Hjälp med mc-fråga

0.16kW/kg var det för A begränsat, det ändrades till 0.2kW/kg när A2 ersatte det förra året.
Jag tror inte det finns några krav på effekt/vikt på lätt mc, enda gränsen där är väl att 11kW är max?

A1

16 år

1. Tvåhjulig lätt motorcykel
(max 125 cm3 och 11 kW samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kW/kg)
2. Trehjulig mc (max 15 kW)
Behörighet A1 ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före den 1 januari 2000)

Edit: Fast såhär står det också:
Begränsningen på ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kW/kg gäller inte om körkortet är utfärdat före den 19 januari 2013 förutsatt att behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. När ett sådant körkort förnyas kommer kod 79.05 att anges på körkortets baksida. Koden står för denna utökade rättighet.

Aah det är ju jag som tagit mitt kort innan dess, alla dessa nya regler alltså! :crash

Efter 19 januari blev det dessa regel ang lätt mc med a1 kort.

Tvåhjulig motorcykel med högst 125 cm3 och högst 11 kW samt högst 0,1 kW/kg.

Så då ska man tänka 11*10 mär man räknar ut om man får köra dessa mc?

A1 effekt i kW x 10 ger minimivikt.

Men dock max 11kW
Vid maxeffekt är minimivikten alltså 110kg. Det går ju köra med 8kW och 80kg också...

A2 effekt x 5 = minimivikt.

Dock max 35kW minst 175kg vid maxeffekt. Lika här, mindre effekt, lägre minmivikt.

Tycker det är ganska enkelt...
Bara multiplicera effekten med 5 för A2 och 10 för A1 och kolla i pappret om hojen väger tillräckligt. Bara maxeffekterna för respektive behörighet inte överskrids...

Last edited:
Jo, då är det ju faktiskt ganska lätt matte. Dom nya reglerna hade inte gått igenom när jag tog mitt, så det var därför jag blandade in 0,16. Sorry.

Men om det är en hoj på 11kw men en tjänstevikt på 200kg hur tänker man då?
Är det då A2 elle A kort?

Men om det är en hoj på 11kw men en tjänstevikt på 200kg hur tänker man då?
Är det då A2 elle A kort?
Är det max 125cc så är det A1 och är det över 125cc så är det A2/A som behövs för att köra fordonet.

Tacka vet man som hade A vid 20 år. :D

Sen att jag var en utav dem som bidrog till höjningen av ålderskravet är en annan fråga. :glömdet

Fan, skulle nog inte ha en suck att klara teorin idag.. Gamla teorin med tre svarsalternativ varav endast ett var rätt känns ju helt retarderat jämfört med idag.:D

Fan, skulle nog inte ha en suck att klara teorin idag.. Gamla teorin med tre svarsalternativ varav endast ett var rätt känns ju helt retarderat jämfört med idag.:D

Ja, det var tider det. Jag skall bidra med en fråga jag minns från min B-teori.

Du stannar vid ett övergångsställe för att släppa förbi en man. Han går mycket sakta, vad gör du?

1. Tutar och visar att du vill fram.

X. Inget men rusar motorn ett par gånger för att skynda på mannen.

2. Avvaktar tills mannen passerat, han kan ha ett dolt handikapp.

Ungefär nåt sånt var det, minns att jag reagerade på att går han så jävla sakta så är det inget dolt handikapp. Det måste alltså vara X som är rätt.

Haha, jag hade någon fråga gällande vad en "flygande inspektion" var för något, överflygning med helikopter fanns med som svarsalternativ....

Jaa, ungefär 50% var väl sunt förnuft tror jag, och det är ändå inte så länge sen jag tog mitt A-kort, hösten '12 var det. Nån fråga var om man kommer ikapp en häst, vad gör man? Ett alternativ var att tuta för att uppmärksamma ryttaren på att man tänker köra om, och därefter köra om i så hög hastighet som möjligt för att inte uppehålla sig vid hästen för länge. Jag menar, man får vara bra blåst för att tro att det är en bra idé..

För att sen skryta lite - jag fick alla rätt på teorin, även på dom tre eller fem eller vad det är frågorna som är testfrågor. ;) Däremot schabblade jag bort lågfartsbanan, men jag redde ut det och fick faktiskt godkänt, måste vara historiens fulaste godkända lågfartsbana, sen fick jag göra om högfartsbanan, för jag råkade släppa gasen när jag körde genom undanmanövern.. Dock klarade jag första uppkörningen totalt sett, vilket är annat än vad man kan säga om när jag tog B-kortet när jag var 18. Fem jävla uppkörningar krävdes det.

Ja, det var tider det. Jag skall bidra med en fråga jag minns från min B-teori.

Du stannar vid ett övergångsställe för att släppa förbi en man. Han går mycket sakta, vad gör du?

1. Tutar och visar att du vill fram.

X. Inget men rusar motorn ett par gånger för att skynda på mannen.

2. Avvaktar tills mannen passerat, han kan ha ett dolt handikapp.

Ungefär nåt sånt var det, minns att jag reagerade på att går han så jävla sakta så är det inget dolt handikapp. Det måste alltså vara X som är rätt.
Hahahah!:rofl
Ja jag kom också ihåg en fråga med bild från A-teorin. Det var ett ekipage med skjuts som åkte i en djävulsk uppförsbacke. Både passageraren och piloten satt onaturligt långt bak och frågan var "Vad kan troligen hända i denna situation vid för häftig nedväxling med kraftigt gaspåslag?
Alternativen var typ

1. Motoroljan kan överhettas.

2. MC:n kan tappa greppet med framhjulet och stegra.

3. Det här alternativet är lite suddigt då jag minns att jag inte ens behövde läsa färdigt för att inse vilket svar som var rätt. Det var något som var så långsökt så det kunde lika gärna stått "Dom kommer aldrig fram till farmor för att få saft och ballong."

Jag skrattade iaf högt i teorisalen nervös som man var.:D

Har haft lappen och kört hoj i 20 år utan en incident så det måste ju uppenbarligen funkat.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...