Hjälp med husan

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
husa fs650 -04
Behöver akut hjälp med felsökning av en Husaberg 650 05. Den finns i Stockholm, har inte möjlighet att transportera den så jag behöver någon som kan komma hit. Jag står för resekostnad och arbetskostnad. Någon av våra husa experter som vill tjäna lite extra?. Problemet är att den inte startar, den tänder till men går inte. Gnista finns, komp finns, bränsle finns och har kollat så att primärdrevet står rätt mot kamaxeln, Börjar få slut på ideer och tålamod:gnissla behöver hjälp, måste åka lite innan det blir för kallt:yoparty .

Vad har du gjort med den sedan sist den gick då? :va

För jag antar att den har gått och att den är rätt bestyckad, att du kollat ventilerna, att du inte har ute varmstartsknappen av misstag, att du kollat så tändhatten sitter fast ordentligt, att du inte har klämt några slangar eller missat eventuell avluftning?!?

Vad har du gjort med den sedan sist den gick då? :va

För jag antar att den har gått och att den är rätt bestyckad, att du kollat ventilerna, att du inte har ute varmstartsknappen av misstag, att du kollat så tändhatten sitter fast ordentligt, att du inte har klämt några slangar eller missat eventuell avluftning?!?

Den är renoverad, mycket som är bytt men det är just bestyckningen som jag tror spökar , nål OBEKR, huvudmunstycke 165, tomgång 45.Enligt manualen så ska det vara huvud 160 men påverkar det när man startar den. Idag så tände den till men inte mer än så plus en baktändning men inte i förgasaren utan i dämparen.:huvet

Last edited:
Den är renoverad, mycket som är bytt men det är just bestyckningen som jag tror spökar , nål OBEKR, huvudmunstycke 165, tomgång 45.Enligt manualen så ska det vara huvud 160 men påverkar det när man startar den. Idag så tände den till men inte mer än så plus en baktändning men inte i förgasaren utan i dämparen.:huvet

Det låter PRECIS som på min hoj, och du säger att primärdreven står rätt,det trodde jag med men eftersom att de finns två läge man kan ställa den i,som du säkert redan vet så ska ju kamaxeldrevet´s prickar stå i linje med toppen men den kan ju också även snurras 180 grader till så står den ju med prickarna rätt då med,rätt självklart när det är cirkelformat :P.För du måste vara säker på att kamaxel "knogarna" står nedåt.
Min tände också till några få gånger och sköt ur dämparen.

Det låter PRECIS som på min hoj, och du säger att primärdreven står rätt,det trodde jag med men eftersom att de finns två läge man kan ställa den i,som du säkert redan vet så ska ju kamaxeldrevet´s prickar stå i linje med toppen men den kan ju också även snurras 180 grader till så står den ju med prickarna rätt då med,rätt självklart när det är cirkelformat :P.För du måste vara säker på att kamaxel "knogarna" står nedåt.
Min tände också till några få gånger och sköt ur dämparen.

Hur menar du nu? Roterar du vevaxeln 360 grader så har kamaxeln roterat 180 grader. Så det går ju lika bra att ställa "knogarna" uppåt. Det blir ju samma sak fast ett varv på vevaxeln senare. Däremot då ventilkåpan ska monteras så ska "knogarna" vara vända neråt.

Primärdrevet ska förutom stå rätt i förhållande till kamaxeln matchas mot yttre drivaxeldrevet. Som driver kamaxeln. Prick mot prick i en rät linje genom båda axlarna. Finns bra bilder på det. Jag har fått in hojjar där ägaren har bedyrat att dreven står rätt, som har stått en kugg fel på dom dreven. Då blir den svårstartad. Och slö. Dock alltid bättre att titta än att sitta och gissa. Så jag vill inte påstå det ena eller andra. Om jag får kika på hojjen så ska jag nog få fart på den.

Last edited:
Hur menar du nu? Roterar du vevaxeln 360 grader så har kamaxeln roterat 180 grader. Så det går ju lika bra att ställa "knogarna" uppåt. Det blir ju samma sak fast ett varv på vevaxeln senare. Däremot då ventilkåpan ska monteras så ska "knogarna" vara vända neråt.

Primärdrevet ska förutom stå rätt i förhållande till kamaxeln matchas mot yttre drivaxeldrevet. Som driver kamaxeln. Prick mot prick i en rät linje genom båda axlarna. Finns bra bilder på det. Jag har fått in hojjar där ägaren har bedyrat att dreven står rätt, som har stått en kugg fel på dom dreven. Då blir den svårstartad. Och slö. Dock alltid bättre att titta än att sitta och gissa. Så jag vill inte påstå det ena eller andra. Om jag får kika på hojjen så ska jag nog få fart på den.

ahh jag missade att säga det men när jag har ställt så har jag ställt in alla dreven rätt och lagt på kamkedjan därefter.men de kan väll inte bli fel om man sätter kolven i dödlägen och kamaxelns yttre drivaxeldrev och drevet som sitter på vevaxeln och sedan sätter kamaxeln rätt och även dess drev.Hade lite oflyt med att jag fick en mutter från vipparmen som släppte och la sig ner i motorn, så nu har jag öppnat igen så jag ska ta en bild hur de står med dreven så skall jag posta den här sedan.

Last edited:

Håller med, det är inte första gången som inlämnade motorer står 1-2kugg fel.
Hlsn
Thomas

lite mer bilder

DSC00007.JPG

DSC00027.JPG

DSC00026.JPG

På de sista bilden när jag sätter kamaxelprickarna absolut rätt så ser det ut som om det blir lite fel på dom nedre dreven, kan det vara så att kedjan står ett kugg fel eller kanske dreven står fel?? men när jag ställer motorn i övre dödläge så ser det rätt ut, kanske att ena pricken på kammen står lite högre men då väldigt lite.
Stort tack till alla som hjälper till:tummenupp

lite mer bilder

View attachment 213603

View attachment 213604

View attachment 213605

På de sista bilden när jag sätter kamaxelprickarna absolut rätt så ser det ut som om det blir lite fel på dom nedre dreven, kan det vara så att kedjan står ett kugg fel eller kanske dreven står fel?? men när jag ställer motorn i övre dödläge så ser det rätt ut, kanske att ena pricken på kammen står lite högre men då väldigt lite.
Stort tack till alla som hjälper till:tummenupp

i vilket läge är kamaxeln (bild 1/2) då dreven är som på bild 3 . ska vara som på bild 2. annars är kamaxeln ställd 180° fel.

i vilket läge är kamaxeln (bild 1/2) då dreven är som på bild 3 . ska vara som på bild 2. annars är kamaxeln ställd 180° fel.
Det går inte att sätta kamaxeln 180 grader "fel".Om nockarna pekar uppåt eller nedåt vid monteringen gör ingen skillnad för inställningen,däremot måste dom vara nedåt när man skruvar dit ventilkåpan för att inte ventilfjädrarna ska streta emot.

Det går inte att sätta kamaxeln 180 grader "fel".Om nockarna pekar uppåt eller nedåt vid monteringen gör ingen skillnad för inställningen,däremot måste dom vara nedåt när man skruvar dit ventilkåpan för att inte ventilfjädrarna ska streta emot.

ok. har inte haft upp min egen än och kunnat analysera. glöm mitt inlägg

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back