Hjälp med justering av Yamaha YZF750R

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Hoj
Yamaha YZF 750R
Tar tacksamt emot hjälp och tips med vad jag ska göra med min hoj.

Inget akut, jag kan åka, men det är tokretande. Flertalet hojåkare talar om att så fort jag drar på (och förmodligen över 8000rpm där maxvridet börjar) ryker det som en borstbindare ut avgassystemet.

När hojen känns varm så börjar den även bluddra på lågvarven och vägra ge effekt (typ, ligger på 6:an i 50km/h och drar på).

De som gnällt över rök i fejan har föreslagit för fet bensinblandning.

Ett par saker att ta med i beräkningarna:
- Hojen bolmar vid fullt pådrag men den sticker verkligen iväg finfint över 4000rpm.
- Efter någon timmes körning så bluddrar den på de lägsta varven och orkar ingenting om man inte växlar ner (och hamnar över 4000).
- Hojen är tydligen dynojet-kittad + KN-filter.

Är filtret igensatt? Ska förgasarbryggan ställas in? Vet någon någon som kan göra det? Är det en klåpare som har installerat dynojet:en och borrat sönder förgasarna?

Tack påförhand för hjälpen!

Jag vet inte man har du prövat med lägre växlen i 50? Min bluddrar också på om jag har 6an i 50 km/h. Men jag hade snarare tyckt den var konstig om den inte gjorde det :va

Under 4 tusen varv går min knappt framåt... låter normalt i mina öron! :tummenupp

Wonderboy skrev:
2364095 Jag vet inte man har du prövat med lägre växlen i 50? Min bluddrar också på om jag har 6an i 50 km/h. Men jag hade snarare tyckt den var konstig om den inte gjorde det :va

Under 4 tusen varv går min knappt framåt... låter normalt i mina öron! :tummenupp

Tack för ditt svar!

Nu har ju jag 150cc mer än dig men du har ju en modernare maskin.
När jag har åkt en 10-20 minuter är det inga problem att dra på från 50 med 6:an.
Den är ju inte direkt vass men den låter som en motor ska och börjar morra och kämpar sig hyfsat rappt upp i varvtalet till 8000 då alla hästarna släpps lösa.

Efter en längre tids körning när man ska göra samma sak som ovan så bluddrar bara maskinen och man får peta ner till kanske trean för att komma iväg.

Mycket skumt, verkar ha med värmen att göra?

Dynojetgrejorna slits, ta en titt på nålar och grejer och se om de ser okej ut. Har du originalnålar/-munstycken kvar kan du ju lämpligen prova att sätta i dom och se om det gör nån skillnad.

Hur långt har hojen gått ?

Kör hojen i bromsbänk med A/F givare visar direkt om den går för snålt,fett.

Jösse skrev:
2364140 Hur långt har hojen gått ?

Kör hojen i bromsbänk med A/F givare visar direkt om den går för snålt,fett.

Jo, alltså, köpte ju hojen i maj.
De sa att, och enligt papprerna jag har, så har hojen gått runt 4000 mil men motorn som är en utbytesmotor från Bike har gått runt 2000 (har papper på det) men förgasarbryggan är nog den samma. Med Dynojet...

Min polare sa att den har nog gått bana och har varit rätt vässad iom att oljeplugggen hade hål för "typ" ståltråd och att motorn är bytt. Vad vet jag?

Vad menas med A/F-givare?

Jag hade i stort sett samma problem med min YZF. I mitt fall var nålsäten och nålar utslitna. Mina förgasare hade också ett dynojet kit installerat. Kolla på nån skot om de har en begagnad förgasarbrygga. För mig blev det billigare än att köpa nya komponenter. Se bara till att det inte sitter ett dynojetkit installerat i de förgasarna också...

mvh
Fredrik

YZF750R skrev:
2364202 Jag hade i stort sett samma problem med min YZF. I mitt fall var nålsäten och nålar utslitna. Mina förgasare hade också ett dynojet kit installerat. Kolla på nån skot om de har en begagnad förgasarbrygga. För mig blev det billigare än att köpa nya komponenter. Se bara till att det inte sitter ett dynojetkit installerat i de förgasarna också...

mvh
Fredrik

Tack Fredrik! Iom att du har en likadan hoj och allt så kanske jag kan PM:ar dig så kan vi bolla erfarenheter om det är ok.

Några frågor bara:
Varför i hela världen dynojet:ar folk sina hojar om det sabbar mer än det gör i effekt?
Varför skulle ett dynojet-kits nålar slitas mer än original?
Kan jag jag bara inte lämna in hojen till någon med förgasarklockor som kan ställa in bränsle/luft-blandningen?

RawLion skrev:
2364212 Tack Fredrik! Iom att du har en likadan hoj och allt så kanske jag kan PM:ar dig så kan vi bolla erfarenheter om det är ok.

Några frågor bara:
Varför i hela världen dynojet:ar folk sina hojar om det sabbar mer än det gör i effekt?
Varför skulle ett dynojet-kits nålar slitas mer än original?
Kan jag jag bara inte lämna in hojen till någon med förgasarklockor som kan ställa in bränsle/luft-blandningen?

Jag upp:ar tråden med en till fråga:

Alltså: Hojen går helt kanon om jag bara är ute och glider; bra drag från motorn och glider ofta igenom stan på 6:an.

Men! Så fort jag börjar plåga den och kör skapligt hårt så börjar dessa knepiga fenomen. Det känns som det är något med värmen?

När den har hamnat i det här dumstuket så varvar den gärna 2-3000 på tomgång om jag inte slirar ner varvet med kopplingen. Då lugnar den ner sig.

En till skum grej är att om jag startar den med choke (vilket jag oftast inte behöver göra) så varvar den jädrigt ojämt. Det går liksom inte att ställa in den på ett varvtal.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg