Hjälp med felsökning

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Detta gäller en FZR 600 - 92

Va ute och körde innan idag. Och mc:n går superfint upp till ca 8000 där misständer den som satan och dra sig knapt framåt. Händer inte alltid. Men ofta. Dra man ettan och den börjar bluddra vid 8k skickar man tvåan och vipps så varava den tvåan ut men sen kan den börja bluddra på trean igen. Finns många kombinationer på hur den beter sig, det ända som är säkert är att det sker alltid vid ca 8k.

Plockade av kåpor och kollade stift och tändkablar men allt såg bra ut. Provade även att köra på reserv för att kolla om det va soppan men det va det ej.

Den har faktiskt varit ganska svårstartad på månarna denna veckan. Har fått köra väldigt länge på starten innen den poffar igång. Men sen har allt varit som vanligt resten av dan.

Så ni som har förslag på vilken ände jag ska börja leta fel eller om någon vet direkt vad det är så skriv det här.

Vet någon hur man mäter spolarna (alltså om man ska mäta på tomgång eller varv) och hur mycket ska dom ligga på?

Måste fixa detta snarast så man kan ut igen.

//Micke

EDIT: Stiften har gått ca 100 mil fuggarna är synkade. Felet bara kom idag. Inte märkt någonting innan att den gått sämre och sämre. Mer än att den varit svårstartad. körde igår i världens ösregn ett x antal mil + att det blev två tvättar igår. Kanske ska vänta lite och se om det är något överslag eller nåt. Det va fuktigt i en tändkabel mellan kabel och hatt.

Last edited:
har du provat med andra stift. om stiftet börjar bli dåligt kan väll motorns kompression kväva stiftet? bara en idè......

kanske gasarna måste synkas?

Ingen som vet något??

Jag snackade med mc verkstan. När jag sa att jag kört i ruggig regnväder dagen innan så sa han direkt att det va överslag pga fukt. Han sa att jag skulle plocka isär tändhatt och kabel, sedan spraya 5-56 och sätta ihop det igen. Skall testa detta när jag kommit hem idag. Synd bara att det är ett jävla monsunregn här idag så man kan ju inte ut och testa.

Hoppas det är så simpelt och billigt

Har du vacuum kran på den?

I så fall om du nyligen har skruvat av tanken så kan vacum slangen kommit i kläm vid monteringen!
Inte helt ovanligt.
Man kan få den effekten att den går på låga varv och så när man ger på så räcker inte soppan!

Har varit med om detta fenomen på en hoj jag fick uppdraget att fixa.
Klart på några minuter!

Kamikaze kid skrev:
Har du vacuum kran på den?

I så fall om du nyligen har skruvat av tanken så kan vacum slangen kommit i kläm vid monteringen!
Inte helt ovanligt.
Man kan få den effekten att den går på låga varv och så när man ger på så räcker inte soppan!

Har varit med om detta fenomen på en hoj jag fick uppdraget att fixa.
Klart på några minuter!

Nej det är en vanlig kran på den, sade iallafall mc mekaren när jag va där förra veckan angående en annan sak. Hur ser (vet) jag att det är en vacumkran??

#78# skrev:
Nej det är en vanlig kran på den, sade iallafall mc mekaren när jag va där förra veckan angående en annan sak. Hur ser (vet) jag att det är en vacumkran??

Det sitter en slang från kranen till Förgasarna och en till som går till ett uttag innanför förgasarna. (I en insugs kanal)
DVS det går 2 slangar från kranen!
Troligen så har du en sådan typ av kran!

Det jag tänkte var eftersom man lyft av tanken och bytt stift nyligen så kan detta hända!
Börja i den enkla logiska änden!

Vanligt i felsökar ivern så börjar man med att byta tändspolar när hojen går illa.
Det är oftast något simpelt som man missar istället!

Kamikaze kid skrev:
Det sitter en slang från kranen till Förgasarna och en till som går till ett uttag innanför förgasarna. (I en insugs kanal)
DVS det går 2 slangar från kranen!
Troligen så har du en sådan typ av kran!

Det jag tänkte var eftersom man lyft av tanken och bytt stift nyligen så kan detta hända!
Börja i den enkla logiska änden!

Vanligt i felsökar ivern så börjar man med att byta tändspolar när hojen går illa.
Det är oftast något simpelt som man missar istället!

Nej det går bara en slang från tank till fuggarna och sen så behöver jag inte plocka tanken för att byta stift, det räcker med sidokåpor och kylaren. Och jag tänkte på spolarna mest för det skrivs ju en del om tändspolar till yamaha och laddningsregulator till honda.

Men nu har jag ialla fall kapat ca 1,5 cm på alla tändkablar och gängat om dom. Det va ju som sagt huffsat blött i fyrans kabel igår. + att det va nog dags att göra det för kablarna lossnade väldigt lätt när jag tog av hattarna. Resultatet blev att den slog igång väldans lätt nu när jag testade att starta den. väntar nu bara på att det ska torka lite till så ska jag ut och testa

Last edited:
Problemet kvarstår. Nu är jag inne mer på att det är soppa problem. När man gasar fullt från 0 och uppåt så går den rent till ca 8 000 sen bluddrar den 8 av 10 ggr. Men om jag dra den lite försiktigt upp till fullt så bluddrar den bara typ 4 av 10 ggr. Och minsta lilla man släpper gasen pytte lite så går den riktigt direkt. Lika så om jag om jag håller jämn gas när den börjar bluddra så går den riktigt igen gasa lite ökar 500 varv så börjar den bluddra, jämn gas igen går den fint öka lite osv så går den ända till 12 500.

Kan det va så illa att det bara är soppa filter ???

Börjar bli måttligt roligt detta.

Last edited:
Får väl uppdatera lite då felet består. Har varit så nu tre ggr i rad att efter fulltankning så har det bluddrat satan i ett par mil på alla växlar över 8 000. Va ute en sväng med en polare och körde lite i mörker, och han säger att det kasta eldflammor ur ljuddämparen när det bluddrar.
Kan ju va en slump men det är värst kvällstid, vid lite kallare och fuktigare luft. Kan det ha med tjuvluft att göra?? Funkade kalas i 15 mil idag men efter tankning och mörkrets infall så gick det åt skogen.

Hjälp!!!

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Bytt avgassytem eller annat luftfiler?
Jag har ett slipon nu men det händer samma sak om jag sätter på orginalet. Sliponet har alltid suttit där hela tiden. Org luftfilter

Last edited:
Longshot, men har du testat öppna tanklocket?
Dvs igensatt/icke fungerande tankventilation?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
//Tobbe
Skall testa detta. Detta är ju faktiskt det mest tänkbara eftersom det är efter fulltankning det kommer. Som igår 15 felfria mil tankade fullt sen körde jag hem ca 2 mil och det bara bluddrade (vid gaspådrag)

Kan det va så jäkligt att jag fyller upp för mycket när jag tankar. Jag fyller upp till där röret börjar (det rör som tanklocket sitter i)

Last edited:
tobbeviking skrev:
//Tobbe

EDIT: Kollade tankventilationen nu och den funkar. :va Blir till att riva fuggarna nu ikväll då :huvet

Trist :( Att det inte var så enkelt :tungan
Men att du skulle fylla upp för mkt tvivlar jag starkt på.
Lycka till med förgasarmeckandet, givetvis ska du kolla allt, men kika så att inte flotörerna hakar eller att flotörnålen hakar på ngn av fuggarna.
Lycka till! :tummenupp
//Tobbe

Så nu va fuggarna nedplockade alla munstycken ja allt som går att plocka isär har jag haft nere och rengjort och blåst. Satt ihop allt igen. :hihi Nu ska jag allt ut och smiska tänkte jag :yoparty Men funkade den då?? Nix samma problem kvarstå :huvet .

Men jag upptäckte en annan sak som jag började fundera lite på.
Bränslepumpen hur ska den funka igentligen? Satte på tändningen efter det jag tömt pumpen på soppa och då så pumpade den bara lite ca 4-5 sek sen lade den av, om jag satte för ett finger vid utgående slang från pumpen så slutade den pumpa nästan direct men började inte igen när jag tog bort fingret. Nu körde jag ju pumpen utan bensin i men jag tyckte den pumpade jävligt dåligt. Ska den den inte ha mer flås i sig? Det va ju knappt man kände någon luft som gick igenom. :va

För att utesluta tändningsrelaterade problem till stift, spole, tändhatt och tändkabel, knacka ihop tändstiften till 0.30 mm. Funkar den bättre då vet du att det är något av de fyra. Funkar inte det bättre... kolla upp avståndet mellan signalpickup och rotor inte är för litet så att slitna vevaxellager gör att du får metall-mot-metall-kontakt. Funkar inte det, leta efter glappkontakt i tändningsrelaterade kontakter som t.ex. oxid och näst-intill-kortis.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda