Hjälp Med Husa 650..

• Thread starter Thread starter _stefan
  • Start date Start date

_stefan

Guest
Jag tänker skaffa mig en Husaberg-650 av nyare årsmodell (05 och framåt) och undrar vad man ska tänka på vid köp..

Jag har hört att motorn bör klyvas och ramlager etc. bytas vid ca 100h körning.. någon som vet något om detta?
Hörde också att serviceintervallet på oljebyte etc ligger på ca 5h körning och ventiljustrering ligger på ca 10h.. ???

Jag tycker serviceintervallen verkar vara i hårdaste laget, men köregenskaperna väger förhoppningsvis upp det..

Känner du att du har något relevant (eller irrelevant) att berätta för mig så kratta en rad.. tacksam för tips på andra liknande hojar i samma prisklass (runt 50 tusen-lappen) med större serviceintervall..

Last edited:
ktm 525 has it all :yoparty

om du tycker det är klent kan du ju köpa 580 kit.
580 kittet är ruskigt fint på en smidig hoj men i samband med att du sätter på det så har du den minst hållbara hoj som gjorts. Vet de som byter ramlager var 10e timme och det är ibland för sällan.

Tyvärr finns det ingen hoj som är optimal. Skulle vilja påstå att de är som placeringar. För att få avkastning så måste du våga ta risker. Du kan välja och ha pengarna på banken och tjäna några få procent per år eller så köper du dig en kina eller Indienfond. Vilket väljar du? Finns andra alternatv som inte har så stor risk som en 580 men ändå levererar bra avkastning.

tackar och bockar =D
ska ta mig en titt på ktm 525:an..
och har jag fattat servicemanualen rätt om jag påstår att det räcker att byta olja och justrera ventiler var 30:e timma om man "hobbykör"?

Last edited:
tackar och bockar =D
ska ta mig en titt på ktm 525:an..
och har jag fattat servicemanualen rätt om jag påstår att det räcker att byta olja och justrera ventiler var 30:e timma om man "hobbykör"?

byta olja var 30h skulle jag ialf inte göra på någon bike.. det är en liten kostnad som sparar mycket pengar

det står att jag bör byta motorolja var 15:e timma/100 liter körning i manualen på sida 25..
och jag kan inte hitta något om att någon motorklyvning krävs vid någon viss tidpunkt..

har ni någon synpunkt på denna hojen:
http://www.blocket.se/vi/12296923.htm?ca=16_s
Tycker 84h verkar mycket..

Last edited:
Ska du ha en racemotard så är det bara o leva med servicen.
Jag byter olja runt 5h o tittar ventiler vid 10h, att dra ut på oljebyte etc. är bara idiotiskt.
Vid 100h tänker ja klyva motorn o byta dom delar som då ska bytas.

Låter mer som du ska ha en 625/660, xr 650 etc.

det står att jag bör byta motorolja var 15:e timma/100 liter körning i manualen på sida 25..
och jag kan inte hitta något om att någon motorklyvning krävs vid någon viss tidpunkt..

har ni någon synpunkt på denna hojen:
http://www.blocket.se/vi/12296923.htm?ca=16_s
Tycker 84h verkar mycket..

84h är väll inte speciellt mkt. Min är samma årsmodell och har nu gått ca 130h och över 650mil. Då tycker inte Jag att Jag har kört så mkt, man har väll en hoj för att använda den och inte skryta med hur lite man har åkt :tummenupp

Kolla bara hur servicarna är skötta. Priset var ju helt ok, nästan lite för bra :va

jag äger en husaberg 650 nu och en ktm 525 och jag tycker att det är bra mer klipp i 650'ins motor faktiskt. serviceintervallerna är de samma. dock kanske man kan köra längre med 525'an innan man måste klyva motorn.

har fått några vältaliga erbjudanden på husor per mail..
har funderat över serviceintervallerna och har bestämt mig acceptera fakta..
är det några viktiga skillnader mellan 05:an och 06:an ??
några tråkiga småfel o.s.v?

Last edited:
Ska du ha en racemotard så är det bara o leva med servicen.
Jag byter olja runt 5h o tittar ventiler vid 10h, att dra ut på oljebyte etc. är bara idiotiskt.
Vid 100h tänker ja klyva motorn o byta dom delar som då ska bytas.

Låter mer som du ska ha en 625/660, xr 650 etc.

läser man rekomendationerna enligt husaber själva så står det ju faktiskt att olja filter och ventiler skall fixas efter 15 h...

läser man rekomendationerna enligt husaber själva så står det ju faktiskt att olja filter och ventiler skall fixas efter 15 h...

Skiljer väll rätt bra från årsmodell till årsmodell.
Kan tyvär alla i huvet, rätt säker det står 5h på min, tror det står 3h på en tillomed :confused:
Fast 07orna e väll 15, hur e 06?

Skiljer väll rätt bra från årsmodell till årsmodell.
Kan tyvär alla i huvet, rätt säker det står 5h på min, tror det står 3h på en tillomed :confused:
Fast 07orna e väll 15, hur e 06?

ptja de stog 3 h efter första gången motorn är i bruk så skall det bytas efter 3 h,sedan efter 15 h.

580 kittet är ruskigt fint på en smidig hoj men i samband med att du sätter på det så har du den minst hållbara hoj som gjorts. Vet de som byter ramlager var 10e timme och det är ibland för sällan.

Tyvärr finns det ingen hoj som är optimal. Skulle vilja påstå att de är som placeringar. För att få avkastning så måste du våga ta risker. Du kan välja och ha pengarna på banken och tjäna några få procent per år eller så köper du dig en kina eller Indienfond. Vilket väljar du? Finns andra alternatv som inte har så stor risk som en 580 men ändå levererar bra avkastning.

fy fan. inte trode jag att det skulle göra son skillnad på livslängden. ja ja. man lär så länge man lever.

fy fan. inte trode jag att det skulle göra son skillnad på livslängden. ja ja. man lär så länge man lever.

Så är det tyvärr. Här är bild på ett som gått styvt 50 timmar.

Bifogat

• DSC00487.JPG
    DSC00487.JPG
    130.1 KB · Visningar: 148
  • DSC00492.JPG
    DSC00492.JPG
    125.1 KB · Visningar: 141
hur mycker extra effekt ger ett acrapovic helsystem?
finns det några fördelar (förutom extra effekt) eller nackdelar med ett sådant helsystem till en husa 06?

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back