Hjälp med packning........

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Skall till Gotland om ett par veckor och tälta. Skulle vilja ha bra tips vad jag skall packa i. Jag har ryggsäck, men funderar på att köpa en tankväska också. Vet ni var man kan köpa någon billig i göteborg??

Eller skall man ha packningen bak på cutsen? Tips om väska och var man kan köpa den?
MVH/Dadde

Tankväska är jättebra, se till att den inte är för hög bara.
Ryggsäck är helt kass tycker jag, man blir trött i axlarna och om man skulle vurpa så kan nog ryggan ställa till besvär om den inte sitter fast extremt hårt.
packsäck eller sadelväska skulle jag föredra. Packa gärna i en extra plastpåse. Se till att alla dragkedjor är stängda och försegla dem gärna med en karbinhake så slipper man tömma sitt väskinnehåll där det kan vara svårt att vända.
Vidare är det bra att packa vatten, pengar, telefon, kamera och sånt som man vill ha lättåtkomligt i tankväskan tillsammans med regnkläder och extra handskar och öronproppar. Det kan vara läge att stanna en gång per timma för att sträcka på sig. Framförallt om man är ovan så blir man mycket trött i kroppen. Tältet fäster du givetvis på eller under väskan på cutsen.
Annars kan man ta bilen, det är enklare men inte lika kul...
Trevlig resa.

Dadde skrev:
Skall till Gotland om ett par veckor och tälta. Skulle vilja ha bra tips vad jag skall packa i. Jag har ryggsäck, men funderar på att köpa en tankväska också. Vet ni var man kan köpa någon billig i göteborg??

Eller skall man ha packningen bak på cutsen? Tips om väska och var man kan köpa den?
MVH/Dadde

Jag kör med tankväska och en ihoprullbar säck (vet inte vad de kallas, men som en säck, vattentät som man kan rulla ihop/veckla ut till den storlek man behöver). Även tankväskan går att expandera till lämplig storlek. Försök att undvika ryggsäck i möjligaste mån. Dels så är det jobbigare rent fysiskt och dels så är en felpackad ryggsäck en säkerhetsrisk (tänk hårda föremål som läggs mellan din ryggrad och backen). En liten ryggsäck med mjuka föremål i borde dock inte vara någon större fara.

Packrullarna för cutsen brukar inte kosta mkt och är väldigt smidiga. Spänns fast med några spännband i handtagen/fotpinnar/whatever bak på hojen. Inga elastiska spännband utan riktiga prylar, annars flexar det. Köper du en tankväska så tänk till hur den kan fästas smidigt på hojen så det inte tar 14 år att tanka, själv var jag tvungen att bygga om min lite. Köp inte de dyraste prylarna i butiken om du inte vet med dej att du kommer att använda dem mycket.

Packa klokt och få skiten att sitta fast. Tunga föremål längst ner och närmast tyngdpunkten. Mycket obehagligt om packning plötsligt förskjuts under nerlägg. Regnställ+eventuella regnöverdrag till väskorna smidigt åtkomligt. För längre resor bör även kedjesprejen finnas lätt åtkomlig.

Packväskor finns att köpa nästan överallt. Åk till din favoritaffären, smyg åt dej lite lagom rabatt, spänn på skiten på hojen och skrapa knäpuck precis som vanligt... =)

/O

Själv köpte jag (Inför min Europaresa) en Silver tankväska (Märket heter silver) för 480 spänn på MC Poolen. KLART prisvärd. Känns stabil, tålig etc. För DE pengarna så... Köpte även två sadelväskor på MC Varuhuset (Oxford 1'st) för 999 spänn. Visst 1500 spänn men då får du med dig ALLT du behöver. Även tjejjen får plats (hoppas jag).

Tankväska upp till 20 liter
Sadelväskor upp till 60 liter typ...

:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...