Hjälp med Renault

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Jag har en Clio -01 med Lucas/Girling broms bak, hur ska allt sitta?
Det finns en ställskruv, vad göra med den?

Bromsen fastnade för mej så jag slet av trumman och allt hängde i handbroms vajern, eftersom jag inte vill kostapå bilen mer än nödvändigt så undrar jag om någon vet eller kan scanna tex en haynes-manual.

///Fredde

i din bromstrumma eller skiva finns det ett hål som du kan lysa igenom o se ställskruven...den ska du snurra på så att backarna därinne spänns ut mot trumman för att justera in din handbroms....

denna ställskruv ska snurras ihop när man vill ta av trumman/skivan..det går lättare då o man slipper dra sönder allt...

Montera nu ihop allt o dra ihop ställskruven tillräckligt för att montera ihop allt utan problem...kika sedan genom hålet o justera ut backarna tills dom ligger precis alldeles någon halv millimeter från trumman...då borde du ha grymt fin handbroms igen....

Okej, jag skulle alltså INTE ha kört gärnet med 3-klo avdragaren och muttermaskin :confused:

Jag antar att jag ska sticka in småpinnarna från insidan - på med en av dom små fjädrarna - backar och sen låsblecket, är det riktigt?

//Fredde

Fredde Meck skrev:
2057273 Okej, jag skulle alltså INTE ha kört gärnet med 3-klo avdragaren och muttermaskin :confused:

Jag antar att jag ska sticka in småpinnarna från insidan - på med en av dom små fjädrarna - backar och sen låsblecket, är det riktigt?

//Fredde

Nej precis det är fel metod ;)

Så du drog i trumman tills det sa pang och en fjäder skjöt iväg, eller?

Fredde Meck skrev:
2057273 Okej, jag skulle alltså INTE ha kört gärnet med 3-klo avdragaren och muttermaskin :confused:

//Fredde

pinnen från insidan, back, fjäder, låsbleck

Ljunghusen skrev:
2057276 Nej precis det är fel metod ;)

Så du drog i trumman tills det sa pang och en fjäder skjöt iväg, eller?
Allt hängde i vajern! (fjädrarna flög åt h-e såklart)

Bakhjulet var helt låst därav behovet av service. :D

Ljunghusen skrev:
pinnen från insidan, back, fjäder, låsbleck

Ok :tummenupp

Nu finns det hopp!

Får du inte ihop det ta en bild och släng upp här så kan vi nog lösa det
eller kolla på andra sidan.. Men lossa då på justeringen istället ;)

Ljunghusen skrev:
2057322 Får du inte ihop det ta en bild och släng upp här så kan vi nog lösa det
eller kolla på andra sidan.. Men lossa då på justeringen istället ;)
Tack för hjälpen!
Jag hade aut. justering på handbromsen (går ej att komma åt utifrån)

Efter lite svordomar och negativa ord om Frankrike så fick jag ihop skiten!

//Fredde

Bifogat

• DSC00369 (Medium).JPG
    DSC00369 (Medium).JPG
    71.7 KB · Visningar: 1,749
  • DSC00371 (Medium).JPG
    DSC00371 (Medium).JPG
    74 KB · Visningar: 3,687
Jag har en Haynes-manual till Clion om du vill slippa säga snälla saker om Frankrike nån annan gång :)

Fredde Meck skrev:
2063025 Tack för hjälpen!
Jag hade aut. justering på handbromsen (går ej att komma åt utifrån)

Efter lite svordomar och negativa ord om Frankrike så fick jag ihop skiten!

//Fredde

kiko skrev:
2063149 Jag har en Haynes-manual till Clion om du vill slippa säga snälla saker om Frankrike nån annan gång :)
Hoppas att jag slipper skruva något mer på den bilen nu, men bra att veta, jag hör nog av mej med lite fler frågor!

///Fredde

Interceptor skrev:
2064292 Tyvärr lär du nog få skruva en hel del på den...(egen erfarenhet)
ALDRIG MER EN RENAULTJÄVEL!!

Jag har aldrig ägt någon men kommer inte gör det heller. Har polare som hatar sina bilar, bla Megane och Clio, rena skiten enl dom.

Har för mig att Megane toppar listan på bilar med mest fel. :tummenupp

/T

*/ ?>
Back