Hjälp med fjädringsinställning.

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Då hojen är inställd för en liten japan på 78 kg skulle jag behöva styva upp fjädringen ganska mycket. Just nu bromsar jag fjädringen i botten i fram flera gånger per runda även när jag kör på gata.

Undrar om det finns någon duktig racekille som skulle kunna hjälpa mig med detta. :va

Skulle vilja ha hjälp med att ställa in bla
Ridehight.
Förspänning.
Dämp
Retur mm.

Jag vet att det inte går att få 100% när man inte provat ut det på bana men det går nog att få det mycket mindre fel än vad det är nu.. :D
Tankten är att få en bra grund inställning så att jag kan finjustera när jag åker bana 18-19 April.

Hojen det gäller är en gsxr 1000 07:a

:Bugar

Jon as
 
Gott! Lär dig hur man gör så hjälper du mig sen med samma sak:tummenupp
Tack på förhand.

Hittade denna sida för några veckor sedan.
http://www.onthethrottle.tv/

Dom hade en lååång video som förklarade vilka "rattar" som gör vad på fjädringen. Samt i vilken ordning man skulle göra detta och precis hur man skulle gå tillväga. :tummenupp Är säker på att jag skulle klara det själv med hjälp av videon.

Dagen efter hade dom bytt design på sidan......
Hittade någon rad där som sa " vi har inte hunnit lagt upp alla gamla videos igen än". Hoppas dom gör detta snart. Kan rekommendera att kolla in här lite då och då. Fanns massa nyttigt om hur hojen fungerar.
Hoppas bara att dom lägger in dom snart igen.

Klart jag hjälper dig sen. :tummenupp
Annars får jag höra om någon av instruktörerna kan hjälpa mig med detta på åsen istället. Det som är lite synd är att jag måste stå över ett pass då :huvet

Jon as

ps. Kollade precis... Dom har lagt upp två st videos nu i alla fall.
under "how to´s" :yoparty


Tackar!. Skall kolla lite på detta. :)

Klart att det går att lösa själv. Men det skulle vara skönt om någon som kan kunde "hålla mig i handen." :tungan
 
Last edited:
Inte så att det är för lite gaffelolja i (att det har läckt)?

Nej då, det är som det skall.
Felet är att jag inte väger 78kg. Speciellt inte med ställ och hjälm på. :näsblod
Lättare att ställa in fjädringen än att deffa..... :rolleyes:

Jon as
 
jaa tack...... hade varit kul att lära sig lite om fjädringen på en sporthoj.....

ge mig filmen på rot...
 
Lånar tråden lite:
En kanske dum fråga. Om jag vill skruva åt/spänna förspänningen på framgaffeln, då ska jag väl skruva åt höger (samma håll som en vanlig gänga) så att färre sträck på ställskruven syns?
 
Lånar tråden lite:
En kanske dum fråga. Om jag vill skruva åt/spänna förspänningen på framgaffeln, då ska jag väl skruva åt höger (samma håll som en vanlig gänga) så att färre sträck på ställskruven syns?

Stämmer bra det. Du trycker ihop fjädern då.
Tänk på att du måste öka returen lite också så att den inte blir svampig.

Jag gjorde detta på min förra året och det blev lite bättre.

Jon as.
 
Stämmer bra det. Du trycker ihop fjädern då.
Tänk på att du måste öka returen lite också så att den inte blir svampig.

Jag gjorde detta på min förra året och det blev lite bättre.

Jon as.

Tack för det, tyvärr har jag inte ställbar retur, bara förspänningen.
 
Innan du börjar skruva på fjädringen bör du ha rätt fjädrar för din vikt både bak och fram så att "hänget" är rätt.

Sen kan man börja ställa in fjädringen.
 
Innan du börjar skruva på fjädringen bör du ha rätt fjädrar för din vikt både bak och fram så att "hänget" är rätt.

Sen kan man börja ställa in fjädringen.

Tror att jag skall klara mig med original.
Det återstår att se....:rolleyes:

Tack för inspelet :tummenupp

Jonas

Själv ska jag testa med de här först så får man se var det slutar.
http://www.gixxer.se/viewtopic.php?t=771

En bra grund att utgå ifrån och det kommer säkert bli bättre än original men jag vill lära mig hur "allt" fungerar också.

Får väl ta till denna om det inte blir bättre när jag skall testa själv. :tummenupp

Jonas
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top