Hjälp med oljefråga???

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Bytte olja i somras vid service innan bikeweek...
Hade en låda valvoline 10w40 ståendes som jag hade haft till crossen, kollade runt lite o det skulle tydligen funka fint även i en gsx-r 750-02...

O visst, det funkar så sett, men oljan e ganska "blaskig" o tunn, så upplever mer skrammel efter bytet...

Men nu ska det servas igen, frågan är... : vad ska jag ha för olja för att minska "skrammel" o oljud, 20w50???

Tacksam för svar!:)

Last edited:
Står det i manualen att du ska ha en 10W40 så ska du hälla i det. Att det skramlar och rasslar kan ju tyda på att något i motorn inte mår bra, och att mörka det med för tjock olja är att be om dyra och jobbiga problem. Om inte oljan du hällde i va nå skräpolja av okänt märke vill säga.

Att hälla i en tjockare olja för att minska skrammel och rassel är att blunda för ett kommande problem/ras.

Använd rekomenderad olja. hojen kanske behöver lite service av

Justera ventiler
Kolla kammkedja
Lager
etc

Men grejen är ju det att den va tyst o fin i motor o låda innan service... sen ny olja o jag hörde direkt skillnad...

Så det borde ha med oljan att göra, eller va säger ni förståerpåare??

Men grejen är ju det att den va tyst o fin i motor o låda innan service... sen ny olja o jag hörde direkt skillnad...

Så det borde ha med oljan att göra, eller va säger ni förståerpåare??

Den gamla oljan ganske var seg och gunkig? Ny frisk och sen kommer missjuden, eller så var det tjockare olja i innan du bytte.

Men inte borde den låta på den oljan om motorn var ok i övrigt, på vilket sätt låter den konstigt.

Den gamla oljan ganske var seg och gunkig? Ny frisk och sen kommer missjuden, eller så var det tjockare olja i innan du bytte.

Men inte borde den låta på den oljan om motorn var ok i övrigt, på vilket sätt låter den konstigt.

kan va så att gamla oljan va skrot, men va enligt firman jag köpte den på så va den nyservad vid inbytet, så oljan borde varit förhållandevis fräsch... men man vet ju aldrig....:va

Hursomhelst, den låter inte konstigt, bara mer, alla "motorljud" hörs lite välare helt enkelt o innan servicen va den som sagt mycket tystare...

Så min fråga är, kan man ha 20w50, nån som vet??
Vet att köldegenskaperna är sämre men ser inte det som ett problem då det är varmt o gott när den körs!:)

kan va så att gamla oljan va skrot, men va enligt firman jag köpte den på så va den nyservad vid inbytet, så oljan borde varit förhållandevis fräsch... men man vet ju aldrig....:va

Hursomhelst, den låter inte konstigt, bara mer, alla "motorljud" hörs lite välare helt enkelt o innan servicen va den som sagt mycket tystare...

Vet att köldegenskaperna är sämre men ser inte det som ett problem då det är varmt o gott när den körs!:)

Vad var det för fel på det första svaret?

JA du kan köra med en 20w50 då du ändå inte kör i köldgrader. Men det kommer inte att ge ett dugg i en modern motor med tighta toleranser.

Vill du absolut testa så gör det men jag förutspår enbart placeboeffekt...

Vad som händer om du kör på tjockare olja är att oljecirkulationen genom lagren minska, Det blir alltså mindre olja som kyler lagren och lagren blir varmare. För det mesta fungerar det. Vill du chansa?
Följ rekommendationerna, så är sannolikheten störst att det kommer att fungera.
Mats

Jag tror att ni fick tag på någon blaskig olja eftersom ni bytte på 2mc och båda började låta mera i motorn, "inside info" köp olja någon annanstans eller testa annat märke olja är inte såå dyrt så det kan va värt att prova...

Låt kolla att oljetrycket ligger inom rekomenderade värden.
De talas så mycket om oljor utan att kolla att den pumpas runt i smörjsystemet som det är tänkt, då spelar det ingen roll om oljan kostar 1000Kr/l.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard