Hjälp med kameraval!

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Är sugen på att införskaffa mig en digital systemkamera nu efter julhelgen och skulle vilja höra lite synpunkter på några modeller.

Först ut är Nikon D70 som jag pillat lite på och tycker känns riktigt prisvärd.
Därefter kommer Canons EOS 300D (svart) som nu säljs riktigt billigt med en del tillbehör som man förr eller senare skaffar iallafall.
Den sista är Konica Minoltas Dynax 7D (osäker på namnet där). Nackdelen med den är att den är betydligt dyrare än de andra två, men å andra sidan får man med bildstabilisering i kamerahuset.

Länkar till de olika:
Nikon:
http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/d70.php

Canon:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300dsvart.php

Konica:
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dynax7digital.php

Eller föreslår ni någon annan modell i ungefär samma prisklass?
Vilken borde jag välja, och varför?

//Calle

Jag har haft en 300D i ett år och är jäkligt nöjd med den. Är ingen proffsfotograf men den fyller mina behov (har alltid gillat Canon).

helt klart 300d, har haft en 300d över sommaren, sen sålde jag den och köpte en 10d. mycket nöjd med canon,

Har Du några Canon eller Nikon objektiv od sedan tidigare? Detta har rätt stor inverkan på valet mellan D70 och 300, då de i de flesta tester bedöms som ungefär lika bra, med viss spets för Nikon.
Har själv en Nikon själv, och är kanonnöjd med den. Tycker den känns mer gedigen än den plastiga 300:an, som jag iofs fick lite avsmak för redan från början pga silverfärgen. Du funderar ju på den svarta, men jag tycker fortfarande Nikon känns bättre, mer gedigen. Canons tillbehör är väl normalt lite billigare än Nikon, så om Du tänkt att köpa upp Dig på en objektivpark kan detta vara en parameter att tänka på. Skulle jag köpa en dyrare kamera (typ Minoltan) skulle jag nog också snegla på Canon 20D.

sandstream skrev:
Jag har haft en 300D i ett år och är jäkligt nöjd med den. Är ingen proffsfotograf men den fyller mina behov (har alltid gillat Canon).

t-quick skrev:
helt klart 300d, har haft en 300d över sommaren, sen sålde jag den och köpte en 10d. mycket nöjd med canon,

Har ni jämfört med någon av de andra modellerna jag föreslog eller är det bara så att kvalitén är så bra att det inte är mycket kvar att önska?

Nu är jag ganska färgad av att jag har en 10d (som är till salu förresten) men jag skulle garanterat heller välja en begagnad 10d än dom alternativen du listar ovan.

Som Gasarn skriver så ger 300D ett riktigt plastigt intryck om du har hållt i en dyrare modell.
Tycker faktigst att även D70 ger samma känsla leksaks känsla och definitivt Konican med.
Dock så är jag ju van sedan tidigare med Canon så det kan ju vara den känslan som jag inte känner igen mig i.

Vad det gäller Konica kameran så är den inget alternativ då du får en mycket bättre kamera med 20 D som är bara ca en tusenlapp dyrare.
Har du fotograferat tidigare och inte lider av parkinssons så är bildstabiliseringen på Konican inte tillräckligt bra för att välja den.

Det finns objektiv till både Nikon och Canon som har den funktionen om du är jätteintresserad av den dock.

Gasarn skrev:
Har Du några Canon eller Nikon objektiv od sedan tidigare? Detta har rätt stor inverkan på valet mellan D70 och 300, då de i de flesta tester bedöms som ungefär lika bra, med viss spets för Nikon.
Har själv en Nikon själv, och är kanonnöjd med den. Tycker den känns mer gedigen än den plastiga 300:an, som jag iofs fick lite avsmak för redan från början pga silverfärgen. Du funderar ju på den svarta, men jag tycker fortfarande Nikon känns bättre, mer gedigen. Canons tillbehör är väl normalt lite billigare än Nikon, så om Du tänkt att köpa upp Dig på en objektivpark kan detta vara en parameter att tänka på. Skulle jag köpa en dyrare kamera (typ Minoltan) skulle jag nog också snegla på Canon 20D.

I dagsläget så har jag inga objektiv alls liggande, utan tänkte börja på helt ny kula. Det som är viktigast för mig är bildkvaliteten och att grejerna ska hålla att användas. Men precis som du sa så är den silverfärgade 300D ingen vacker syn direkt.
Objektiven har jag inte tänkt så mycket på, utan tänkte börja med ett Nikon 18-70 om det skulle landa på en D70, för att i ett senare skede köpa till det jag känner att jag har användning för.

DreeTman skrev:
Har ni jämfört med någon av de andra modellerna jag föreslog eller är det bara så att kvalitén är så bra att det inte är mycket kvar att önska?

Tänker du på hållbarhet eller kvaliten på bilderna?
För att se skillnad på bilderna så kolla på denna länken.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page21.asp

Det beror på vem man frågar vilken kamera som ger bäst resultat.

Kan upplysa om att EOS 20D rockar :banana

Går att få lös med objektiv för ca 14000 i sverige. Utomlands säkert ett par tusingar mindre.

//O Bjektiv :rolleyes:

Jag har använt både D70 och 300D. Lånade en 300 ett tag, och vill nog säga att jag inte märker nån kvalitetsskillnad på bilderna. Dock har jag inte gjort några A-B jämförelser. Det satt ett 18-55 mm objektiv på Canonen (den normala kit-gluggen, tror jag). 18-70 som hänger med D70 kitet anses vara rätt bra, vet inget om Canonobjektivet. För att se skillnader i denna klass ska man nog göra A-B jämförelser, man kan inte ta 2 helt olika bilder tagna vid olika förhållanden och säga vilken kamera som är bäst. Min jämförelse ovan är således rätt värdelös... Ett bra ställe att få reda på mycket runt dessa kameror är på dpreviews forum. Släng ut en fråga i varje forum och fråga vilken som är bäst, så får Du se att de nog svarar på samma sätt som om Du frågar om R1 eller Fireblade är bäst här: R1-förarna säger nog R1....
...så jag tycker nog att Du ska kika på lite tester och, framför allt, gå till en butik och klämma på dem (D70 och 300). Mellan Canon D20 och Minoltan hade jag köpt Canonen direkt (på känsla :rolleyes: )

D70 forum:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1034
300D:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031

10D har väl ett hölje i någon fin metal och håller säkert bättre än 300D men jag är inte krigsfotograf och har haft kameran med mig lite överallt utan väska och den fungerar klockrent.
Sen har 10D och 300D samma bildsensor (själva chippet som tar emot ljuset?) så vill du ha bättre bildkvalitet är väl 20D ett bättre, men dyrare val.

Vet att Rejvis har bra koll på kameror och han har preics köpt en 20D + en helt sanslös samling objektiv och annat godis.

Efter en del funderande så orkade jag inte jämföra mer. Det fick bli en Nikon D70 med 18-70 kitobjektivet och med ett Sandisk 1GB minne. Bara hoppas man blir nöjd. :) Tack för idéerna allihop. :tummenupp

DreeTman skrev:
Efter en del funderande så orkade jag inte jämföra mer. Det fick bli en Nikon D70 med 18-70 kitobjektivet och med ett Sandisk 1GB minne. Bara hoppas man blir nöjd. :) Tack för idéerna allihop. :tummenupp

Du valde rätt! Grattis! :)

/M

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP