hjälp med hjälmval!!

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Första hjälmen jag köpte var någon billigare typ. Den funkade klockrent ända tills man kom upp i lite fart då upptäckte min nacke att det blev ganska jobbigt efter en stunds åka.

nu är jag ute efter en hjälm som kanske tar vinden lite bättre. kan nästan ingenting om hjälmar men kan betala upp mot 6000:- för rätt hjälm.

tacksam för tips!!!

Gå in i butiken och prova vilka som sitter bäst till att börja med.
Jag har en arai chaser som sittter som gjuten. men på dig kanske den blir helt fel.
Sök lite här på forumet oxå. Det finns ett antal trådar om hjälmar.

Yup.. Prova dig fram, se vilken som passar bäst.

Jag kan inte påminna mig om att jag kände någon direkt skillnad i luftmotstånd när jag gick från en 1200:- hjälm till en 5800:- Arai. :)

Men din nuvarande hjälm kanske är sämre än snittet.

Jag kan inte påminna mig om att jag kände någon direkt skillnad i luftmotstånd när jag gick från en 1200:- hjälm till en 5800:- Arai. :)

Men din nuvarande hjälm kanske är sämre än snittet.

kanske det:confused: denna har jag nu iallafall
www.gazimotor.com/dragongri.bmp

o nej priset är inte av största betydelse men eftersom en tur på mellan 20-60 mil inte är jätteovanligt så betalar jag det som krävs för en sparad nacke.. ska även skaffa annat kåpglas på hojjen

Last edited:
Jag köpte en ny hjälm till den här säsongen.
Det blev en Shoei X-Spirit. Den var dyr, 5900 kr. Jag är dock fantastiskt nöjd med den. Den sitter som en smeck (på mitt huvud i alla fall) och är väldigt tyst och lätt. Min väger bara 1300 g (small).

Hade tidigare en AGV GT-Open. Nya hjälmen är mindre turbulent och märkbart tystare, åker dock alltid med hörselproppar.

Bara att prova, prova och prova...

Fråga butikspersonalen om vad man bör tänka på...

Vilket fall så ska den sitta hårt och skönt... Det är ditt huvud som får bestämma...

Bra dock att du kan tänka dig att lägga upp mot 6000kr de skyddar nog lite bättre än vad en plasthjälm för 300kr från Ö.B. gör...

Prova i affär och köp sedan av den som är billigast på nätet! Gör jag alltid....När man sedan hittat "sitt eget" märke är det bara att köra på det...Tänk på att en jälm inte "håller" mer än 3-5 år...Sedan tappar den passform och blir allmänt ofräsch...

Köpte en Arai rx7 corsair inkl. 2 extra visir för 4200:- från USA.

Jo, jag vet att USA-hjälmar har ett annat klistermärke än EU-hjälmar.... men det skiter jag i...

Som redan skrivits ovan.

Besök en bra MC-handlare och ta hjälp av personal och prova lite olika hjälmar. Det är mycket viktigt att hjälmen sitter bra på huvudet och absolut inte för stor och lös hjälm. De flesta hjälmar vidgar sig efter en del användning, så hjälmen bör sitta tight men inte trycka på något speciellt ställe.

Folk har olika huvudform (runt, ovalt, etc) så en hjälm som passar bra för person A behöver inte passa bra för person B.

Shoei, Arai och X-lite gör bra hjälmar i mitt tycke

Ja, det var mina 5 cent

Som.....ovan har jag märkt efter bara en säsongs användning att innehållet utvidgat sig avsevärt.
visserligen kanske jag körde mellan 1000-1200mil men ändå.

passformen verkar vara a och o men det förstod jag redan vid första tillfället jag köpte hjälm.

så som många tips verkar vara så ska jag alltså köpa en ny hjälm kanske i ett prisfång 3-6 tusen kronor, tråkigt den den hjälmen var inget vidare köpa en ny osv tills jag hittat rätt låter dyrt.

visst hjälmen måste passa mitt huvud till och börja med men sen måste det ju finnas nån yttre aspect också det är ju ändå den delen vinden träffar.

ska ta o googla en stund och se om jag hittar nåt matnyttigt om hjälmar hittar jag nåt lägger jag upp det här

Jag köpte en ny hjälm till den här säsongen.
Det blev en Shoei X-Spirit. Den var dyr, 5900 kr. Jag är dock fantastiskt nöjd med den. Den sitter som en smeck (på mitt huvud i alla fall) och är väldigt tyst och lätt. Min väger bara 1300 g (small).

Hade tidigare en AGV GT-Open. Nya hjälmen är mindre turbulent och märkbart tystare, åker dock alltid med hörselproppar.

läste nu om just denna hjälm som till och börja med går under kategorin full race helmets.

om aerodynamiken stog det så här

" streamlined, compact shape to minimise drag
aero edged spoiler specifically developed for racing, reduces drag and lift especially at high speed."

Det stog även om comforten att den låga vikten sparar på nacken....

möjligt att de flesta racinghjälmar har liknande egenskaper men första gången jag skulle handla hjälm så blev det en som satt schysst på huvudet passade skinnstället såväl som plånboken. därför tänkte jag skaffa lite mer kött på benen för att kunna göra ett bättre val än min snygga relativt billiga nackdödare till hjälm.

Köpte en Arai rx7 corsair inkl. 2 extra visir för 4200:- från USA.

Jo, jag vet att USA-hjälmar har ett annat klistermärke än EU-hjälmar.... men det skiter jag i...

Har beställt en vit ARAI RX7 från USA, tror jag hamnade på 4500:- med ett spegel visir, och moms inräknat.
Har inte provat så många andra hjälmar, men var såld första gången jag prova.
Vad skiljer klister märket ?

Jag köper högst troligen en shoei x-spirit nästa gång, tycker min xr1000 är riktigt go men x-spirit har dedär lilla extra som gör den underbar.
Mitt tips är att kolla in shoei, arai, x-lite o soumy o se ifall nån av dem sitter bra o sitter nån av dem riktigt jävla skönt så e de bara o köpa, o glöm inte att kolla ifall du får på dig en storlek mindre på den du tycker sitter skönt..

Gör såhär.

Gå in i valfri butik kolla direkt på dom dyraste modellerna och märkena, testa fram vad som passar bra.
Beställ sen samma hjälm från Usa , du får direkt minst 50% rabatt inkl frakt om man jämför med det svenska priset.

Varför nöja sig med mindre än det bästa ?

Gör såhär.

Gå in i valfri butik kolla direkt på dom dyraste modellerna och märkena, testa fram vad som passar bra.
Beställ sen samma hjälm från Usa , du får direkt minst 50% rabatt inkl frakt om man jämför med det svenska priset.

Varför nöja sig med mindre än det bästa ?

Verkligen hederligt:tummenupp

Kollar du på racehjälmarna så får du bra aerodynamik.
USA är de hjälmarna godkända av försäkringsbolagen, inte kul om de inte cashar fullt om du får problem. Vadå hade ju en rx-7 men sepe blev jag och utan pengar står jag.

Som de flesta redan sagt, det är inte direkt något man kan fråga sig fram på ett forum om, för man måste prova vad som passar ens eget huvud. Jag gick till min lokale handlare som har _alla_ Shoei och Arai hjälmar du kan tänka dig, och provade varenda en tills jag hittade en som satt perfa. Det råkade f.ö. bli en Shoei X-spirit Lawson. Lätt, tyst och skön. Det enda som inte är superduper är väl priset (men jag betalade runda slängar 3500:- här i Japan). Men som de lärde brukar säga, "är huvudet dumt får kroppen lida". I detta fallet tycker jag nog inte att hjälmen är något att snåla på...

Jag skulle rekomendera Arai :tummenupp (vet ju att det finns massa andra bra hjälmar också men Arai är det enda jag har erfarenhet av). Dom är ju ganska dyra men eftersom du har 6000 över... Dom har i alla fall bra aerodynamik, i alla fall märker jag det på min, och väldigt bekväma (älskar passformen på min).
Tour X :yoparty , kan varmt rekomendera den även om du nu inte kör motard skulle jag säga att det är en av dom kaxigaste hjälmarna på marknaden. Näh men det där sa jag mest för att jag har den :D Annars har Arai massor av suveräna sporthoj hjälmar vet jag :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...