Ok, ska försöka ge ett seriöst svar..
Min erfarenhet är att de flesta som frågar om vad de ska köpa, utan att egentligen ange närmare vad de tänkt, söker bekräftelse snarare än förslag. I så fall är det här svaret ganska ovidkommande för dig eftersom du inte kommer bry dig ändå.
Har du däremot mot förmodan ingen aning, kan du räkna med att få, som ovan nämnts, uppemot fyra hundra olika förslag och inte bli klokare på kuppen. Istället bör du fråga dig själv vad du ska göra med hojen, hur du ska använda den osv. De hojar du nämnt ovan är ungefär lika skilda som en Volkswagen Polo, en Land Rover och en Ferrari. Du får nog ställa upp fler kriterier än att den ska ha två hjul, gå att skjutsa på och helst ha styre. När du sedan svarar på dessa frågor, var ärlig mot dig själv. Att inte få den hoj man egentligen vill ha bara för att man är rädd för att inte vara tillräckligt ball i andras ögon är skitfånigt. Vad är det för vits med att köpa en sporthoj om du ändå kommer att tycka att den är för hård, för snabb och till följd av detta knappt kommer ta ut den ur garaget?
När du sedan funderat på bågens användningsområde, bestäm dig för en budget. Sök sedan på forumet; det mesta är redan svarat på. Om du känner dig unik, fråga, och berätta om vad du kommit fram till, hur mycket du vill lägga ner, hur van du är osv. Först när du kommit så långt kommer svaren egentligen ge något. När du därefter begränsat dina val till ett par hojar, läs recensioner och fråga dem som faktiskt kör hojarna. Här på forumet finns en tråd för nästan varje modell, och de som skriver i tråden har nästan uteslutande en hel hög erfarenheter, tips och råd att komma med. Till sist: provkör dem. Smaken är som baken, det som passar de flesta behöver inte passa dig.
Ett avslutande råd, framförallt om du är nybörjare, är att fundera om sporthoj är vad du verkligen vill ha. Om du drömt våta drömmar om plastraketer sedan barnsben kommer inte vad någon här säger betyda särskilt mycket, men med detta dock sagt;
Att köra sporthoj skulle jag jämföra med att köra framförallt Lamborghini (se Top Gear-testet av LP640'n på Youtube, JC poängterar precis vad jag menar i eftersnacket). Den gör precis vad du vill, när du vill, men det medför också att om du gör fel kommer den inte att förlåta dig. Det finns chassi och grepp in i absurdum, vilket innebär att när du väl gör fel, när det väl släpper, så säger det pang och så är du av. Oavsett vem du är och vad folk säger så kommer alltid en nybörjare per definition ha svårare att veta var denna gräns går. Vissa klarar sig att hålla sig på mattan. De flesta gör det inte. I det senare fallet blir karriären inte sällan så kort att de inte hinner uppskatta en sporthoj på riktigt, vilket kan vara något att tänka på.