Hjälp med grabbens moppe

Silly Bear

Ny medlem
Gick med
29 May 2023
Hoj
Kawasaki 250
Tjena.

Köpte en moppe för en vecka sedan åt grabben som jag redan är less på.

Han tyckte den var svårstartad påväg till skolan och gick dåligt påväg hem.
Sen dess är den så gott som död.

Gnuggar man elstarten så är det juuuuuust så att den är påväg att hosta igång och den har gjort de 2 ggr med lite hög tomgång (letat tjuvluft)
Plockat lös stiftet och det är lite väl blött kan jag tycka men förgasaren är ställd enligt spec


Hittils har jag
Kollat komp (helt okey)
Letat luftläckage utan att hitta något (bytte insugsgummit som var lite sprucket)
Bytt stift, inga tecken på för mycket luft
Rengjort förgasaren och bytt oringar
Kollat automatchoke

Det brukar ju inte direkt vara raketforskning att få en förgasarmotor att gå men den här börjar göra mig ordentligt trött....

Är förresten är Pegout Streetzone 2017 med 400 mil på mätaren
 

Silly Bear

Ny medlem
Gick med
29 May 2023
Hoj
Kawasaki 250
Även kollat reedsen som ser okey ut. Har beställt nya utifall att...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Får väl börja med att verkligen konstatera att det är bränsleproblem: Går den bra på startgas?
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Finns det inte moppeforum???
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kollat klassikern igensotat avgassystem? Svårstartad och går som en påse skit trots att soppa finns, och tändningen funkar som den ska. Det är det första jag hade kollat om moppen funkat bra innan. En stor sotkocka kan ha pluggat igen röret någonstans, mest troligt i ljuddämpardelen eller möjligen stingern.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Okejrå. Var en liten vink till moppefuckona som hemsökte Sporthoj.com i dess begynnelse.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kan va de otroliga felet jag fick på Jäntas Peuegot speedfighter runt 07. De tog mig flera veckor att hitta felet ,jag höll på tappa sinnet totalt, På den hade katlysatorkärnan lossnad och såfort man vred på gasen åkte den iväg någ cm inv dämpare rakt in i en platt plåtvägg. De innebar att den kunde gå ojämt på alla gaspådrag och ju mer man gasade desto sämre gick de. Den kunde dock gå på tomg och lite gas men i ditt fall kan BIkakan (katten) åkt iväg mot skiljeväggen och fastnat där för gott. För att lista ut om de är det felet så ta loss hjuddämpareen och starta den utan dämpare. Går den bättre då är de nog det felet inne i dämparen eöller någ mellanvägg som rostat vibrerat lös. Jag kapade upp dämparen och satt fast kattkärnan bättre för jag rek inte att ta bort den helt för den ger ett vist motstånd sommotorn är bestyckad för i gasaren. Jag har faktiskt råkat ut för liknade fel på en snöskoter, där hade dämparen rostat sönder inv, så två ggr på 52 år.
 

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Ort
Lissabon , Portugal
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Halloj,

Kan vara värt att kolla dessa 3 saker. Elchoken, packbox som är otät som tätar mellan veven och blocket eller den vakumstyrda soppakranen som inte fungerar.

Testa att ta bort bensinslaningen ifrån förgasaren och kicka eller kör på elstarten så du ser att det kommer ut bra med bensin.

ta bort variatorn och se om packboxen ser bra ut.

Koppla ur elchoken eller ta bort den och testa om det blir någon skillnad alls.

Detta är vad jag kan kan komma på nu men det är ju en Peugeot moppe och dom är ju kända för att få problem med CDI eller immobiliser som får den att gå som du säger tills den inte går alls.

Köpte en Speedfight 1999 100cc igår som immobilisern har gått på som jag nu får bygga om eller köpa en annan cdi som tar bort detta för att min får ingen gnista.
 
Last edited:

Silly Bear

Ny medlem
Gick med
29 May 2023
Hoj
Kawasaki 250
Soppakranen funkar bra. Kommer ner soppa.

Bytt reeds och tändspole idag men endå ingen skillnad.


Blir väl att ta lös och kolla packboxar
 

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Ort
Lissabon , Portugal
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Men eftersom den har bra komp så kanske det inte är packboxarna till veven, Har moppen en immobiliser? har du nycklar i olika färger, tex 2 svarta och en 1 röd?

kolla om det står tex ACI100.01 på din CDI box, isåfall så borde detta fixa ditt problem


Ska du googla så skriv Peugeot Kisbee 50cc forum efter ditt problem då modellen heter Kisbee utomlands.

Finns säkert billigare om du söker på bypass immobilizer for Peugeot, detta är vad min behöver fast jag har dok den äldre versionen AEC400, men ladda upp bild på din CDI om du tittar på detta så kan jag nog svara mera, har läst om detta fel nu i 7 dagar nån stop
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du har varit ordentligt och kollat flera saker redan.
Men jag saknar info om luftfiltret, är det rent eller möjligen halv igensatt?
Riktigt skitigt filter blockerar luft in till motorn, vilket ger en kanske för fet blandning.
= stiften ser fuktiga ut och ingen ork vid gaspådrag
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Okejrå. Var en liten vink till moppefuckona som hemsökte Sporthoj.com i dess begynnelse.
Vi har nog alla varit moppefucko någon gång i tiden, för att inse sina begränsningar och utvecklas måste man ibland få en tillsägelse och en andra chans. Är väl bara bra om fuckona hittar hit och kan styras rätt, bättre det än att de aldrig kommer förbi det stadiet och fortsätter vara en samhällsbörda resten av sina liv :tummenupp
 

Silly Bear

Ny medlem
Gick med
29 May 2023
Hoj
Kawasaki 250
Tjena.

Har lite updates, moppen håller på att göra mig vansinnig!

Jag hittade grundproblemet till att den inte startade

Ramlagret på variatorsidan var kass så det läkte från packboxen
Klöv motorn och fixa det
Passade även på att byta kolv när jag endå var igång
Allt frid och fröjd moppen startar fint efter bytet
.

MEN lyckan blev kortvarig, den går hur fint som helst på tomgång och upp till 3/4 gas men sen är det som att den bara dör precis som du trycker in stoppknappen vid full fart

Jag har provat rengöra förgasaren med ultraljudstvätt
Bytt till större munstycken 60 original och har varit upp på 90
Bytt soppa pumpen
Soppa och vakuumslang
Köpte även en eftermarknads förgasare bara för att prova.
Kört med tanklocket öppet
Bytt luftfilter

Allt detta och inte ett dugg bättre.

Den går på full gas kanske 15 sek sen är det bara böööö till den dör.
Släpper jag gasen så hämtar den sig.

Låter precis som för lite soppa men har som sagt bytt och uteslutit den mesta.


Jag ska prova det någon här skrev med ljuddämparen annars har jag slut saker att prova

Börjar bli gråhårig i förtid av den här moppen!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo men moppe fuckon i 15 års åldern skruvar hällre än bra. Så risken att få bra svar är nog högre här.
Anledningen är, att när jag var 15 (inte sååå länge sedan) så fick man Biltemas 3/8 sats, med nypa och bitsmejsel till julklapp.
Idag är det pappa som frågar efter hjälp på ett lösrelaterat forum.

#Gubbhåj
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top