Hjälp med hårddisk!

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Min hårddisk rasade för lite sedan så nu har jag köpt en ny. Den gamla var en SATA disk. Den nya är en SATA2 disk med en annan strömkontakt. Har köpt en konverteringskabel så jag kan få ström i disken.

Problemet:
När jag har kopplat in disken och går in i BIOS så hittar datorn HDn. Dock inte på 1:a IDE plats som förut utan på tredje..spelar det någon roll? Alla inställningar är orörda i BIOS, dvs på auto.

Spelar det någon roll vilken strömkabel jag använder i burken. Finns ju så många. Är det nån man ska akta sig för (levererar mindre ström) eller dylikt?

Använder SATA kontakten på moderkortet just nu. Detta borde ju vara det logiska alternativet då den gamla disken satt där. Har även RAID kontakter..kan man använda dessa om det inte funkar med SATA?

Anledningen till alla dessa frågor är att trots att datorn hittar HDn verkar den inte funka som den ska. När jag stoppar in XP-skivan för att göra en install så fryser systemet. Det gick att formatera disken en gång men sen efter att datorn har kopierat över alla Windowsfiler och själva installationen startar, så stannar den där. (den rullande gröna grejen bara rullar o rullar...) Stängde av datorn efter någon timma. När jag testat flera gånger så kommer jag inte ens så långt utan den fryser så fort installationsprogrammet startar. Lampan på datorn som lyser när HDn jobbar, lyser konstant. Dvs inte det vanliga blinkandet..

Saker jag gjort:
* Jumprat om disken. Ingen skillnad.
* Bytt elkabel in till HDn (fick för mig att de levererade olika mkt ström) Ingen skillnad.
* Bytt till RAID uttag på moderkortet. Då hittade inte datorn HDn alls.
* Fipplat på måfå med inställningar i BIOS. Ingen skillnad...konstigt va..!? :rolleyes:

Specs:
Moderkort - ASUS k8n E deluxe
HD - Maxtor diamond 10 80GB SATA2

Någon som kan hjälpa lite? Snart kastar jag ut skiten från balkongen!!!!

Finns det någon händig på detta i nyköpingsområdet så är du varmt välkommen bort på en titt. Kompensation utlovas! PM:a.

Dark_Messenger skrev:
2364975 Min hårddisk rasade för lite sedan så nu har jag köpt en ny. Den gamla var en SATA disk. Den nya är en SATA2 disk med en annan strömkontakt. Har köpt en konverteringskabel så jag kan få ström i disken.

Problemet:
När jag har kopplat in disken och går in i BIOS så hittar datorn HDn. Dock inte på 1:a IDE plats som förut utan på tredje..spelar det någon roll? Alla inställningar är orörda i BIOS, dvs på auto....
Hej,
en fundering som slog mig är att du säger att SATA HDDn ligger på tredje IDE plats? Har du ett kontrollerkort (PCI) för att få kunna ha SATA på mobot???

Sätt jumpern på AutoSelect (ev tar du bort den helt), och se till att ha disken i första SATA-kontakten på mobot (SATA1) då det är OS-disken. Om du tittar på kontakterna på mobot så ser du betäckningen (i liten text) dvs den närmast minneskapslarna, rakt under CPUn om du förstår vad jag menar.

Mvh
Mojje

Last edited:
Mojje skrev:
2365367 Hej,
en fundering som slog mig är att du säger att SATA HDDn ligger på tredje IDE plats? Har du ett kontrollerkort (PCI) för att få kunna ha SATA på mobot???

Sätt jumpern på AutoSelect, och se till att ha disken i första SATA-kontakten på mobot (SATA1) då det är OS-disken. Om du tittar på kontakterna på mobot så ser du betäckningen (i liten text) dvs den närmast minneskapslarna, rakt under CPUn om du förstår vad jag menar.

Mvh
Mojje
Hej.
Mmm...nu är du nog lite över min förmåga här. Kontrollerkort? Alltså jag har två "uttag" för SATA direkt på mobot. Samt 4 för RAID. Den sitter i SATA1 som det är nu.

Byglingen på HDDn finns inga instruktioner på. Så jag har testat de tre lägen som det går att bygla till. Dock har det inte blivit någon skilnad hur jag än satt bygeln.. Jag antar att den är satt som "master" från fabrik va?

I BIOS finns en massa inställningar men man vågar ju inte röra nått eftersom jag inte vet vad jag gör.. Jag har iofs pillat runt en massa, men det har inte blivit nån skilnad eller också hittar inte datorn HDDn alls... :)

Några kommentarer till ditt problem:

* Anledningen till att det finns många strömkablar är att du skall kunna ansluta många enheter; samtliga är anaslutna till samma strömkälla. Du kan använda vilken som helst av dem.
* Det är inte alls säkert att installationen hänger sig p.g.a. att du bytt hårddisk (Windows är som bekant inte världen mest pålitliga OS).
* Om inget annat hjälper kan du montera hårddisken i en annan dator, installera windows och flytta tillbaka disken igen.

Dark_Messenger skrev:
2365387 Hej.
Mmm...nu är du nog lite över min förmåga här. Kontrollerkort? Alltså jag har två "uttag" för SATA direkt på mobot. Samt 4 för RAID. Den sitter i SATA1 som det är nu.

Byglingen på HDDn finns inga instruktioner på. Så jag har testat de tre lägen som det går att bygla till. Dock har det inte blivit någon skilnad hur jag än satt bygeln.. Jag antar att den är satt som "master" från fabrik va?

I BIOS finns en massa inställningar men man vågar ju inte röra nått eftersom jag inte vet vad jag gör.. Jag har iofs pillat runt en massa, men det har inte blivit nån skilnad eller också hittar inte datorn HDDn alls... :)
Jag skulle nog då börja om från början så att säga.
Välj default värden i BIOS (tror att det är funktionstagnet F8 (dubbelkolla detta)).
Testa sedan att ta bort jumpern helt om det inte funkar med AS (AutoSelect).

Mvh
Mojje

DrSwizz skrev:
2365407
* Om inget annat hjälper kan du montera hårddisken i en annan dator, installera windows och flytta tillbaka disken igen.
Den ska jag testa om jag inte får det att funka. Tack för tipset.

Mojje skrev:
2365463 Jag skulle nog då börja om från början så att säga.
Välj default värden i BIOS (tror att det är funktionstagnet F8 (dubbelkolla detta)).
Testa sedan att ta bort jumpern helt om det inte funkar med AS (AutoSelect).

Mvh
Mojje
Ok. Så man kan köra utan bygeln då? Ska testa det också! Tack!

Uppdaterar när jag testat lite...

Last edited:
Nu har jag testat lite mer, men utan resultat.
Provat att byta till bägge SATA uttagen på mobot. Ingen skillnad, förutom att BIOS hittar disken som antingen tredje eller fjärde IDE-enhet.

Har provat att använda mig utav RAID uttagen på mobot. Dock har jag ingen diskett med RAID-drivare så dessa letar jag efter nu..

Har testat att lattja med bygeln ännu mer, samt även tagit bort den. Ingen skillnad..

En ny idé jag fick är den att kanske får datorn för lite ström? Kan det vara så.. Bor i ett gammalt hus med, som jag fattat det, "inte lika mycket ström" i uttagen.. Nått med 1-fas i stället för 3-fas... Kan sånt påverka?

Dark_Messenger skrev:
2367565 En ny idé jag fick är den att kanske får datorn för lite ström? Kan det vara så.. Bor i ett gammalt hus med, som jag fattat det, "inte lika mycket ström" i uttagen.. Nått med 1-fas i stället för 3-fas... Kan sånt påverka?

Nej!
Förresten går det bara att bygla hårddisken på tre sätt? Låter konstigt. Har du testat att rotera byglingen 90°?

syltburk skrev:
2367700 Nej!
Förresten går det bara att bygla hårddisken på tre sätt? Låter konstigt. Har du testat att rotera byglingen 90°?
Ok så elen kan uteslutas då!? Skönt.

Nej jag har inte testat att rotera. Med en sån bygling finns det totalt 5 möjliga kombinationer. Ska testa detta också..men verkar det inte lite långsökt..? Jag menar, jag har ju testat tre plus utan alls och då ska den väl automatiskt göra "det den nu ska göra" :rolleyes: :) :va

Dark_Messenger skrev:
2367727 Ok så elen kan uteslutas då!? Skönt.

Nej jag har inte testat att rotera. Med en sån bygling finns det totalt 5 möjliga kombinationer. Ska testa detta också..men verkar det inte lite långsökt..? Jag menar, jag har ju testat tre plus utan alls och då ska den väl automatiskt göra "det den nu ska göra" :rolleyes: :) :va

Jag kan bara tala utifrån mina erfarenheter, att behöva vrida på byglingen är inte alls ovanligt. Sen har jag aldrig hört talas om att det automatiskt ska bli rätt om man tar bort byglingen. Varför ska man då ha den? :tungan
Testa iaf det så kan du ju utesluta att det är det som är felet. Det ju som vanligt alltid bra att ha en annan dator tillgänglig vid felsökningen.

syltburk skrev:
2367830 Jag kan bara tala utifrån mina erfarenheter, att behöva vrida på byglingen är inte alls ovanligt. Sen har jag aldrig hört talas om att det automatiskt ska bli rätt om man tar bort byglingen. Varför ska man då ha den? :tungan
Testa iaf det så kan du ju utesluta att det är det som är felet. Det ju som vanligt alltid bra att ha en annan dator tillgänglig vid felsökningen.
Ok. Bygla o dona blir nästa grej. Sen ska jag prova att installera RAID drivisar. Kanske kan det funka om jag nu inte får fart på SATA kopplingen.

Kan det vara så att NVIDIA NFORCE3 inte är kompatibel med nyare SATA2 diskar. Datorn har ju ändå 1.5-2 år på nacken..?
:argpådato

Okej, det verkar råda en hel del förvirring här.

SATA2 är en vidareutveckling av SATA som ska vara fullt bakåtkompatibel. Anledningen till att din förra hårddisk använde "vnaliga" kontakter (sk MOLEX) var för den disken hade den gamla varianten av kompatibilitetsskäl. SATA har en ny standard för strömuttag, såan som du nu har på din nya hårddisk. Detta är fullt normalt, och kräver adapter om ditt nätaggregat inte har såna per default.

En SATA-disk behöver normalt sett inte byglas, detta eftersom ett SATA-uttag har bara 1 enhet. Vad ska man då bygla för? Finns inga master eller slavediskar. Den enda bygling som jag skulle kunna tänka mig skulle behövs, är en kompatiblitetsbygling från SATA2 -> SATA om man har en kinkig kontroller som trots allt inte klarar av SATA2 diskar (mycket ovanligt).

Att din dator hittar den som enhet 3, är fullt normalt. 1-2 brukar bara för den vanliga IDE-kontrollern som sitter på moderkortet, 3-4 för den andra kontrollern, och 5-6 för SATA. Ditt moderkort verkar bara ha 1 "vanlig" kontroller, som DVD eller CD-spelare är inkopplad på, därför blir 3-4 SATA-kontakterna i ditt fall.

Att du tidigare sett hårddisken som enhet 1 i BIOS, låter väldigt märkligt. En del BIOS har ett sk "kompatibilitetsläge" för SATA-diskar, som möjliggör att systemet ser de som "normala" diskar, detta till bekostnad av prestandan. Finessen med detta är att du har möjlighet att installera systemet, utan att behöva ange speciella SATA-drivrutiner för att windows ska hitta disken. När man sedan installerat operativet, kan du installera rätt drivare och sedan slå av kompatibilitetsläget, och få full fart på disken igen. Huruvida detta är tillämpat i ditt fall, vet jag inte.

Men du säger att windows-installationen hittar disken? Detta innebär att du inte ska behöva 3:e partsdrivrutiner vid installationen (vilket annars är vanligt när man använder SATA)

RAID-portarna bör du undvika om du inte tänker köra raid. Tydligen finns det en inställning i BIOS där du anger om SATA-kontrollern ska köra RAID-läge eller enbart, normal SATA (dvs, den agerar bara kontroller). Det bör vara satt till SATA.

Du skulle kunna prova att använda dig av moderkortstillverkarens SATA-drivrutin vid installation, bör ha följt med en diskett med moderkortet när du köpte det. när du ser denna skärm,

sata_windows_xp_install_0_2.jpg

Tryck F6 och stoppa in den floppyn. följ sedan instruktionerna. Om du inte har någon floppydiskett, går det säkert att ladda ner filerna som behöver läggas på floppyn från ASUS hemsida.

Vilken BIOS-version har du? Brukar stå när man bootar upp, en 4-siffrig kod, 1001-1011, beroende på version. De har fixat lite buggar med SATA-kontrollern i nyare BIOS, så det kan vara det som gör att det strular. Tänk dock på att en uppgradering av BIOS kan, om det går snett, resultera i att moderkortet blir kaputt, så var försiktig.

jayjay skrev:
2392033 Okej, det verkar råda en hel del förvirring här.
Mkt uttömmande svar.

Håller på och kirrar sk "SATA-drivrutiner" nu.. Ska testa det. Fick bara med en cd-rom till moderkortet, dvs ingen floppy.

Att BIOS hittade den förra disken på plats 1 var väl för att det var SATA1 kanske?

Nej, enhet 1 och 2 brukar alltid vara första vanliga IDE-kontrollen (dvs den med flatkabel). 3-4 den andra, om det finns en sådan, nästföljande brukar vara SATA-enheterna.

Uppdatering:
Har fipplat på med sk SATA drivers nu ett tag och läget är oförändrat. Provade att tanka ner ett prog från maxtor själva som ska ha lite häftiga features. Upptäckte sen att det ända det klarade av var i princip att skriva nollor till hela disken. 4 timmar tog det för en 80GB disk... nånting är mkt fel va..??

Har även kollat cd-romen som följde med moderkortet (k8n-e deluxe) efter sk SATA drivers. Hittade inga förutom en jefla massa RAID drivers. Dessa är ju ganska verkningslösa i min situation då jag bara har en fysisk disk..

Har även testat att bygla mera, dock oförändrat läge.. :argpådato

Det är som om datorn inte kan snacka med hdd:n. BIOS hittar disken men det är också det ända. Så fort datorn ska kommunicera med den så stoppar allt. Alternativ två är att de faktiskt KAN snacka, men att det tar 800 ggr så lång tid som det borde, o det är ju lika illa..

Snackade med IT på jobbet, och han sa att jag skulle testa o flasha om BIOS (hur fan gör man det?) samt använda de sk SATA drivers:arna (jag inte hittar f.ö.).

Har windows xp (originalskiva) med SP1a.. om nu det kan hjälpa något..

Slicar snart upp handlederna!! :skitdator :skitdator :skitdator :skitdator

Dark_Messenger skrev:
2415253 Uppdatering:
Har fipplat på med sk SATA drivers nu ett tag och läget är oförändrat. Provade att tanka ner ett prog från maxtor själva som ska ha lite häftiga features. Upptäckte sen att det ända det klarade av var i princip att skriva nollor till hela disken. 4 timmar tog det för en 80GB disk... nånting är mkt fel va..??

Har även kollat cd-romen som följde med moderkortet (k8n-e deluxe) efter sk SATA drivers. Hittade inga förutom en jefla massa RAID drivers. Dessa är ju ganska verkningslösa i min situation då jag bara har en fysisk disk..

Har även testat att bygla mera, dock oförändrat läge.. :argpådato

Det är som om datorn inte kan snacka med hdd:n. BIOS hittar disken men det är också det ända. Så fort datorn ska kommunicera med den så stoppar allt. Alternativ två är att de faktiskt KAN snacka, men att det tar 800 ggr så lång tid som det borde, o det är ju lika illa..

Snackade med IT på jobbet, och han sa att jag skulle testa o flasha om BIOS (hur fan gör man det?) samt använda de sk SATA drivers:arna (jag inte hittar f.ö.).

Har windows xp (originalskiva) med SP1a.. om nu det kan hjälpa något..

Slicar snart upp handlederna!! :skitdator :skitdator :skitdator :skitdator

Spara handlederna en stund till.

Jag tittade på Asus hemsida och vilka BIOSuppdateringar som fanns, i beskrivningarna till vad uppdateringarna fixa stod det bland annat:
"Patch nVIDIA SATA hard disk detection."

"Fixed SATA hard disk detection to nVIDIA chipset.
Fixed SATA DVD-ROM detection to nVIDIA chipset."

"Patch SATA hard disk with incorrect UDMA transfer rate in DOS Mode"

Med andra ord: Med en nyare BIOS fungerar nog allt som det ska. :-)
Ladda ner
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/K8N-E_DX/K8ne1011.zip
packa upp och lägg filen på en DOS-diskett. Förhoppningsvis går det att flasha ny BIOS genom direkt från BIOS, läs i moderkortsmanualen eller på Asus hemsida om exakt hur du ska göra.

DrSwizz skrev:
2415815 Jag tittade på Asus hemsida och vilka BIOSuppdateringar som fanns, i beskrivningarna till vad uppdateringarna fixa stod det bland annat:
"Patch nVIDIA SATA hard disk detection."

"Fixed SATA hard disk detection to nVIDIA chipset.
Fixed SATA DVD-ROM detection to nVIDIA chipset."

"Patch SATA hard disk with incorrect UDMA transfer rate in DOS Mode"

Med andra ord: Med en nyare BIOS fungerar nog allt som det ska. :-)
Ladda ner
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/K8N-E_DX/K8ne1011.zip
packa upp och lägg filen på en DOS-diskett. Förhoppningsvis går det att flasha ny BIOS genom direkt från BIOS, läs i moderkortsmanualen eller på Asus hemsida om exakt hur du ska göra.
Me love hjälpsamma människor! :Bugar

Ska testa detta så fort jag har lite tid.

Uppdatering:
Igår lyckades jag flasha BIOS:en med AFUDOS ver 2.11 samt senaste "icke-beta-versionen" av BIOS 1011.

Dock, ingen skillnad... Varken med SATA drivers eller utan. BIOS och datorn HITTAR HDDn dock kan de inte snacka med varandra.. Nu lyckas jag inte ens formatera eller ta bort/lägga till partioner längre.. Får bara upp felmeddelanden att olika errors har inträffat och att det kan vara hårdvarufel etc etc..

Ska jag ge mig på att flasha med beta-versionen av senaste BIOS tycker ni? Kan den göra någon skillnad?

Har även fipplat med jumpern på disken som tydligen reglerar om man vill köra med 300Mbit överföring eller 150Mbit överföring..vad nu det betyder?? Ingen skillnad i varje fall..
Är det bara att slänga ut datorjäveln genom fönstret och inse att den är TRASIG.. :argpådato

/Frustrerad

Läst igenom och ursäktar mig om någon redan påpekat detta...

i bootordningen så stod hdisken som nummer tre? har du ändrat den till nummer 1? och det är samma sak?

du har ingen cd eller något annat på samma sladd som konfliktar med hdisken dvs master o slave.
kan vara nåt sånt enkelt...

Till er som följt detta elände..
Nu är det fixat i alla fall. :tummenupp

Hade en vän över som är "datorkunnig". Vi höll på i bra många timmar. Han kliade sig i huvudet och förstod verkligen inte vad som inte funkade. Precis som så många andra har han rekommenderat att installera SATA drivers samt en windoze med SP2b för att eventuellt lösa problemet. Vi kom ingenvart..

Slutade med att i ett sista desperat försök var vi hemma hos honom och lånade över en riktigt gammal antik ATA hårddisk för att se om den fungerade i de gamla IDE kontakterna. Funkade klockrent direkt.

Dagen efter gick jag o köpte mig en "ny" hårddisk med gamla ATA-interfacet 133 nånting snabb. Detta var enligt försäljaren den snabbaste varianten av de gamla ATA-diskarna. Ville ju ha så nära den nya standarden jag kunde hitta..

Summa sumarum blir väl att kontrollerchippet (SIL13??) som styr SATA har brunnit eller på annat sätt är förstört. Som jag har förstått det kan man inte byta dessa utan då blir det till att byta hela moderkortet + processor + annat, och då blir det dyrt ju. Det vill jag inte vara med om nu med en dator som ändå har några år på nacken och förmodligen ska bytas om en inte allt för lång framtid.

Datorn går numera och jag tackar för den hjälp jag fått härifrån! :tuttar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...