hjälp med inställning av framgaffel

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
hjälp med inställning av framgaffel, den känns lagom hård när man bromsar men den dämpar ojämnheter i vägen för dåligt, vad ska jag släppa på eller ställa på :va :va

Långa farbron skrev:
Stutsar den när du kör över ojämheter ?
inte studsar men alla ojämnheter känns i styret och jag blir skittrött i armarna, vill bara tt det ska dämpa lite bättre

Lånar tråden litegrann: Har i princip samma problem med min gaffel med skillnaden ATT det studsar och att den inte är ställbar på något vis... Det är en vanlig konventionel Marzocci 40mm (tror jag) som sitter på en Husqvarna TE610E -99. För tillfället kör jag motard med den och när man ligger och pressar på gropiga 70 vägar känns det verkligen ostabilt när den studsar och har sig över hinder, känns som att fästet är obefintligt. Jag bytte olja i den förra hösten och har väl kört ca. 500 mil sen dess. Fyllde på till precis rätt nivå enl. handboken och använde 15w olja om jag minns rätt. Vad ska jag byta till nu och ska jag hälla i lite mer eller lite mindre kanske? Vill ha kvar den halvhårda känslan eftersom jag kör mkt gata men absolut inte ha kvar studsigheten! Tack på förhand/ Nick

Eftersom den inte är ställbar så kanske du har lite tjock olja i den.
Jag hade provat ett snäpp tunnare och sett om det blev bättre.
Kan ju vara så att den inte studsar utan att den packar ihop iom att den inte hinner returnera om oljan är för tjock.
Annars är det väl shimsning som gäller om det nu går på din gaffel.
//Tobbe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...