Hjälp Med Mc köp!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Ja :D det är så jag är inne på att köpa en hoj igen!
och jag vill få lite tips och råd om motorcyklar som passar en, och det jag söker är en hoj som!

går att skjutsa på. För tjejen ska åka med en hoj man kan leka med, som inte är allt för blodig att äga & så klart ska den vara snygg ;)

har fundera lite på nån R1,Er-6n, kunde tänka mig en husaberg 650 men det blir lite svårt att åka på längre turer & skjutsa på kan jag tänka mig! hur är den ktm 640?

men jag tar emot alla förslag :D

Mvh/Håkan :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vänta nu. Du ber om råd men har själv inte bestämt dig ens om du ska ha en R1 eller Motard?

Fundera lite till. Inte kan du vara så här osäker.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kolla in min om den skulle kunna passa,,,, passar både till lek och skjutas på.

se annonsen nedan:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Brett spann mellan hojtyperna... :rolleyes:
Jag tycker du ska köpa en CB750 -69'a, det var det jävligaste man kunda köpa på den tiden. Bekväma att åka två på och väldigt billiga att äga.

Så, ska vi rösta fram vad du ska ha för kläder och hjälm också? :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hum.. Visst spann mellan hojarna där, va? Får nog vara lite mer precis.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
En 990 Superduke? Bra blandning av sport och motard för de som inte kan bestämma sig :tummenupp
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Du kommer inte bli ett dugg smartare efter att ha läst igenom den här tråden heller. Räkna med 432 olika märken och modeller att välja mellan. Skulle jag vilja köpa en båge så skiter jag fullständigt i vad andra tycker att man ska ha. Köp det du tycker om mest.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Den som är snygg och bekväm för andra, behöver ju inte vara skön att köra och falla dig i smaken.

Så det enda seriösa tips du överuvud taget borde få i denna tråd är att provköra olika hojar tills du hittar en :pannkyss
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja, det är ju JÄTTE manligt.

Springa runt där i butiken som en 21-årig tjej som precis har insett att hon har 23 par skor för lite o bara måste prova alla skor hon ser.

Nä, tacka vet jag folk som ringer på en annons, sätter in pengar på kontot åt säljaren, far o hämtar hojen med släpvagn och sen provkör man den till våren när det är säsong.

Provköra OLIKA hojar, vad kreativt svar då...



:hihi
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ok, ska försöka ge ett seriöst svar..

Min erfarenhet är att de flesta som frågar om vad de ska köpa, utan att egentligen ange närmare vad de tänkt, söker bekräftelse snarare än förslag. I så fall är det här svaret ganska ovidkommande för dig eftersom du inte kommer bry dig ändå.
Har du däremot mot förmodan ingen aning, kan du räkna med att få, som ovan nämnts, uppemot fyra hundra olika förslag och inte bli klokare på kuppen. Istället bör du fråga dig själv vad du ska göra med hojen, hur du ska använda den osv. De hojar du nämnt ovan är ungefär lika skilda som en Volkswagen Polo, en Land Rover och en Ferrari. Du får nog ställa upp fler kriterier än att den ska ha två hjul, gå att skjutsa på och helst ha styre. När du sedan svarar på dessa frågor, var ärlig mot dig själv. Att inte få den hoj man egentligen vill ha bara för att man är rädd för att inte vara tillräckligt ball i andras ögon är skitfånigt. Vad är det för vits med att köpa en sporthoj om du ändå kommer att tycka att den är för hård, för snabb och till följd av detta knappt kommer ta ut den ur garaget?
När du sedan funderat på bågens användningsområde, bestäm dig för en budget. Sök sedan på forumet; det mesta är redan svarat på. Om du känner dig unik, fråga, och berätta om vad du kommit fram till, hur mycket du vill lägga ner, hur van du är osv. Först när du kommit så långt kommer svaren egentligen ge något. När du därefter begränsat dina val till ett par hojar, läs recensioner och fråga dem som faktiskt kör hojarna. Här på forumet finns en tråd för nästan varje modell, och de som skriver i tråden har nästan uteslutande en hel hög erfarenheter, tips och råd att komma med. Till sist: provkör dem. Smaken är som baken, det som passar de flesta behöver inte passa dig.

Ett avslutande råd, framförallt om du är nybörjare, är att fundera om sporthoj är vad du verkligen vill ha. Om du drömt våta drömmar om plastraketer sedan barnsben kommer inte vad någon här säger betyda särskilt mycket, men med detta dock sagt;
Att köra sporthoj skulle jag jämföra med att köra framförallt Lamborghini (se Top Gear-testet av LP640'n på Youtube, JC poängterar precis vad jag menar i eftersnacket). Den gör precis vad du vill, när du vill, men det medför också att om du gör fel kommer den inte att förlåta dig. Det finns chassi och grepp in i absurdum, vilket innebär att när du väl gör fel, när det väl släpper, så säger det pang och så är du av. Oavsett vem du är och vad folk säger så kommer alltid en nybörjare per definition ha svårare att veta var denna gräns går. Vissa klarar sig att hålla sig på mattan. De flesta gör det inte. I det senare fallet blir karriären inte sällan så kort att de inte hinner uppskatta en sporthoj på riktigt, vilket kan vara något att tänka på.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ja, det är ju JÄTTE manligt.

Springa runt där i butiken som en 21-årig tjej som precis har insett att hon har 23 par skor för lite o bara måste prova alla skor hon ser.

Nä, tacka vet jag folk som ringer på en annons, sätter in pengar på kontot åt säljaren, far o hämtar hojen med släpvagn och sen provkör man den till våren när det är säsong.

Provköra OLIKA hojar, vad kreativt svar då...



:hihi

Antar att du talar av egen erfarenhet...?
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Kjööp en 125:a DT eller något, går att skjussa frugan på och ser ut som en motard. Billig försäkring och toppar ur i 110 i medvind, perfekt när man ändå inte får köra fortare.:D
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Min första tanke...

Vill du att tjejen ska åka med och skjutsa henne på dagstripper på helgerna, så bör du nog räkna bort sporthojssegmentet, för bekvämt kommer hon definitivt inte att sitta.
Vissa kanske accepterar att det inte kommer vara bekvämt, men då bör hon veta det innan du köper en rejsputte-maskin.

Finns ju många hojar som är tillräckligt rappa utan att du behöver hänga på armarna och ha henne liggandes på din rygg.

Just a opinion...

Ska du sedan bara skjutsa 2ggr per år, så är det en helt annan femma...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top