hjälp med högtalare+förstärkare?

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Cagiva Planet -01
http://www.blocket.se/vi/6768462.htm?ca=20_s

någon som tror att de är något att ha? :va

har nämligen inte pengar till att köpa nåt super paket för 10.000 splitter nytt :tungan

och ja som jag så väl vet så är gamla förstärkare väldigt bra tryck i
(vad jag har märkt iallafall)

Last edited:
Soulflylost skrev:

har nämligen inte pengar till att köpa nåt super paket för 10.000 splitter nytt :tungan

Vad är du ute efter? Lite musik bara eller fet bas? Jag tycker att du köper ett billigare 2.0 paket med förstärkare och köper till en aktiv baslåda (ingen subbas). Jag tycker att du ska satsa på ett 2.1 paket alltså, allra hellst 5.1 )7.1 om du har råd). Jag har inte så bra erfarenhet av yamahas förstärkare, själv kör jag med kenwood (stavning).

Vad ska du ha grejjorna till?

Jag har tvärt emot ovanstående talare väldigt god erfarenhet av yamahas förstärkare.

RF_Racing skrev:
Vad är du ute efter? Lite musik bara eller fet bas? Jag tycker att du köper ett billigare 2.0 paket med förstärkare och köper till en aktiv baslåda (ingen subbas). Jag tycker att du ska satsa på ett 2.1 paket alltså, allra hellst 5.1 )7.1 om du har råd). Jag har inte så bra erfarenhet av yamahas förstärkare, själv kör jag med kenwood (stavning).

Du rekommenderar alltså K e n w o o d framför Yamaha?! Ok. :rolleyes:

Annonsen kan nog vara värt 2600 för cd-spelaren tror jag är en Pioneer PDS där man tjongar in CD upp-o-ner för stabil avläsning o blabla. Hyfsat ljud är det i dem iaf. Yamas stärkeri brukar det vara go mos i och oftas låter de ganska neutrala. Inte mulliga, men inte tunna eller skrikiga heller.

Kolla bara så att högtalarna inte är sprängde eller rasslar. Kolla också volymenratten på stärkaren att den inte rasslar när man skruvar på den.

Soulflylost skrev:

vore jag dig så skulle jag skita i det där paketet och köpa något 5.1 paket. yamaha har ett som heter htib3300 som låter bra, finns från 5000 kr. finns även andra från ca 3000.
kolla tex. www.brl.se

Hallo, finns det bara Yamaha där ni bor?

Vill du ha ett bra stereopaket för lite pengar som låter grymt bra, satsa på Nad, inte mkt watt kanske men mkt fint ljud.

www.hifiklubben.se

// R

Zee skrev:
...Kolla också volymenratten på stärkaren att den inte rasslar när man skruvar på den.

Fredagstips från farbror Barbro:

Knaster i volymratten kan bero på statisk elektricitet. Slå av förstärkaren och vrid ratten från min till max några gånger så försvinner det!

Last edited:
Fakkverk skrev:
Fredagstips från farbror Barbro:

Knaster i volymratten kan bero på statisk elektricitet. Slå av förstärkaren och vrid ratten från min till max några gånger så försvinner det!

Kan va d. Men inte nödvändigtvis. Bra tips dock.

RF_Racing skrev:
Ny eller gammal yamaha förstärkare?

Både och har en gammal Rx350 som är helt omöjlig att få att låta illa, dör gör den inte heller. Spelade på ett ställe en gång och toppsteget rasade. Bytte snabbt ut det mot min Yamaha på 2-35w(tager vad man haver). Funkade kalas i 2,5h, den blev varm på ovansidan satt man nästan fick brännmärken när man la handen på den. Men den går än.
Min nuvarande yamaha är en 5.1a med bra flås i. Jämför den med Onkeo(hur fasiken stavar dom) och kenwood. Där min faktist är lite vassare. Likadana högtalare bara olika stärkare. Yamahas RX 01(hette den så?) var ju när den kom och ett par år efter en av de vassaste.

Men det finns bättre stärkare, helt klart. Men jag håller dom ganska så högt.

Varför köpa 5.1 om man vill ha mycket ljud för pengarna? Bioljud i all ära, men då tycker jag inte att man bör sikta in sig på den här prisklassen.

Qwerty skrev:
Både och har en gammal Rx350 som är helt omöjlig att få att låta illa, dör gör den inte heller. Spelade på ett ställe en gång och toppsteget rasade. Bytte snabbt ut det mot min Yamaha på 2-35w(tager vad man haver). Funkade kalas i 2,5h, den blev varm på ovansidan satt man nästan fick brännmärken när man la handen på den. Men den går än.
Min nuvarande yamaha är en 5.1a med bra flås i. Jämför den med Onkeo(hur fasiken stavar dom) och kenwood. Där min faktist är lite vassare. Likadana högtalare bara olika stärkare. Yamahas RX 01(hette den så?) var ju när den kom och ett par år efter en av de vassaste.

Men det finns bättre stärkare, helt klart. Men jag håller dom ganska så högt.

Okej, jag har iuförsig bara haft nya steg (disco pch pa) o mitt yamaha steg sög... men du kan juh inte jämföra fabrikat sådär utan du får juh jämföra modeller... om man gå efter vad du skriver sä är ditt yamaha steg bättre än mit utan att du ens vet vad jag har. Output? ohm? osv?

RF_Racing skrev:
Okej, jag har iuförsig bara haft nya steg (disco pch pa) o mitt yamaha steg sög... men du kan juh inte jämföra fabrikat sådär utan du får juh jämföra modeller... om man gå efter vad du skriver sä är ditt yamaha steg bättre än mit utan att du ens vet vad jag har. Output? ohm? osv?

Fast även om PA-systemen har massor med effekt vid låg impedans har de också oftast lägre SNR.

Äpplen o päron.

RF_Racing skrev:

Skillj på orden. Steg är ett slutsteg PA disco mm förstärker upp insignalen till max hela tiden. En förstärkare är något du har till dina hemhögtalare där du varierar förstärkningsgraden efter behov.
Yamaha kan inte göra vettiga slutsteg där finns det andra bra mycket bättre. Men i hemma världen i vardagsrummet eller tv rummet är yamaha ett märke att ha i baktanken, inte bäst men helt klart dugliga och i vettig pengaklass.

Jag äger inget yamaha steg dom håller inte måttet i PA svängen. Men yamahaförstärkare hemma har jag och nästan alltid haft.

Qwerty skrev:
Skillj på orden. Steg är ett slutsteg PA disco mm förstärker upp insignalen till max hela tiden. En förstärkare är något du har till dina hemhögtalare där du varierar förstärkningsgraden efter behov.
Yamaha kan inte göra vettiga slutsteg där finns det andra bra mycket bättre. Men i hemma världen i vardagsrummet eller tv rummet är yamaha ett märke att ha i baktanken, inte bäst men helt klart dugliga och i vettig pengaklass.

Jag äger inget yamaha steg dom håller inte måttet i PA svängen. Men yamahaförstärkare hemma har jag och nästan alltid haft.

Visseligen är slutsteg en förstärkare...
men okej...

jag gillar bas :yoparty
fast tycker att sub basar låter så jeffla onormalt har redan en bror som kör med sub o 5.1 reciver

ska vara 2 - 4 högtalare rejäla golvhögtalare då och en bra 2 kanals förstärkare :fakta

Soulflylost skrev:
jag gillar bas :yoparty
fast tycker att sub basar låter så jeffla onormalt har redan en bror som kör med sub o 5.1 reciver

ska vara 2 - 4 högtalare rejäla golvhögtalare då och en bra 2 kanals förstärkare :fakta
ja 5.1 slår du av när du lyssnar på musik, har du stora frontar så behöver du ingen sub bas till musiken.

Nu vet jag inte hur era system ser ut men

1) en SUB-bas ska inte "höras" (läs riktningsbestämmas) i ett bra 5.1 system. Den ska smälta samman med den vanliga basen från de andra 5 högtalarna.

SUB-bas =14 till 80 Hz.
Vanlig bas = 80 till ett ~200 Hz.

2) Sub-basen kan alltid stå på även då du lyssanr på stereokällor. 2.0 -> 2.1 fixar din receiver.

Du måste nästan ha en aktiv baslåda om du vill ha något dra ljud! Att bara ha stora basar i fronarna ger inte så mycket.
Jag tycker att du ska köpa front högtalare efter hur bra mid och diskant de har istället för att kolla på hur bra bas högtalarna är och sedan köpa en som sagt var aktiv baslåda.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti