Hjälp med laddregulator / likriktare

Lundbeck

Mycket mera mogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GL1000 -75
Hallo!

Har en gammelhonda (Honda GL1000 -75) som jag fasen inte blir klok på. Har satt ut bågen på blocket pga den inte fungerar, men vill inte sälja, så tänkte ta ett ryck till.

Felet är elfel. Laddregulatorn brann (spricka baktill, rök till) samtliga lampor gick åt skogen. Kollade en ny laddregulator som kostade c:a 1300:- men är lite rädd för att felet är någon annanstans, så vill inte bränna en till.

Problemet är att där även sitter någon som heter likriktare tror jag (silicon rectifier?)

Kopplingen ser ut så att tre trådar går ifrån generatorn in till likriktaren, en av trådarna delar sig och går till regulatorn.

Ifrån likriktaren går sen två trådar som går samman till en, och är kopplad till batteriets pluspol.

Två jordtrådar går även ifrån likriktaren.

Ifrån regulatorn går två trådar, en med 12v och en jord (antar jag?)

Jag misstänker att även likriktaren är kass, men hittar inte denna som reservdel någonstan. Vad jag hittar är någon som heter "regulator/likriktare", men är osäker på om det är en sådan jag ska ha?

Kom igen o hjälp mig, så jag slipper sälja gammelhondan! Ska jag beställa denna regulator/likriktare o hoppas att det funkar? Kollar man bilden ser det ut som regulatorn, men behöver likriktaren med.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing