Hjälp med klånkljud i en kawa zx9r -94

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Hallå alla

Har köpt en Kawa zx9r -94 för ett tag sedan och ibland när den står och går på tongång så kan det uppkomma ett lite missljud som är lite svårt att beskriva men det är lite klånkande eller kanske mer som något slår till i motorn det är inte högt och inte konstant utan det bara klånkar till ibland. Ljudet är bara på tongång och tillfälligt. Frågan är alltså om det kan vara farligt om det är något som måste kollas mina tankar är att det kanske skulle vara något i lådan som slog på tongång men det försvinner inte om jag lägger i en växel. Kanske ska tllägga att jag är Rookie på hojar så jag vet inte om dom kan låta lite på tongång. Kan det vara kamkedjan, ventilerna den har gått 4400 så dom ska inte ställas förens om 400mil. Hojen är nyservad med olja,filter och stift.

Tacksam för svar ......Jeppe :tummenupp

Jeppe@ skrev:
2132515 Hallå alla

Har köpt en Kawa zx9r -94 för ett tag sedan och ibland när den står och går på tongång så kan det uppkomma ett lite missljud som är lite svårt att beskriva men det är lite klånkande eller kanske mer som något slår till i motorn det är inte högt och inte konstant utan det bara klånkar till ibland. Ljudet är bara på tongång och tillfälligt. Frågan är alltså om det kan vara farligt om det är något som måste kollas mina tankar är att det kanske skulle vara något i lådan som slog på tongång men det försvinner inte om jag lägger i en växel. Kanske ska tllägga att jag är Rookie på hojar så jag vet inte om dom kan låta lite på tongång. Kan det vara kamkedjan, ventilerna den har gått 4400 så dom ska inte ställas förens om 400mil. Hojen är nyservad med olja,filter och stift.

Kamkedjor rasslar oftast (men kan väl/nog ge upphov till massa andra ljud också), och speciellt om du varvar lite och sedan släpper. (Dvs så kedjan sträcks och sedan slackar).
Att ventilerna inte ska justeras förrens om 400mil enligt servicepapper behöver ju inte betyda att allt är rätt bara för det. Kollades ventilspelen vid senaste servicen?

Jag har tyvärr inget tips att komma med :(

Jeppe@ skrev:
2132515 Hallå alla

jag har också varit med om det där. men det kan vara att motorn nyser också.

hör du det mest när den är kall?

är det skillnad om du drar in kopplinghandtaget? låter som kopplingskorg eller kamkedjesträckare..

Hallå Alla

Tack för svaren jag hade en kunnig person som lyssnade lite och ha sa att det var lugnt den lät som den skulle inget att bry sig om men man är nog lite för nojig bara... :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg