Hjälp med setup av trådlöst nätverk

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Har sett att flera av Er har koll på trådlösa nätverk, MrK bland annat ;)

Hemma sitter jag och försöker pilla ihop ett nätverk, men det går sådär... Utrustningen består av följande:

*Netgear 614 router
*Stationär dator (XP, Kerio2.X brandvägg) kopplad via sladd till Routern
*Bärbar Dell Inspiron (XP Kerio 2.X) Kopplad via trådlöst kort (Belkin)
*Pocket PC Dell Axim

Jag har lyckats confa så att det går att surfa från samtliga... Samtidigt dessutom :)

Nu vill jag kunna göra följande saker:

(1) Lyssna på musik som ligger på den stationära från den bärbara

(2) Flytta filer från den bärbara till den stationära och tillbaks

(3) Fjärrstyra den bärbara från Pocket Pcn

Allt detta skall göras över W.Lan:et!

Vilka portar måste jag öppna i Kerio?
Vilka program skall jag använda för fjärrstyrningen?

En konstig sak också. Om jag köra DC på den stationära och ställer in DC likadant på den bärbara så kraschar routern, och jag måste starta om den... Lite skumt, vad kan det bero på...

Är det någon som har något svar, eller andra bra tips så skriv gärna dem här!!! O sporthojsgudar! :)

/
Q

Qvint skrev:
H
En konstig sak också. Om jag köra DC på den stationära och ställer in DC likadant på den bärbara så kraschar routern, och jag måste starta om den... Lite skumt, vad kan det bero på...

Jaghar precis samma problem(när jag kör trådlöst).. Samma Router men kör bara en dator mot den.. ...så senaste tiden har jag suttit med en lång djävla nätverkssladd(direkt från kabelmodemet) tvärs över vardagsrumsgolvet... Det suger bajspung...

Så om någon har ett tips för hur man gör för att inte Routern ska krascha varje gång det blir lite mer belastning mottages dessa gärna!

För att köra musik från en annan dator på nätverket skulle jag rekommendera iTunes eller någon annan form av Musikserver-programvara. Slimserver exempelvis.

Sen att kopiera filera kors och tvärs är det väl bara att ansluta em nätverksenhet i den burken du ska jobba. Staionär -> bärbar. ??

Att fjärrstyra från pocket-PC kan det kanske gå att nyttja fjärrstyrning i windows, annars har du telnet-klienter. PuTTY. Beror väl på vad du vill göra.

korvgubbe skrev:
Det suger bajspung...
Jag trodde inte folk födda före -80 använda sådant vokabulär.

morlock skrev:
För att köra musik från en annan dator på nätverket skulle jag rekommendera iTunes eller någon annan form av Musikserver-programvara. Slimserver exempelvis.

Det fungerar perfekt med winamp...
Bara dela ut mp3 mappen men ge bara ditt account åtkomst.
Öppna mappen i winamp (tar ett tag ifall du har en massa låtar) sen är det bara köra. :tummenupp

morlock skrev:
Sen att kopiera filera kors och tvärs är det väl bara att ansluta em nätverksenhet i den burken du ska jobba. Staionär -> bärbar. ??

Det är det som är så konstigt. Jag ser inte någon dator i nätverket? Jag måste nog öppna några portar för att det skall funka (i brandväggen på datorn) tror jag?

Tac för svaren! Jag visste det fanns folk på sporthoj som hade koll :)

Du får lov att tillåta windows fildelning för att kunna komma åt saker på de andra burkarna, kolle på google vilken port det är med en sökning i stil med "windows file share port"

Ang krash i routern med två DC igång.. Testa uppgradera firmware i routern om det inte är senaste.
Ev om du kör Aktivt läge, och har båda inställda likadant så kanske de krockar på ngn port eller så? (Om du satt den statisk)

För DC på båda datorerna:
Öppna 2 olika portar, till exempel 444 och 666. Kör 444 på den ena datorn i inställningar på dc, osv...med den utgående ip adressen (den du får om du skriver +myip i DC). Ska fungera

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti