Hjälp med grafikkort!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Behöver ett nytt grafikkort till datorn. Det gamla (ATi Radeon) vill inte riktigt lira med W7 och dubbla displayer (vill ha olika upplösning på skärmarna) och inget Catalyst eller drivrutin verkar hjälpa. Lösningen blir att köpa något nytt & modernare :D

Det ENDA jag ska ha det till är att kolla på film genom CCCP-paketet bestående av Media Player Classic ihop med FFDShow. Sen är datorn kopplad till fullHD-projektor. Har aldrig & kommer aldrig spela några spel, film only! PCI-E 16x ska det vara också.

Vad ska man köpa? Desto billigare och desto mindre ATi desto bättre. HDMI eller DVI spelar ingen roll.

Några förslag?

Behöver ett nytt grafikkort till datorn. Det gamla (ATi Radeon) vill inte riktigt lira med W7 och dubbla displayer (vill ha olika upplösning på skärmarna) och inget Catalyst eller drivrutin verkar hjälpa. Lösningen blir att köpa något nytt & modernare :D

om ditt grafikkort uppfyller allt utom att du inte får till upplösningen så testa programmet ultramon det är ett bra program för att konfiguera 2st skärmar tex upplösning eller få en wallpaper över båda skärmarna. Nu kör jag själv vista så är lite osäker hur bra det fungerar med w7 men det borde inte vara några problem (har en kompis som kör det tror jag)

Vad är det för modell på kortet du har? Kör själv ati3870 med 1920x1080 på tv:n och 1440x900 på skärmen utan några som helst problem, varken om jag vill klona eller utvidga bilden.
Vilka upplösningar är du ute efter och vad är det som inte funkar?

Låter märkligt att det inte skulle funka.

om ditt grafikkort uppfyller allt utom att du inte får till upplösningen så testa programmet ultramon det är ett bra program för att konfiguera 2st skärmar tex upplösning eller få en wallpaper över båda skärmarna. Nu kör jag själv vista så är lite osäker hur bra det fungerar med w7 men det borde inte vara några problem (har en kompis som kör det tror jag)

Vad är det för modell på kortet du har? Kör själv ati3870 med 1920x1080 på tv:n och 1440x900 på skärmen utan några som helst problem, varken om jag vill klona eller utvidga bilden.
Vilka upplösningar är du ute efter och vad är det som inte funkar?

Låter märkligt att det inte skulle funka.

Kortet funka kanon ihop med XP & Vista men när jag bytte till W7 så kunde jag inte ändra upplösningen till projektorn genom "windowsknappen+p" eller genom kontrollpanelen. Oavsett vilken upplösning jag valde så var det 1280x1024 i projektorn.

Provade sen en hel drös med versioner av Catalyst Control Center men ingen ville hjälpa till och vissa versioner gick inte ens att öppna i datorn. Efter massa öl, googlande och lite svordomar så hitta jag nån guide.... Minns inte riktigt vad jag gjorde men jag var in i någon register mapp och ändra enligt guiden :gnissla

Nu säger datorn att jag bara har en skärm (fast den visar fortf. bild i projektorn) och i enhetshanteraren så säger den något om register och kod19.

Allt skulle säkert komma tillbaka till ursprungsproblemet om jag intstallera om W7, men det orkar jag inte :D Lösa problemet vet jag inte heller hur jag ska göra (efter åtskilliga timmar med google). Lösningen har därför blivit att jag ska köpa ett nytt grafikkort, dock har jag inte en aning om vilket?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park