hjälp med mc som inte startar

The_Dannike_bo

the_dannike_bo
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
svartmyra -46 yamaha yz250
tjenare, jag har en 125:a en ganska gammal husqvarna.
den stog avstäld i ca:15 år utomhus, sen jag tog hem den för ett år sen, och sedan dess har jag lagt ner en massa arbete på den..
iaf. härom dagen fick jag bromsar å däck på plats och skulle börja köra, men då startade den inte(den har gått som en klocka i flera månader). jag gick igenom förgasare, tändning osv. men hittade inget,
men nyss när jag var ute å tittade så såg jag att det kom små bubblor från cylinderfoten (packningen altså), kan detta vara felet?
om det är så, är det någon som har några tipps om nya packningar t.e.x vilken värmetålighet den måste ha? jag skär ut egna altså..

Långa farbron skrev:
Luft eller vattenkyld ?

Men som du själv säger bubblar det vid packningen så är det ju något fel.

luftkyld, det vore ju iof. inte konstigt om den blivit dålig när den stått så länge..

The_Dannike_bo skrev:
luftkyld, det vore ju iof. inte konstigt om den blivit dålig när den stått så länge..

Nej inte om den stått still i 15 år så låter det nästan normalt :)

Knata förbi närmsta biltillbehörsaffär dom borde kunna hjälpa dig rätt angånde packningsmaterial.

Långa farbron skrev:
Nej inte om den stått still i 15 år så låter det nästan normalt :)

Knata förbi närmsta biltillbehörsaffär dom borde kunna hjälpa dig rätt angånde packningsmaterial.

ok får göra detta.. aja tack för hjälpen iaf. jobbigt bara att ta isär skiten igen har redan lagt ner 150tim på den..

Last edited:
Köp packningsmaterial och klipp ut eller skaffa "flytande packning"

storcken89 skrev:
Köp packningsmaterial och klipp ut eller skaffa "flytande packning"

1. jag har just rotat fram packnings material, så de e bara å klippa, men den tål bara 400 grader kan det räcka?

2. vad är flytande packning?

The_Dannike_bo skrev:
1. jag har just rotat fram packnings material, så de e bara å klippa, men den tål bara 400 grader kan det räcka?

2. vad är flytande packning?
Precis som det låter, du kladdar på en smörja.

Bomanrd skrev:
Lägg in liter bilder på husan :) Vore kul och se!

e flytande packning bättre? dyrare? mer prisvärt?

de kan ja la, jag har ingen bra bild men här kommer några dock är den inte ens halvfärdig här..gammal var ordet hehe.. kan väl gå ut å ta nån bildrätt va de e.. ne föresten de kan ja inte för motorn e inte på plats nu :D

Bifogat

• husan bild1.JPG
    husan bild1.JPG
    22.8 KB · Visningar: 377
  • husan bild2.JPG
    husan bild2.JPG
    24.8 KB · Visningar: 534
  • husan bild3.JPG
    husan bild3.JPG
    26.4 KB · Visningar: 854
Last edited:
Bortsett från tank och sadel ser det ut som en Svartqvarna.
Den är på 118 cc.
Framgaffeln är typiskt Svartqvarna och jag har den på min Rödqvarna. Min är en 1950 och den enda årsmodell som har pressad plåt-gaffel hos de röda.

Det är lätt att lyfta av cylindern. Använd klingerit eller annat packningsmaterial. Dels får du rätt höjd på cylindern, dels ska inte antika hojar ha en "gummirand" runt cylinderfoten :)

The_Dannike_bo skrev:
e flytande packning bättre? dyrare? mer prisvärt?

de kan ja la, jag har ingen bra bild men här kommer några dock är den inte ens halvfärdig här..gammal var ordet hehe.. kan väl gå ut å ta nån bildrätt va de e.. ne föresten de kan ja inte för motorn e inte på plats nu :D

Ahhh vilken skönhet http://hpbimg.ritmolatinoperuano.com/00398.gif

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

elwe skrev:
Bortsett från tank och sadel ser det ut som en Svartqvarna.
Den är på 118 cc.
Framgaffeln är typiskt Svartqvarna och jag har den på min Rödqvarna. Min är en 1950 och den enda årsmodell som har pressad plåt-gaffel hos de röda.

Det är lätt att lyfta av cylindern. Använd klingerit eller annat packningsmaterial. Dels får du rätt höjd på cylindern, dels ska inte antika hojar ha en "gummirand" runt cylinderfoten :)

jo jag vet min är från 1946, och bakdelen av ramen är från en moppe (väl förstärkt) som du ser är det ju bakfjädring på den.. min morfars svetsning, han behövde bakdelen av ramen en gång för länge sen. och sen skulle min morbror köra å då blev de som de blev..

jag skulle ta av cylindern igår men då var muttrarna fastrostade :huvet :mad:
så jag ska spruta 5-56 på muttrarna och låna blocknyklar (tumstorlek) av min morfar..

Last edited:
sänare igen! nu är cylindern av, de gick med 5-56 å tålamod.. :)
iaf. när jag fick av cylindern så såg jag bara smårester av packningen, den måste ha tryckts ut tror jag, den var ju rutten..
jag såg me att min morfar varit på cylindern och trimmat hehe (fast det var länge sen, innan den blev en veteranare)..

------>jag har packningsmaterial som tål 400grader kan det räcka?<------------ tjockleken passar nog, men det vore bra om min fråga blev besvarad snarast.. e lite sjuk ida så ja är hemma från skolan imorgon, så de blir mek från 11-tills det är färdigt..

The_Dannike_bo skrev:
jag har packningsmaterial som tål 400grader kan det räcka?

Huvudsaken det tål oja och bensin, sen vilken temperatur spelar ingen roll. Alla fiber/papper-packingar tål att sitta under cylinderfoten. Däremot topplockspackningen (om det finns en sådan), kan du köpa från en tvåtaks-firma och välja nåt som passar din borrning. Sen själva pinnbultshålen kan du göra nya, huvudsaken att den vikta stålkanten finns vid tätningsytan innemot kolven.

andersbrink skrev:
Huvudsaken det tål oja och bensin, sen vilken temperatur spelar ingen roll. Alla fiber/papper-packingar tål att sitta under cylinderfoten. Däremot topplockspackningen (om det finns en sådan), kan du köpa från en tvåtaks-firma och välja nåt som passar din borrning. Sen själva pinnbultshålen kan du göra nya, huvudsaken att den vikta stålkanten finns vid tätningsytan innemot kolven.

ok tack för detta, cylindern är nu på plats :tummenupp .jag har satt på motorn i ramen igen men inte startat den jag var tvungen å gå in å lägga mig istället, har feber... :(

ja provade att starta skiten ida men den startade inte :( :mad: :huvet :död :gnissla
ja blir så jävla trött! vad i helvete kan de va för fel?!?!

The_Dannike_bo skrev:
ja provade att starta skiten ida men den startade inte :( :mad: :huvet :död :gnissla
ja blir så jävla trött! vad i helvete kan de va för fel?!?!
Får den soppa? (blir stiftet blött?)
Har du gnista?

jag brukar ta fram min rödmyra från 53 ett par, tre gånger om året och köra en sväng.... brukar vara lite seg att starta när det stått ett tag men det brukar lösa sig med startgas.... alltså startgas är mitt tips... allt annat på sådana här äldre cyklar brukar hålla fint och inte vara så himla känsligt..

Jag har haft en rödmyra 1951 års modell. Inte kul att halka på kicken när man ska starta dem (man kickar framåt). Blåmärken på smalbenen...

På min hade jag den fjädrande framgaffeln (gummibanden) och växelspak på tanken. Ett vanligt fel är att flottören läcker in bensin eller att det är överslag i tändsystemet. Ganska lätt att få tag i reservdelar faktiskt, finns flera firmor som har på lager.

*/ ?>
Back