Hjälp med oljepluggspackning

SV_Johan

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
SV1000S-07 & DR650R-91
Hej!
Ska byta motoroljan själv och har köpt en aluminiumbricka som fungerar som packning vid oljepluggen, brickan är slät på ena sidan och mer rundad på andra.
Jag undrar vilken sida som ska sitta mot motorn respektive bulthuvudet?
/ Johan

Lyfter en gammal tråd.
Jag köpte ett par sådana brickor idag och jag tycker också den släta sidan ska vara mot motorn men säljaren sa att de brukar ha den släta sidan mot bulten, men att det inte spelade någon roll. Blir lite ställd faktiskt. Vad är det som gäller? :va

Spelar väl egentligen ingen större roll, det viktiga är väl att man drar rätt moment så packningen komprimerar och tätar.:)

För det ska fungera måste ibland brickan vara tillräckligt tjock (om oljepluggen inte är gängad hela vägen). Kontrolleras genom att pluggen skruvas i för hand utan bricka. Går det stoppa in ett tidningspapper i springan när oljepluggen är skruvad i botten så är det minimitjockliek på brickan, tex för Triumph Sprint RS 2mm.

Sen tycker jag att för priset på aluminium och kopparbrickor i många affärer så är SWEDOLs gummistålbrickor / även kallat Tredoring rena fyndet......för ca 3kr.
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:tredoring

På Triumphen kör jag med två Gummistålbrickor (för att klara glappet mellan Oljepluggen och Oljetråget för gängan tar slut) och på Suzukin med en.

Last edited:
För det ska fungera måste ibland brickan vara tillräckligt tjock (om oljepluggen inte är gängad hela vägen). Kontrolleras genom att pluggen skruvas i för hand utan bricka. Går det stoppa in ett tidningspapper i springan när oljepluggen är skruvad i botten så är det minimitjockliek på brickan, tex för Triumph Sprint RS 2mm.

Sen tycker jag att för priset på aluminium och kopparbrickor i många affärer så är SWEDOLs gummistålbrickor / även kallat Tredoring rena fyndet......för ca 3kr.
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:tredoring

På Triumphen kör jag med två Gummistålbrickor (för att klara glappet mellan Oljepluggen och Oljetråget för gängan tar slut) och på Suzukin med en.

Håller med om att en bricka egentligen inte borde kosta mer än några kronor. Att köpa 5 brickor för en hundring är i överkant. Man borde får en påse med typ 20 brickor för en hundring. Intressant förslag gällande gummistålsbrickorna, tror jag kör på de som ska vara original trots allt.
Ingen annan som har tankar kring vilken sida som ska vara åt vilket håll och i så fall varför?

Det är ju en slät yta på bulten och en slät yta på oljetråget, vore konstigt om den "var tvungen" att sitta åt ett visst håll. Viktigare att man har en ny och drar den med rätt moment som vm1000 skrev.

Håller med om att en bricka egentligen inte borde kosta mer än några kronor. Att köpa 5 brickor för en hundring är i överkant. Man borde får en påse med typ 20 brickor för en hundring. Intressant förslag gällande gummistålsbrickorna, tror jag kör på de som ska vara original trots allt.
Ingen annan som har tankar kring vilken sida som ska vara åt vilket håll och i så fall varför?

Gummistålbrickor kan beskrivas som O-ringar för höga tryck, flera 100 bar. De används tex för att täta hydraulikkopplingar på grävmaskiner och traktorer.
Idén fick jag på jobbet där vi använder Gummistålbrickor vid tryck upp till 200 bar.
Och när jag läste inlägg på SH om sönderdragna gängor i oljetråg, dyrt är bara förnamnet.
För med gummistålbricka blir det normalt tätt med ett vridmoment på 50 % till 75 % av det som anges för oljepluggen.
I en annan tråd på SH beskrivs hur det är att tappa oljepluggen, skära till en plugg av en gren i skogen och dra hojen till närmsta bensinstation för att köpa olja och fylla på.
Det verkade riktigt jobbigt så för mig har det blivit naturligt att borra hål i oljepluggen så det går att säkra oljepluggen med rostfri ståltråd.
Ännu mindre behov dra oljepluggen hårt.

Bifogat

• Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 487
Köpte oljepluggspackningar på Meca.
Aluminium som passar utmärkt på bla min Suzuki a 80 öre styck.

Vilket håll man vänder packningen åt spelar troligen ingen roll,själv brukar
jag återanvända dom ett antal gånger o har aldrig haft problem.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back