Hjälp med kylare av mekgudarna

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej jag står åter igen vid det dilemmat att kylarfästet, alltså upphängningsfästet släppt efter massa bakhjulskörning och några hårda nedslag.

Det handlar den här gången om en cbr f4i -01 men frågan är ju generell för alla kylare.
Fästet är inte helt av utan bara ena svetsen som släppt på fästet och det orkar inte hållas på plats utan böjs ut av tyngden från kylaren.
Nu hänger den förstärkt med buntband på ena sidan och alla säger köp en ny.

Hur fan lagar man det så att det håller?

Dom jag frågat hittills har inte velat svetsa för dom är rädda att bränna igenom.

På min Thunderace fick jag popnita två fästen med resultat av att det började läcka en gång efter min kylartekniker borrade för djupt.

Men på hondan så ser det annorlunda ut och går inte att popnita på samma sätt.

Så hur lagar man kylarupphängningsfästen och hur förstärker man dom smidigast så det inte händer igen?

Mekgudar hjälp mig

Sätt två rostfria band runt hela kylaren med nån typ av gummi mellan så det inte skaver hål på kylare?
Inte snyggt kanske, men håller garanterat.

Jo vist sitter det med buntbandet, gjorde då det hela hösten men skall jag träna stunt en sommar till så tror jag ju inte att det är det bästa lösningen.
Jag har själv funderat på att göra fullösning med rostfria band eller liknande.
Kanske svetsa en hållare till den med upphängning.

Men det jag undra är ju om det går att laga kylaren inte hitta lösningar runt problemet.

Last edited:
Det går utmärkt att svetsa dessa

Jag har dessutom förstärkt kylare , Tror det var till Ingel

Gröta inte med massa lod , Inget vidare läge för lödning med massa färg å skit

Det går utmärkt att svetsa dessa

Jag har dessutom förstärkt kylare , Tror det var till Ingel

Gröta inte med massa lod , Inget vidare läge för lödning med massa färg å skit

AAAA nu vaka den riktiga mekguden man tackar.

Ok Svetsning är nått jag kan mindre bra så vad skall det vad för svets man kör på det?

Jag tänker inte göra det själv men kan va bra att leta efter rätt sorts folk så man inte går till nån klåpare som kör fel och bränner sönder den.
Jag bor i Norge tills i sommar och dom är ju som sagt norrmän där av frågan.

Jag åkte med min kylare till din Grannkommun, Blg, Kylarservice. Dom svetsade dit ett fäste, provtryckte och måla den svart. Kostade inte mycket. Blev bra gjort.

Mats

Tja, man svetsar fast fästet och eventuellt får man svetsa fast någon förstärkning om det är för klent.

Går det att svetsa ihop Coca Colaburkar med Tig, så är det grovsmide med en kylare!!
Hitta bara nån som är lite händig med Tig'en!

(Ska förresten testa på en kylare med samma fel som din imorron!
Återkommer med resultatet och ev. tips!
Har tidigare själv bara svetsat ihop och balanserat upp några spruckna och sönderbrutna skotervariatorer, men det ska nog inte vara några problem för att svetsa ihop en kylare?? Den behöver ju bara vara tät och förstärkt!!!!!! ;-)

Går det att svetsa ihop Coca Colaburkar med Tig, så är det grovsmide med en kylare!!
Hitta bara nån som är lite händig med Tig'en!

(Ska förresten testa på en kylare med samma fel som din imorron!
Återkommer med resultatet och ev. tips!
Har tidigare själv bara svetsat ihop och balanserat upp några spruckna och sönderbrutna skotervariatorer, men det ska nog inte vara några problem för att svetsa ihop en kylare?? Den behöver ju bara vara tät och förstärkt!!!!!! ;-)

Borde bara vara grovsmide med TIG:en ja (om man lyckas hitta balanspunkten i värmeledningen mellan gavel och fästöra). Det jag kan tänka mig kan ställa till det är om någon av delarna inte är av en svetsbar legering. Iofs vet jag inte om det går att löda de legeringar som man inte kan svetsa i..

Tackar så mycket, lär leta på nån norrman då som kan sin Tig och jag vill gärna höra ditt resultat och tips Nicco.

Borde bara vara grovsmide med TIG:en ja (om man lyckas hitta balanspunkten i värmeledningen mellan gavel och fästöra). Det jag kan tänka mig kan ställa till det är om någon av delarna inte är av en svetsbar legering. Iofs vet jag inte om det går att löda de legeringar som man inte kan svetsa i..

En grov tumregel är att är delarna lödda och svetsade tidigare är det oftast svetsbart senare också.

Gäller även stål, rostfritt etc.

Undantag finns, om väder och vind eller användning 'förstört' något av de ingående materialen för mycket. En alubit som nästan är helt sönderkorriderad från båda håll är det ingen ide att försöka svetsa, bättre att byta ut.
Eller en bit avgasrör som blivit extremt varmt många gånger kan vara förstört.

Tackar så mycket, lär leta på nån norrman då som kan sin Tig och jag vill gärna höra ditt resultat och tips Nicco.

Sådär!!

Test nr:1!
Snabbjobb! Går att göra snyggare på nästa, men det funkar :tungan

Bifogat

• PICT01480.JPG
    PICT01480.JPG
    116.5 KB · Visningar: 86
  • PICT01500.JPG
    PICT01500.JPG
    119.6 KB · Visningar: 79
Har du kollat vad en beg. kylare kostar?
(Som förmodligen pajjar på samma ställe efter ett tag!)
Då vet du hur mycket du kan lägga på svetsningen!

Vet du att du ska behålla hojen så kan det vara läge att förstärka ALLA fästen!

Hakade "svetsprovet" i en krok i taket och hängde i kylaren! Jag är visserligen ingen sumo, men 70kg i ETT fästöra (x 4 fästen), borde hålla även för din åkning!

(Alt. skicka hit den så gör jag det!)

Last edited:
Jag har fått det svetsat nu. Var ju aluminium i kylaren.

Vart inte veckert men tro de eller ej den håller tätt trots att jag såg det brände igenom rakt ner i kylaren när hon svetsa.

Verkar fan inte alls va så kännsligt med att svetsa kylarfärsten som alla alltid sagt till mig alla år när man frågat.

Verkar fan inte alls va så kännsligt med att svetsa kylarfärsten som alla alltid sagt till mig alla år när man frågat.

Tja, det är ju alltid lättare att skylla på att det inte går för någon än att säga att man själv inte kan det.

Inte för att jag någonstans är bra på att svetsa men ändå.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!