Hjälp med kolvval

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
Hej jag ska fixa en ny kolv till min yamaha yz80 -01 och finns 2 att välja på på ena står det 79cc och den andra 82cc vad menas med det?? //Pontus

Ehm för att den är sönder :( men hur mäter man det då?

Kan du inte se om det står ingjutet på cylindern om du har 79cc eller 82cc-motorn?

Jag tror inte att det rör sig om några överdimensioner eftersom jag är ganska övertygad om att cylindern är nicasilad. Jag har för mig att motorn finns i två storlekar

ok ska titta om det står på cylindern visste inte att det stod där ganska mycket nybörjare :/

stod 82cm e det de som du menar?

Last edited:
ok ska titta om det står på cylindern visste inte att det stod där ganska mycket nybörjare :/

stod 82cm e det de som du menar?

Står det 82 cm3 (kubikcentimeter) så är det samma som 82 cc (cubic centimeters). Dvs du har 82 kubiksmotorn. Grattis, nu kan du reta alla som har den mindre 79 kubiksmotorn ;)

Jag testade att googla "kolv storlek + cylinder+ yz80

Kom fram till detta: YZ80 93-01 79cc

Den motorn finns i två storlekar vad jag minns.

Last edited:
Står det 82 cm2 (kubikcentimeter) så är det samma som 82 cc (cubic centimeters). Dvs du har 82 kubiksmotorn. Grattis, nu kan du reta alla som har den mindre 79 kubiksmotorn ;)

Den motorn finns i två storlekar vad jag minns.

Tyvärr tror jag att killen blir retad för att bara ha en liten 79kubiksmotor.

Men kolla som Jörgen säger på cylindern, för att vara på den säkra sidan

Men vevpartiet heter det så eller e det bara slang för jag söker efter vevparti på 24mx.se men kommer inte fram nåra träffar =/

Last edited:
ok vad bra men om jag måste byta det måste jag ha nya vevstakar då med?

Vid renovering av en tvåtaktsvevaxel så brukar vevstaken vara en slitdel. Dvs en ny eller nyrennoverad vev har en ny stake. Hela veven är ihoppressad runt vevstaken med många tons kraft, så köper du en ny eller renoverad vev så ingår en ny vevstake vare sig du vill eller ej. Din hoj är encylindrig så du behöver bara betala för en vevstake kan du iaf trösta dig med.

Men hur ofta gäller byte på luftfilter dårå inge tävlings åkning utan bara motions åkning dårå

Men hur ofta gäller byte på luftfilter dårå inge tävlings åkning utan bara motions åkning dårå

Man tvättar och oljar in luftfilter på crossar. Sällan man byter själva skumgummit. Är det dammigt och sommar gör många rent efter varje helg. Har man däremot kört tex isbana så kan man ju köra mycket längre.

Vet du vad. Köp mekhandboken till din hoj, finns ofta billigast på nätet. Tex yamaha original, Haynes eller Clymer. Ibland kan man tom ladda ned boken gratis som PDF till äldre cyklar. Sök på tex "Service manual yz80"
Jag använder ofta mekhandboken när jag mekar fast jag har hållt på så länge, det mesta blir mycket enklare då. Kan bli väldigt dyrt om man tex drar åt ngt i motorn för hårt. I mekhandboken står hur hårt man ska dra. mm

Att din motorcykel kan finnas i två versioner, en åttiokubikare och en åttiofemkubikare. Åttiofemman är lite mager men går ändå.

Ta med dig cylindern till din handlare och låt dem mäta upp den, så den inte är för sliten etc så får du rätt kolv. Billigare än att gissa innan man vet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman