Hjälp med hårddisk, vilken?

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokstan
Hoj
Yamaha FZ1N
Tjenare!

Min hårddisk rasade och ska nu köpa en ny men vet ej vad det är som sitter i.
Köpte en, vet inte om jag köpte en ide el. sata men fel blev det. Jag har försökt och googla lite men har ej blivit smartare.
Är det nån här inne som kan hjälpa mig att bli lite smartare el. rent av hjälpa mig med att berätta vilken det ska vara?

/Tobias

Det kanske hjälper att berätta vilken dator jag har, det är en Fujitsu Siemens AMILO M 1420:)
 

tuppel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Hedemora
Hoj
Inte ens en cykel
Last edited:

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokstan
Hoj
Yamaha FZ1N
Tack för hjälpen, jag letade rätt på min beställning jag gjorde förra gången och då beställde jag en (Seagate ST980815A Momentus 5400.3 80GB 5400rpm 8MB 2.5" IDE) och den passade inte, det blev några stift över.
Kan jag gjort nåt fel förra gången el.?
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Prova gärna igen om den passar. Om det är stift så är det IDE och då ska det passa. Om stiften "över" sitter på disken så kan det vara där du ställer om disken för att jobba som "master", "slave" osv.. Det brukar som regel vara 4 par stift har jag för mig. Dessa stift ska alltså inte passa in i ide-kontakten på datorn.
 

Tollbert

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokstan
Hoj
Yamaha FZ1N
okej, då förstår jag...då har jag beställt en ny för jag skickade tillbaka den gamla. Nu beställde jag en (Western Digital Scorpio WD1200BEVE 120GB ), är det nåt att ha?
 

tuppel

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Hedemora
Hoj
Inte ens en cykel
WesternDigital gör i regel bra hårddiskar (har en själv), den kommer nog fungera utmärkt.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Det finns lika ojämn kvalitet på diskar som det finns åsikter * antalet stjärthalvor men jag har också god erfarenhet av WD-diskar. Ett hett tips är att kolla in omdömen om disken exempelvis på www.prisjakt.nu så vet du vad andra användare tycker om disken. Mycket användbart.. Jag hittar dock inga omdömen på disken du beställt.

Nu har du ju redan beställt så det är för sent, men det finns ju faktiskt 7200rpm-diskar i 2,5" storlek också om du skulle känna att det går för slött. Det finns iofs inte så många och de är ganska dyra, men bara så du vet.. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top