hjälp med hjälmval!!

Gör såhär.

Gå in i valfri butik kolla direkt på dom dyraste modellerna och märkena, testa fram vad som passar bra.
Beställ sen samma hjälm från Usa , du får direkt minst 50% rabatt inkl frakt om man jämför med det svenska priset.

Varför nöja sig med mindre än det bästa ?

Men de är inte ECE-godkända och då kan fb neka dig ersättning

Men de är inte ECE-godkända och då kan fb neka dig ersättning

ja det minns jag att jag läst.

det var nog det som gjorde att jag inte beställde från staterna:confused:
men det är dock inte ofta dom verkligen nekat på grund av felmärkt hjälm men jag hade inte tänkt testa..:tummenupp

ECE...-hjälmar klarar Snell/Dot och är därför godkända i USA. Alla Snell/Dot-hjälmar klara inte ECE-standarden och därför är inte den märkningen godkänd i EU. Däremot tror inte jag att något försäkringsbolag skulle bråka om en Arai från USA iom att det är samma hjälm som i EU. Personligen krashar jag hellre i en Arai med "fel" klistermärke, än en hjälm inköpt på OK för 199,90 med rätt märke....

Ser att många provar ut sin hjälm hos någon butik för att sedan skynda sig hem och beställa från utlänsk nätbutik!! Tycker faktist att det är dålig stil:gnissla visst alla gör väl som dom vill men hur ska våra mc handlare överleva:confused:

Dom har i alla fall bra aerodynamik, i alla fall märker jag det på min.....

Ja, du måste ju ha plågat upp din XR125 i minst 130 och känt hur bra aerodynamik hjälmen har. (Sorry, kunde inte riktigt låta bli :rolleyes: )

För övrigt så tycker jag att det ganska ofta kommer tips som att "jag vurpade med min Shoei-hjälm och överlevde så Shoeis hjälmar är bäst", och det behöver ju inte riktigt vara hela sanningen. :)

kör på en 4500:- shoei o känner även jag av lite ansträngd nacke i ca. 280-300 km/h :tungan

Ser att många provar ut sin hjälm hos någon butik för att sedan skynda sig hem och beställa från utlänsk nätbutik!! Tycker faktist att det är dålig stil:gnissla visst alla gör väl som dom vill men hur ska våra mc handlare överleva:confused:

Jo, jag hade lite dåligt samvete faktiskt, fast jag hade inte köpt någon ny hjälm alls annars, så ingen handlare förlorade på mitt köp. Dessutom fick jag rådet "köp för fan" av "min" handlare, då han hörde vad jag skulle få betala.
4200:- hade jag råd med, 10000:- hade jag inte råd med

Jag önskar att ännu fler gjorde detta så att priserna gick ner mot det normala hållet istället...

Jag önskar att ännu fler gjorde detta så att priserna gick ner mot det normala hållet istället...

om du tror att priserna skulle gå ner så kan du ha rätt till en viss del! dom tvingas väl rea ut lagret när dom går i konkurs... näthandlarna har som regel inga dyra lokaler att betala för och så har dom förmodlingen inte så mycket personal heller..... men skit samma var och en gör som dom vill.... de var bara en tanke av mej:tummenupp

kör på en 4500:- shoei o känner även jag av lite ansträngd nacke i ca. 280-300 km/h :tungan

Jo det är klart att det blir tungt i vilket fall som helst men jag är ute efter en hjälm som har en mer genomtänkt aerodynamisk utformning än den jag har iaf... mänga bäckar små..

Sen dyker ju genast frågan upp vilka butiker det är som har vindtunnel i sverige.. eftersom jag bad om tips på en hjälm som tar vinden bra för att spara nacken och en stor del av svaren består av " Prova i butik vilken som passar dig"

till er som förstått frågan då jag var ute efter era egna erfarenheter får jag tacka och ska testa de föreslagna hjälmarna vilken som kan vara rätt för mitt huvud... tack!

Last edited:
Jo det är klart att det blir tungt i vilket fall som helst men jag är ute efter en hjälm som har en mer genomtänkt aerodynamisk utformning än den jag har iaf... mänga bäckar små..

Sen dyker ju genast frågan upp vilka butiker det är som har vindtunnel i sverige.. eftersom jag bad om tips på en hjälm som tar vinden bra för att spara nacken och en stor del av svaren består av " Prova i butik vilken som passar dig"

till er som förstått frågan då jag var ute efter era egna erfarenheter får jag tacka och ska testa de föreslagna hjälmarna vilken som kan vara rätt för mitt huvud... tack!

Skämt osido så tror jag inte aerodynamiken på hjälmen har betydelse...inte i någon stor usträckning iallafall. Då är en låg ljudnivå i hjälmen mycket viktigare. Om något stör så är det bullernivån.

men good luck

Prova prova prova. Ett helvete är vad det är. Köp så liten du kan få på dessutom. Du kommer ångra dig senare om inte annat, de går ut sig mycket med tiden.

En annan provade hjälmar så öronen var alldeles ömma och röda. Ett 20-tal provade jag nog. kom fram till att den som satt bäst var en Shoei av nå´t slag, men dra åt helvete vad ont det gjorde att ta av den! Jag såg ut som den där jävla alien som stramar åt huden i "men in black" var gång jag skulle ta av den. Jag köpte en "Caberg". Är väl nå´t jävla skitmärke, men satt så skönt att jag till och med har den på mig nu.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd