Hjälp med luftning av bromsar.

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Hur används denna?
Förklara för mig såsom du skulle förklara för ett barn...:rolleyes:
Den ska gå att använda utan att behöva jobba med nippeln mer än att öppna den?
Mycket tacksam för hjälp.

Bifogat

• 19-146_h.jpg
    19-146_h.jpg
    24.5 KB · Visningar: 96
jag skrev en förklaring nånstans... vänta ska hitta den snart =P

edit: bara koppla ihop ventilerna på slangen och koppla dem svarta slangstumpen rakt på nippeln på oket som ska vara utskruvad ett halvt varv.. en sak som jag glömde va att fylla upp flaskan som slangen ska va nerstoppad i med bromsvätska över ventilen så de tog ett tag innan det funka.. sen va de bara att öppna locket där uppe på pumpen o pumpa o hälla i mer bromsvätska tills man typ fyllt burken och är 100 på att de inte finns nån mer luft i slangen.. bromsluftaren jag syftar på har art nummer 19-146 på biltema.se men du behöver ganska mkt bromsolja så att du kör igenom systemet helt med olja så att all olja blir färsk och att all luft åker ut

Last edited:
Det enda du egentligen behöver är slangen,eftersom kolven i huvudcylindern suger snabbare från behållaren än från oket.

Bra va ?

Skippa ventilen.
fyll bara upp "flarran" så pass så slangmynningen täcks helt.
Eller öppna ventilen och pumpa igenom så det täcks

Haha! Nää, inte så nu! Nu säger de säkert... -E du tyken eller?
Fast det vet ju inte vi 08:or vad det betyder ändå.. :tungan

Tyken e väl en sjö i Värmland ?
Eller va de Fryken ?

@Bandido:du behöver inte ventilen,eller flaskan heller för att lufta.för Archimedes har sagt att vätskan tar den lättaste vägen in i cyllen när du släpper handtaget,från behållaren alltså.

Last edited:
@Bandido:du behöver inte ventilen,eller flaskan heller för att lufta.för Archimedes har sagt att vätskan tar den lättaste vägen in i cyllen när du släpper handtaget,från behållaren alltså.
Du menar att man alltså kan lufta bromsarna genom att bara öppna nippeln, pumpa en liten stund med bromsen, stänga nippeln å sen är allt frid och fröjd? :rolleyes:

jag skrev en förklaring nånstans... vänta ska hitta den snart =P

edit: bara koppla ihop ventilerna på slangen och koppla dem svarta slangstumpen rakt på nippeln på oket som ska vara utskruvad ett halvt varv.. en sak som jag glömde va att fylla upp flaskan som slangen ska va nerstoppad i med bromsvätska över ventilen så de tog ett tag innan det funka.. sen va de bara att öppna locket där uppe på pumpen o pumpa o hälla i mer bromsvätska tills man typ fyllt burken och är 100 på att de inte finns nån mer luft i slangen.. bromsluftaren jag syftar på har art nummer 19-146 på biltema.se men du behöver ganska mkt bromsolja så att du kör igenom systemet helt med olja så att all olja blir färsk och att all luft åker ut

TACK!:tummenupp

varför ska han skippa den? orka om man får ut luften o bubblan fastnar vid mynningen på nippeln på oket och åker in o ut där..

När jag luftade med samma utrustning så gick det hur bra som helst utan ventil.
fattade faktiskt inte hur ventilen fungerade??

Hmm jag fattar noll :D

När jag bytt bromsvätska på bilen så har jag bara

1. Pumpat ut den gamla genom ventilen på ok:et eller lossat slangen.
2. hällt i ny vätska
3. pumpa några gånger på pedalen, lossa ventilen så luft pyser ut tills det kommer vätska så stänger man den, sen upprepa några gånger . ?

Går det inte att göra så på hojen ?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...