Hjälp med garagevändning!!

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki
Min lärare sa någonting konstigt idag.. Han sa att jag ska luta cykeln inåt när jag gör garagevändning och luta kroppen utåt.
Jag har alltid lutat kroppen inåt för att inte behöva luta hojen så mycket.. VAD ÄR RÄTT?!?
 
lutar du hojjen innåt så kommer den svänga lite mera..
testa och åk rakt fram och luta hojjen och sitt själv rakt..

det kommer svänga..
 
om du lutar hojen inåt så minskar vändradien. För att du då skall kunna hålla balansen skall du luta dig utåt.

OBS ! Bara en liten justering ger ett bra resultat. Luta inte för mycket.

Om du är osäker på om det fungerar, prova att luta en trampcykel inåt, resp utåt och led den runt.
 
Jag blev tillsagd att inte luta hojen.

Ha cykeln rakt, sitt rakt, vrid kroppen och titta åt dit du ska.

Du ska krypköra.

Annars blir du inte godkänd på uppkörningen sa han till mig.


Jag gjorde som han sa och klarade uppkörningen.
 
Tråkigt att de inte säger samma sak..

När jag hade "testlektion" för två månader sedan sa han att när jag krypkör så ska jag försöka ha cykeln rak för att inte flytta tyngdpunkten.

Nu när jag kom på min första lektion säger han att jag ska luta inåt..
Jag som har lärt mig att göra klockrena svänger med Ninjan utan att luta..
Jag har gjort ungefär som du beskriver - hojen rakt och vrida/luta kroppen inåt och titta på nästa kon.
 
Jag tycker att du ska fortsätta att sitta rakt på hojen, upp med blicken och titta åt det hållet du är på väg.
 
Håller med, låter krångligt. Om du håller på att falla inåt så gasar du lite och faller du utåt så bromsar du lite med bakbromsen. Det funkade för mig (körde på skola i mars-aspril förra året). Sitt rakt och vrid fullt till det tar stopp. Håll sedan kvar i stoppläget - kompensera inte genom att börja vingla med styret (ser för taskigt/vingligt ut) utan enligt ovan.

Jag fick inga tips om att vinkla varken kropp eller hoj. Du kommer lugnt runt inom rutan utan att vinkla nånting bara du håller styret i stoppen hela vägen runt. Tänk förresten på att inte hålla krampaktigt i styret. Håll löst och ledigt så ska det gå finfint.
 
Man _ska_ vinkla hojen inåt för att göra det enklare för sig. Genom att luta cykeln, kommer vändradien att minska med ett par decimeter och det blir lättare att ta sig runt även om styrstoppet inte ligger emot hela tiden.

Gå in längs ena sidan så att hjulen snuddar vid linjen med lite högre fart än vad man använder för att krypköra. Flytta ut baken (rumpan alltså :) ) så att du sitter lite på utsidan av sadeln - ska du svänga vänster, sitter du med höger del av baken utanför. Sänk farten till krypkörningsfart med bakbromsen - låt bli frambromsen. Precis innan du ska svänga, vrider du ut styret åt fel håll, så att du nästan går över linjen med framhjulet (men bara nästan). Denna manöver ger dig några centimeter extra att köra på. Vinkla ner hojen inåt samtidigt som du vrider styret inåt och när styrstoppet går i, ska hojen ha maximal lutning för vad som går med den fart man tänkt hålla. När hojen lutas inåt, lutar man själv utåt med överkroppen. Använd gas och koppling för att krypköra runt och ha huvudet vänt åt det håll du ska svänga - ungefär mitt i svängen ska man då ha blicken långt bort mot det håll man sedan åker när svängen är klar. Ha en blickpunkt att fästa ögonen på. Faller cykeln inåt, ska man kompensera med lite mer gas och släppa ut kopplingen en aning. Går det för fort drar man in kopplingen och kan även släppa på gasen. Bakbroms _får_ användas för korrigering, men ej för att slira sig genom vändningen.

Så enkelt är det :)
 
Fantômas skrev:
...inte luta hojen.

Ha cykeln rakt, sitt rakt, vrid kroppen och titta åt dit du ska.

Du ska krypköra.
...
Jag gjorde som han sa och klarade uppkörningen.


Jupp, så ska det gå till :fakta
 
Fantômas skrev:
Jag blev tillsagd att inte luta hojen.

Ha cykeln rakt, sitt rakt, vrid kroppen och titta åt dit du ska.

Du ska krypköra.

Annars blir du inte godkänd på uppkörningen sa han till mig.


Jag gjorde som han sa och klarade uppkörningen.

Precis så sa min lärare också.

Om man lutar hojen så blir vändradien mindre och ser uppkörningskontrollanten det så blir man kuggad.

Tänk på att sitt så nära tanken du kan och se till att ytterarmen inte är helt utsträckt utan den ska vara lite böjd.

Titta långt fram vid inkörningen i svängen, sen efter halva svängen vänder du blicken åt det håll som du körde in i kurvan.
 
Hulken_1 skrev:

Om man lutar hojen så blir vändradien mindre och ser uppkörningskontrollanten det så blir man kuggad.

Det skulle alltså innebära att alla jag känner som tagit kort på senare år i Uppsala skulle ha kuggats... Om en kontrollant kuggar för att man kör på rätt sätt, så är de verkligen ute och cyklar.
 
Vi kan väl sammanfatta det hela med att uppkörningen är ungefär lika mycket lotteri som besiktningen.

(Har fortfarande inte åtgärdat mina rostiga bromsrör på bilen efter 4 år, m.m. osv.)
 
något som fungerade för mig var att om jag tex svänger vänster i G-vändingen så lutade jag mig över tanken snett åt det hållet som höger handtag skall vara :tummenupp
 
kör som du tycker att du klarar det bäst så är d lungt.garangevändningen är lätt.
 
Holger skrev:
kör som du tycker att du klarar det bäst så är d lungt.garangevändningen är lätt.

Nje jag tycker att garagevändningen är det svåraste.. :( Serpentinbanan klarar jag nog fick tiden 19 i regn, och det var första gången jag tränade på serpentin, men som sagt garagevändningen fy vad svårt det kan vara :eek: ska övas mycket på denna vecka :) Hoppas man klarar uppkörningen som är inom en VÄLDIGT snar framtid :fakta
 
Ja den är svårast men lätt ändå,tog kortet för ett tag sen själv typ 2 veckor sen
 
sitta?

håller just på med den biten & jag står upp..
dels för att det känns säkrare & för att jag har bättre kontroll över hojjen...

ska jag svänga åt vänster så knäcker jag den först lite åt höger & sen jämn rörelse åt vänster, just den där knäcken funkar för mig... var min körlärare som tippsade om det..

samtidigt som du svänger så kolla över axlen & fäst licken långt bort på ngt.. TITTA ALDRIG NER!

jag lutar hojjen inåt samtidigt som jag putar med baken utåt (för att hålla balansen).. *ser säkert löjligt ut*

funkar alltid för mig..

åt höger är jag oftast 1m innanför strecket därimot 1dm åt andra :rolleyes:


lycka till.. :tummenupp

själv ska man köra upp i början av aug :skrämd
 
Garagevändning

Tar åt mig av alla tips som ges. Har övningskört i en månad och sätter full fart mot uppkörning. Bävar dock för garagevändningen... :confused:
 
Re: Garagevändning

Lillpluttan skrev:
Tar åt mig av alla tips som ges. Har övningskört i en månad och sätter full fart mot uppkörning. Bävar dock för garagevändningen... :confused:

titta på något rakt fram i fjärran och oroa dig inte för att du skall rammla! :tummenupp
 
Re: Re: Garagevändning

DwD skrev:
titta på något rakt fram i fjärran och oroa dig inte för att du skall rammla! :tummenupp

du får det att låta enkelt... jag vet ju var jag ska ägna helgen - på parkeringsplatsen. ;)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top