Hjälp med grenrörsbygge?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Hejsan,

Funderar på att starta ett projekt som involverar att göra ett "special" grenrör till min hoj...
Jag vill alltså ha ett grenrör tillverkat!

Problemet är att jag har absolut NOLL erfarenhet av svetsning, och har inte tillgång till en svets heller för tillfället, så kan inte träna själv. :va

Har även hört med ett flertal firmor om detta är någonting de skulle kunna hjälpa till med. Och trots att deras hemsidor/reklam har sagt att de tillverkar sådana föremål, så har jag än att finna någon som är kapabel att lösa mitt lilla problem :P

Inget komplicerat egentligen, behöver bara ha hela svetsfogar och rätt vinklar så är det en done deal :P (Väldigt simpla former)

Någon i Stockholmsområdet som känner sig manad att hjälpa till? :)


Kan skriva ihop en mer detaljerad beskrivning om någon visar mig barmhärtighet ;)


Tack på förhand! :) :tummenupp
 
Du bör ju räkna på det om du ska få ut nåt av det. Om nu målet är effekthöjning vill säga
 
Du bör ju räkna på det om du ska få ut nåt av det. Om nu målet är effekthöjning vill säga

Målet är att inte få effektsänkning ;) Sen att få ett (förhoppningsvis) jäkligt skönt ljud ;)
Kör ju en liten 4t, så effektökning skulle vara obetydlig :tummenupp
 
skulle snarare säga tvärtom, läs denna länken och fixa ett rör som ger nån extra polle. det kostar dig lika mycket att göra ett bra rör som ett dåligt, varför inte?
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf :tummenupp

Då blir det att läsa och räkna! Tack! :Bugar
Dock saknas en av huvudfaktorerna... Nämligen avgasernas temperatur, har ingen aning. Och har ingen aning om hur jag skulle kunna ta reda på det :va (Har inte tillgång till bromsbänk, dock kanske det är värt att åka och testa sedan i slutstadiet ;) )

Samt, filen/texten nämner inte hur man räknar på längden när man kör två ljuddämpare, alltså två utgångar och ett Y rör... (A la nyare R1) Förblir längden densamma, eller skall man göra den kortare?
Förblir rördiametern densamma, eller blir den mindre/större?

Tack :) :confused:
 
Kan det verkligen göra så mycket som 10-15% mer effekt bara genom att montera sk "trattar" på förasarna? Står så i det länkade materialet:va
 
skulle snarare säga tvärtom, läs denna länken och fixa ett rör som ger nån extra polle. det kostar dig lika mycket att göra ett bra rör som ett dåligt, varför inte?
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf :tummenupp

Spenderat lite tid på att räkna utifrån "guiden" och en sak jag inte riktigt fattar är att beräkningarna inte verkar stämma för en så liten motor... Diametern på avgasröret skall enligt beräkningar baserade på de två olika sätten som genomgås i materialet, bli ungefär 21.3mm :va Låter inte helt riktigt... (Original är mycket grövre än så, och även aftermarket helsystemet jag har är mycket grövre)
 
har inte testat själv, bara läst och tänkt att det kan komma till nytta nån gång.
21.3 låter inte helt orimligt för en 125a men jag ska inte uttala mig om rätt och fel, sorry:näsblod
 
har inte testat själv, bara läst och tänkt att det kan komma till nytta nån gång.
21.3 låter inte helt orimligt för en 125a men jag ska inte uttala mig om rätt och fel, sorry:näsblod

Okej, jag bara tyckte att det lät väldigt lite då avgasporten är på 34mm :)
(Och rören kan väl inte vara mindre än så? Då blir det väl ett för stort tryck?)
 
sök på andersson turbo här på forumet.
Har både bromsbänk och byggt ett flertal turbogrenrör, finns dessutom i upplands väsby
 
Här är de beräkningarna jag gjorde, som fick de resultat som förvånar mig.

(Skrivna på engelska då de är postade på ett internationellt forum ursprungligen)

If the exhaust fumes are at 500°c, the calculations would look like this:
L=downpipe lenght
500°c, the fumes travel at 635m/s

At 6.5k
So - L = (635/108.3) x (120°/720°) = 0,97 meters.
So to have the exhausts power "increase" at 6.5k (5.5k-7.5k), the exhaust downpipe would be about a meter long.

At 9.5k (1000k below max, to have the power increase at the top)
L = (635/158.3) x (120°/720°) = 0.67 meters.

If the exhaust fumes are 300°c (travel at 513m/s)

At 6.5k
L = (513/108.3) x (120°/720°) = 0,79 meters.

at 9.5k
L = (513/158.3) x (120°/720°) = 0,54 meters.

This is just the LENGTH of the downpipes...

Och innerdiameter:

Okay, for the downpipe diameter:

L - The stroke is 58.6mm
B - The bore is 52mm
RPM - I want the power to be in the 6.5-7.5k range, which means that the RPM is approx 7000
2 - constant since the piston moves back and forth

We want to know the average speed of the piston - Y

Y = 2 x 0.0586 x (7000/60) =
= 2 x 0.0586 x 116.6 =
13,66 m/s

The average speed of the piston is 13,66 m/s

Now to the inner diameter of the downpipe -

D - Diameter of the downpipe
Y - average speed of the piston - 13,66 m/s
DPist - Piston diameter in metres - 0.052m
SGas - Desired speed of the gas - 80 m/s

D = square root of ((13,66 x 0.052^2)/80) = 0.0214m

The inner diameter should for max power be 21.4mm.

This couldn't be right?! Sounds way too small... I'll have to try another calculation...

Inner diameter according to A. Graham Bell:

ID - Inner diameter
CC - Engine CC, in this case - 125
P - Downpipe length, in inches - 28.7 in

ID = Square root of (125 / ((28.7+3) x 25 )) x 2.1 = 0.83 inches

Which is 21.2mm

Och om vi tar genomsnittet mellan de två olika diametrarna så får vi 21.3mm

Avgasporten är 34mm i innerdiameter, vilket gör att jag tvekar något enormt på dessa resultat!
Det aftermarket rör jag har börjar på 30mm ytterdiameter, för att vid ljuddämparen vara 54mm...

Sen, hur påverkas längd och diameter vid användande av 2 ljuddämpare (A la R1)? Alltså med ett Y rör.

Tack för all hjälp jag fått hittills :)
 
Du måste skilja på gasen och tryckpulserna som uppstår. Gasen ska färdas i ca 80 m/s och den hastigheten styr du med diametern. Ljudpulserna går dock i ljudets hastighet, vilken ändras beroende på temperatur. (Du skrev att "fumes" färdas i denna hastighet, vilket ju inte stämmer).

Är porten helt cirkulär med en diameter på 34mm? Isf är arean ungefär som på min yzf 750 (är inte hemma så kan inte mäta). 750:n har 187,5 cc /cylinder och även högre trimningsgrad än din hoj. Rent spontant tror jag att din hoj har en större avgasport än vad som är optimalt för högsta effekt.

Längd påverkas inte vid användande av Y-rör, bara du ser till att båda greningarna är lika långa. När pulserna reflekteras i ändarna på rören så sammanfaller de ju där rören går ihop.

Sen vad gäller val av avstämningsvarvtal för avgasröret så är det mer komplicerat än att bara välja något efter tycke om det ska bli bra. Du måste veta vid vilka varvtal insuget är i resonans och då lämpligen stämma av avgasröret mellan dessa varvtal för att slippa en svajjig effektkurva.
 
Last edited:
Du måste skilja på gasen och tryckpulserna som uppstår. Gasen ska färdas i ca 80 m/s och den hastigheten styr du med diametern. Ljudpulserna går dock i ljudets hastighet, vilken ändras beroende på temperatur. (Du skrev att "fumes" färdas i denna hastighet, vilket ju inte stämmer).

Är porten helt cirkulär med en diameter på 34mm? Isf är arean ungefär som på min yzf 750 (är inte hemma så kan inte mäta). 750:n har 187,5 cc /cylinder och även högre trimningsgrad än din hoj. Rent spontant tror jag att din hoj har en större avgasport än vad som är optimalt för högsta effekt.

Längd påverkas inte vid användande av Y-rör, bara du ser till att båda greningarna är lika långa. När pulserna reflekteras i ändarna på rören så sammanfaller de ju där rören går ihop.

Sen vad gäller val av avstämningsvarvtal för avgasröret så är det mer komplicerat än att bara välja något efter tycke om det ska bli bra. Du måste veta vid vilka varvtal insuget är i resonans och då lämpligen stämma av avgasröret mellan dessa varvtal för att slippa en svajjig effektkurva.

Gick nog lite snabbt där med "fumes".
Porten är helt cirkulär, 33-34mm.

Tack för info:n angående Y röret :)

Okej, så då får jag räkna lite på insugets avstämning. Det är ju inte så svårt ;)
Men effektkurvan ligger väldigt högt original, max effekt är runt 8-9k (10.5 är varvstopp)
Så torde väl vara avstämt till 8-9k? eller har jag helt fel?
 
Över 30 mm i diameter låter galet stort. Däremot verkar 21 mm helt OK. Även om det inte är optimalt skulle jag göra ett rör som är ca 22-24mm invändigt, trots att det blir en lite knepig övergång.
Längderna du pratar om kan man halvera om man vill. Man kommer på en annan vågpuls istället. DU får man två effektpucklar istället. Dock inte lika kraftfulla. Men det kan vara gynnsamt för bottendraget.
 
Över 30 mm i diameter låter galet stort. Däremot verkar 21 mm helt OK. Även om det inte är optimalt skulle jag göra ett rör som är ca 22-24mm invändigt, trots att det blir en lite knepig övergång.
Längderna du pratar om kan man halvera om man vill. Man kommer på en annan vågpuls istället. DU får man två effektpucklar istället. Dock inte lika kraftfulla. Men det kan vara gynnsamt för bottendraget.

Okej, men vad händer om man gör röret längre då? Enligt det länkade dokumentet så borde ju effektpuckeln hamna "utanför" effektkurvan? Eller har jag missuppfattat det?
Övergången går ju att lösa ;)

Tack för input!
 
Då måste röret vara dubbelt så långt och det är knappast lämpligt.
Med ca 1 dm längre får du maxvridet vid något lägre varvtal och kortare rör vid något högre varvtal.
Om nu 67 cm stämmer skulle jag prova att köra på 34cm istället. Kanske rent av börja på 50 cm och såga av en lite bit i taget.

MEN. är inte kamaxeln allt för vass, så är inte avgasröret så viktigit. Med vass kam ökar betydelsen av ett riktigt avgasrör
 
Då måste röret vara dubbelt så långt och det är knappast lämpligt.
Med ca 1 dm längre får du maxvridet vid något lägre varvtal och kortare rör vid något högre varvtal.
Om nu 67 cm stämmer skulle jag prova att köra på 34cm istället. Kanske rent av börja på 50 cm och såga av en lite bit i taget.

MEN. är inte kamaxeln allt för vass, så är inte avgasröret så viktigit. Med vass kam ökar betydelsen av ett riktigt avgasrör

Så, du förespråkar att testa mig fram till längden på grenröret, men att hålla mig på dryga 21-24mm i diameter?

Efter grenröret, om man kör på ett rakt, då... Skall jag köra ett "ökande" rör till ljuddämparen, eller är det bättre att grenröret ökar till en "acceptabel storlek" för att sedan "länkröret(?)" fortsätter att öka till ljuddämparens storlek? (Läste att ett ökande grenrör är mer effektivt, men det skadar ju inte att fråga när man ändå har chansen! ;) )

Sen, är det bäst att låta Y röret sitta på grenröret, eller på "länkröret"? (Eller är det bara preferens?)

(kanske skall säga att ljuddämparnas innerdiameter är 54mm)

Återigen, tack för all hjälp! :) Uppskattas verkligen, och jag lär mig massor :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top