Hjälp med Husaberg!

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Jag har köpt en Husa FS650, 02:a, och att starta är ett knix...

Ägaren innan kickade igång den så här:

10 kickar med tändningen avstängd, ingen choke, sedan på med tändningen, hitta "stoppet" på kicken, och på 2:a kicken går den igång...

Försökte med det igår, på 3:e försöket lyckades det, tomgången går hur fint som helst, hojen funkar annars hur bra som helst...MEN!

mina frågor:

1. Ska en 02:a gå att starta på startmotorn??? Enligt säljaren är det bara en "hjälpstartmotor"...

2. Hur startar ni era FS650:or???

Alla råd, tips och trix är välkomna, men fråga 1 är viktigast!

Tack på förhand!!!

(Den är nyservad, med ventiljustering för mindre än 1 timme sedan...när förra ägaren startade den gick den igång på en gång...)

Last edited:
Elstarten är bara en hjälpstart, fungerar bra om batterit är fräscht och ventiler, förgasare m.m är rätt inställt men annars går det sämre. Räkna inte med att den fungerar annat än på varm motor....

Jag trampar runt tills jag hittar komp, sen lyfter jag kicken och trampar igenom ordentligt. Startar alltid på 1-2 kick utan choke (fick sluta med choke när jag bytte till större lågfartsmunstycke men innan det gjorde jag på samma sätt fast med choke). Autodekompen som är kopplad till kicken är bortplockad på min men det fungerar lika bra ändå.

Last edited:
låter som det ska funka på min också då gasaren är ombestyckad...det är bara att lära sig knixen...tydligen.

rfb skrev:
2405348 låter som det ska funka på min också då gasaren är ombestyckad...det är bara att lära sig knixen...tydligen.

Det tar en stund att lära sig, sedan kommer du bara skratta åt hur svårt du hade det i början :D Ut och träna nu!:yoparty

rfb skrev:
2405348 låter som det ska funka på min också då gasaren är ombestyckad...det är bara att lära sig knixen...tydligen.

Om allt är rätt inställt startar den löjligt lätt, det är i alla fall min erfarenhet.

rfb skrev:
2405140 Jag har köpt en Husa FS650, 02:a, och att starta är ett knix...

Ägaren innan kickade igång den så här:

10 kickar med tändningen avstängd, ingen choke, sedan på med tändningen, hitta "stoppet" på kicken, och på 2:a kicken går den igång...

Försökte med det igår, på 3:e försöket lyckades det, tomgången går hur fint som helst, hojen funkar annars hur bra som helst...MEN!

mina frågor:

1. Ska en 02:a gå att starta på startmotorn??? Enligt säljaren är det bara en "hjälpstartmotor"...

2. Hur startar ni era FS650:or???

Alla råd, tips och trix är välkomna, men fråga 1 är viktigast!

Tack på förhand!!!

(Den är nyservad, med ventiljustering för mindre än 1 timme sedan...när förra ägaren startade den gick den igång på en gång...)

Har läst mycket om olika knep.
Har även skruvet hur mycket som helst med min husa.
Men efter den dagen då statorn brakade ihop och jag satte dit en ny stator med svänghjul så är den grymt lättstartad.
Innan var den hur seg som helst.
Jag höll på och kicka ihjäl mej. Gick drygt 400 mil med start problem, nu är det ett nöje och kicka tänder typ på första utan choke.
Märkte förresten att det är starkare magneter i det nya svänghjulet. Vet inte om det hjälper.
Ja startmotorn är bara starthjälp. På dom nyare Husabergarna sitter det en kraftigare startmotor plus en bättre tändning som ger gnista vid lägre varvtal.
Nicke

Last edited:
3 lugna kick med choke, utan tändning
1 kick utan choke med tändning och den skall vara igång!
Så gjorde jag på den gamla goda tiden då man körde med dellorto. Nu räcker det med ett lugnt kick bara :yoparty
Jag har fö. nu tagit bort allt vad startmotor heter, så jag får förlita mig till kicken helt och hållet. Var lite taskigt en gång bara när den lossnade mitt ute i skogen och splinesen hade blivit demolerade så den itne gick att sätta tillbaka, då ångrade jag mig lite :D

ÄDIT: Splines heter de ju, inte schims :D

Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
2406268 3 lugna kick med choke, utan tändning
1 kick utan choke med tändning och den skall vara igång!
Så gjorde jag på den gamla goda tiden då man körde med dellorto. Nu räcker det med ett lugnt kick bara :yoparty
Jag har fö. nu tagit bort allt vad startmotor heter, så jag får förlita mig till kicken helt och hållet. Var lite taskigt en gång bara när den lossnade mitt ute i skogen och schimsen hade blivit demolerade så den itne gick att sätta tillbaka, då ångrade jag mig lite :D
exakt samma på min..skit svårt i början..

skit viktigt att trycka HELA vägen ner..då funkar det

em två kick bara så puttrar den fint

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey