Hjälp med nypglad hoj...

SpeedFanatic

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Cagiva W8 125 -92
Jag e ny här på forumet så jag börjar med att säga HEJ till alla!

Nu till problemet....

Har nu under en lång tid haft problem med att hojen (se sig) gärna nyper ända sedan den skar helt (pga trasigt termostat :mad: ). När jag väl fick fixat termostaten och satt i ny kolv så har problemet med att den gärna nyper uppstått (inga problem med det innan). Det blir inga allvarliga skador på kolven mer att det går att slippa tilll eller bara byta ringar dock väldigt irriterande ändå! Har försökt på allehanda sätt att få reda på vad som orsakar problemet utan att hitta nåt. Tex så fungerar både kylning och smörjning som det ska...

Så nu hoppas jag att nån kan hjälpa mig luska ut vad problemet är! Läste innan i en av dom klistarde trådarna att tidiga cagiva mito (som har samma motor som min hoj, iallafall så är det samma kolv och liknande...) har problem med att de får lite bränsle. Kanske e samma problem på min hoj??? så jag får väl prov att byta huvudmunstycke men hur många steg ska jag gå upp??? tror där sitter ett 140 nu.....

tacksam för svar!
 
Testa med ett 150 då, så får du justera med luft-skruven. Kanske får du ställa om oljan?
 
en bild på stiftet kanske skulle hjälpa fråga lådan o svara... `?
 
croc:
okej får ta och prova det.... men olja får den nog tillräckligt, har satt sträck på oljebehållaren och kollat av... har även varit noga med att hälla extra olja i tanken för att va på den säkra sidan under inkörning.....

alex:
hmmm blir svårt att fixa har ingen kamera.... men beläggningen på stiftet ser bra ut, har en sådär gyllenbrun färg....
 
Kollade du hur stort gapet på kolvringarna var innan du monterde den nya kolven?
När man har ringen/ringarna löst så kan det vara ide att mäta
hur stort gapet blir med bara ringen insatt i cylindern.
Är gapet för litet så kan ringen inte expandera vid värmeutveckling= med kolvnyp
 
Kan vara så att den får förlite soppa, kolla på stiftet och är det typ en glänsande vit yta på isolatorn eller brunbech så kan det vara ide att öka på soppan ställa ner tändningen eller köra på högoktanig soppa :p

Edit: jag skar min när jag körde med hög tändning och förlite soppa, hade extra olja i tanken + att oljepumpen blandar i för mycket..
 
Last edited:
jag vet inte vad du menar med högoktanig men jag tankar aldrig mindre än 98 i bettan :)

men var köper du grejor till din cagiva? finns det nåt alternativ till halvards motor?
 
FÖR mycket olja i soppan ger låg oktanhalt vilket resluterar i spikningar och sedan skär hojen.
 
om du har samma som jag i din dellorto förgasare som jag tror det e du har så e det nog 148 i huvudmunstycke !
testa och höja till nästa steg !
och häll lite olja i tanken med ! dra inte ur hojen eller kraftiga accelerationer fören den har komit till arbetartemperatur !!!
 
micke85 skrev:
om du har samma som jag i din dellorto förgasare som jag tror det e du har så e det nog 148 i huvudmunstycke !
testa och höja till nästa steg !
och häll lite olja i tanken med ! dra inte ur hojen eller kraftiga accelerationer fören den har komit till arbetartemperatur !!!
Häll inte i för mycke olja bara! ( Edit: Ojsan, Emil va visst för där) Och att värma motorn innan man gasar är väl så självklart att det inte behöver nämnas?!
 
hehe saken i min avatar är en "moped" eller iallafall en 50cc om jag kommer ihåg det rätt som ligger inne med nåt hastighetsrekord.... svänga ser den dock inte ut att klara så bra :)

sen micke så tyckte jag att det stod 140 på munstycket men kanske för kolla en gång till..... ska iallafall prova att höja så fort jag får tid att handla grejor.....

och som nisse säger så e det klart att man låter motorn bli varm innan man gasar.... :rolleyes: i övrigt så har båda kolvarna jag stoppat i varit original och kontrollmätta av mig innan jag satt i dom... så det borde ju inte va det, måste va förgasaren som spökar...

edit: sen kanske man ska ta det lite lugnt med oljan efter dom råd man fått här... :)
 
Last edited:
micke85 skrev:
om du har samma som jag i din dellorto förgasare som jag tror det e du har så e det nog 148 i huvudmunstycke !
testa och höja till nästa steg !
och häll lite olja i tanken med ! dra inte ur hojen eller kraftiga accelerationer fören den har komit till arbetartemperatur !!!

Vilket litet, jag har ett 168
 
edholm:

hade du så stort munstycke från början eller har du satt i det själv?

nisse:

känner igen det där, köpte själv en ca 10+ munstycken till min 20mm Mikuni som jag satt på DT:n :)
 
Ja kör med ett 310 på min Mito -96:a, men jag har iofs en 35 mm förgasare på...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top