Hjälp med larm?

Popolex

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Er-6f abs -07
Tjo,
Jag har köpt ett MC-larm (detta), och det har en fjärrstartfunktion och sen det vanliga med immobilizer, startspärr, rörelsedetektor osv. Nu är saken den att jag fick hybris när jag köpte larmet för jag trodde jag skulle kunna installera det själv, vilket jag nu insett att jag inte kan då jag inte riktigt fattar el-scheman och inte vågar chansa.
Så det jag behöver hjälp med är ifall någon känner till någon firma/person, gärna i skåne/blekinge, som skulle kunna hjälpa mig att installera larmet och vad något sånt skulle kunna gå på?
Sen undrar jag även ifall det finns några negativa saker med att installera larm? Typ som att garantin inte skulle gälla eller att sadlen kommer börja brinna:tungan ?

Tacksam för hjälp//Joel

Om du har hojen i Malmö så har vi garage med ett antal duktiga mekaniker som kan hjälpa dig mot en mindre betalning: øl.

Om du har hojen i Malmö så har vi garage med ett antal duktiga mekaniker som kan hjälpa dig mot en mindre betalning: øl.

Gött :), just nu står hojen i Karlskrona men jag hade tänkt hämta ner den nu snart. Vart nånstans har ni garage? Vore riktigt fint om ni kunde fixa det åt mig :)

Lite neggativa sidor med larm!
Rörelsekänsligt betyder: Larmet går av i tid och otid
Imobelizer betyder: Hojen tvärdör då du har snutjag
Fjärrstart betyder: Du kan knuffa omkull din hoj på avstånd
och eventuellt testa startmotorns hållbarhet under färd.
Blinkande ljus betyder: Du har just fått varningsblinkers med eget liv.

Men det finns ju bra saker med det oxå :D

Va fan, nu skrämmer du ju upp mig ju :P. Men är det så känsliga saker så att jag får räkna med att larmet kommer gå av lite då och då? Folk som har larm, nöjda eller missnöjda?

Va fan, nu skrämmer du ju upp mig ju :P. Men är det så känsliga saker så att jag får räkna med att larmet kommer gå av lite då och då? Folk som har larm, nöjda eller missnöjda?

Känsligheten brukar man kunna justera.
hellre lite känslig än att den inte löser ut när det behövs.

Jag har ju vant mig vid mitt larm och kan ju därmed hantera det.
däremot när man lämnar in för service kan man lika gärna vara med då verkstadskillarna inte är vana vid larm. så slipper de bli lomhörda och jag kan lära mig lite samtidigt.

Nöjd med larm
om inte annat så vet man om att ngn är framme o fipplar eller stöter till hojen.
det vanligaste är nog att det är någon som skall parkera bredvid med sin hoj och puttar till min med backspeglarna eller liknande när de håller på.
man slipper också "småbarn" som vill hoppa upp på den.

Tips
Brukar finnas en funktion för att slå av rörelsedeckarna, kan vara bra att kunna när man skall åka färja mm.
lär dig hur du slår av/på den funktionen.

Har ett SpyBall med rörelsedetektor, mycket nöjd! Känsligheten går att ställa, men jag har det ändå på ganska lättutlöst nivå. Har aldrig haft några andra problem än att det har stått och levt om hela dagen när det har blåst ute. Förstående grannar dock...

ett tips är att inte använda rörelse detektorn eller ha den lågt ställd.:tummenupp
Jobbigt när lilla HD med 4" pipor parkera brevid!:D Då går garanterat ditt larm igång i onödan:huvet

Haha. Ja med en hel del ironi i det jag sa så finns det dock en viss saning. Jobbat som larminstallatör. Visst är det bra med larm, men då är det viktigt att det är ett bra larm och att det är rätt installerat (av ett proffs). Rekomenderar spyball.. Instalera inte starfunktionen, kan bli dyrt och i vissa fall ger försäkringsbolagen inga utlägg för detta.

´Lycka till!!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...