Hjälp med routerinställningar!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Vill dela ut internetanslutning över ett nätverk på 2 datorer, men kan fan inte hitta hur man ska göra. När jag kör ensam går det ju bra, bara att stoppa in IP inställningarna i windows och köra direkt, utan routing. Men nu är jag ju så illa tvungen att få igång routingen. Vet bara inte hur...
Har en speedtouch dsl router, model 610 tror jag, och scream anslutning. (Bostream) Vilka inställningar är det jag behöver göra för att få routingen att fungera som den ska. DHCP är redan aktiverat.
Har tittat på bostream och speedtouchs sidor utan att komma fram till något... :/

Tack på förhand :)

Du säger att du har aktiverat DHCP men är det i routern eller i Windows du menar? Båda måste använda DHCP, annars funkar det givetvis inte. Mao, har du fortfarande fasta ipinställningar i Windows (de du fick från Bostream) så funkar det inte om routerns DHCP-server är aktiverad och tvärtom. Känner inte till din router men jag tippar på att du måste logga in via telnet för att aktivera routerfunktionerna

På de flesta nyare routrar kan du surfa in med browsern och klicka dig runt på inställningarna.

Oftast 192.168.0.1 eller 192.168.0.254...men det här borde stå i din manual.

I vissa fall kan din ISP (bostream) hårdkoppla nätverkskortets MAC-adress så att dom bara accepterar en uppkoppling. (För att förhindra att folk har flera datorer uppkopplade). Det här är rätt ovanligt idag, men OM det är så, så kan de flesta routrar simulera en MAC-adress. Bry dig inte om det här än så länge.

Som sagt, att aktivera DHCP betyder att routern känner av vilka datorer som finns kopplade mot den, och själv delar ut deras IP-nummer. Då skall du inte ha skrivit in egna specifika IP-nummer på dina datorer under nätverksinställningar. Då skall du istället markera "Erhåll IP adress automatiskt" på dina datorers nätverksinställningar.

Har du fått en specifik IP-adress av din ISP som du måste använda, så skall du se till att din router använder den adressen utåt i sin kommunikation med din ISP.

Så, sammanfattning:
1. DHCP på routern
2. Erhåll IP-adress automatiskt på datorerna (de får då ett IP av routern varje gång du startar om datorn).
3. Knappa in det specifika IP du fått tilldelat av Bostream på din Router. (Så att Bostream "pratar" med din router, och din router "pratar" med dina datorer).

Fråga vidare om det inte fungerar eller om något var oklart.

/SSB

SSB skrev:
På de flesta nyare routrar kan du surfa in med browsern och klicka dig runt på inställningarna.

Oftast 192.168.0.1 eller 192.168.0.254...men det här borde stå i din manual.

I vissa fall kan din ISP (bostream) hårdkoppla nätverkskortets MAC-adress så att dom bara accepterar en uppkoppling. (För att förhindra att folk har flera datorer uppkopplade). Det här är rätt ovanligt idag, men OM det är så, så kan de flesta routrar simulera en MAC-adress. Bry dig inte om det här än så länge.

Som sagt, att aktivera DHCP betyder att routern känner av vilka datorer som finns kopplade mot den, och själv delar ut deras IP-nummer. Då skall du inte ha skrivit in egna specifika IP-nummer på dina datorer under nätverksinställningar. Då skall du istället markera "Erhåll IP adress automatiskt" på dina datorers nätverksinställningar.

Har du fått en specifik IP-adress av din ISP som du måste använda, så skall du se till att din router använder den adressen utåt i sin kommunikation med din ISP.

Så, sammanfattning:
1. DHCP på routern
2. Erhåll IP-adress automatiskt på datorerna (de får då ett IP av routern varje gång du startar om datorn).
3. Knappa in det specifika IP du fått tilldelat av Bostream på din Router. (Så att Bostream "pratar" med din router, och din router "pratar" med dina datorer).

Fråga vidare om det inte fungerar eller om något var oklart.

/SSB

Jo, jo :) Kanske uttryckte mig lite otydligt, men det är nummer 3 som är problemet. Vet inte vart man skall fylla i det. Har letat som fna på routern (via browsern) men något mer opedagogiskt får man leta efter... :/

/Edit, tack förresten :) Även om det var lite andra svar jag var ute efter :p

np,

Har du något som heter WAN-inställningar? Det är vad dom brukar kalla kopplingen mot nätet.

Har du det så är det där du skall in och mecka.

Men första testet, för att se att grejerna fungerar är ju att du först bara fixar DHCP inställningarna, och kollar om du kan få datorerna på ditt LAN att connecta.

Hur som helst...fungerar ditt LAN, mecka in på WAN och välj där t.ex. "Dynamic IP adress" (om din ISP fungerar som DHCP) eller "Static IP-address (om du har fått en fast IP-adress tilldelad av din ISP).

Om inte detta hjälper något....screenshots?

/SSB

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back