Hjälp med felsökning/byte bakdämpare Yzf Thundercat -98

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Hoj
-98 YZF 600R
Det verkar som om kompressionsdämpningen på bakdämparen har sagt upp sig. Hur jag än vrider på inställningen blir det ingen skillnad när man gungar på baken. Dämparen som sitter på har en skruv för kompression med 6st olika lägen, inte ett antal varv/klick in eller ut.
Någon som vet om det går att ta isär enheten och renovera?

Ett annat alternativ jag funderar på är att skaffa en ny/beg dämpare.
Någon som vet hur/var man kan ta reda på om t.ex. en R6 dämpare från -00 passar?

Har inte lust att lägga 8 lappar på en Öhlins, men vill passa på att sätta dit en något bättre dämpare istället för att köpa en beg orginal från e-bay.

Tacksam för alla tips och råd!

Hej, det kanske märks skillnad då du kör hojen.
Min dämpare gick att ta isär till -97 thunderace

Per

Jo det är ju sant, får testa och skruva och köra.
Men jag tycker att man borde känna skillnad när man släpper helt på returen och gungar på hojen. Annars är det inte mycket till kompressionsdämpning på den orginal som sitter på. Eller?

Har du någon aning vad en renovering går på? Har tillgång till en mindre uppsättning verktyg och tummen hyffsat på rätt plats. Vågar man ge sig på nåt sånt själv?

Jag vet inte om vi har samma dämpare, men min funkar hyfsat.... Bytte olja, gas i min och rengjorde... Har du inte hållit på med dämpare är det tveksamt om du ska ge dig på det... Dessutom krävs utrustning för att fylla gas.
Per

Det var det jag misstänkte :) Det blir att lämna in eller köpa ny.
Men tack för hjälpen!

Du kan byta ut dämparen mot en från en modernare hoj. Den behöver dock vara så nära originalet i längd och dämpning som möjligt. Jag vet inte riktigt vad som gäller för thundercat men för YZF 750 så funkar inte R6 och R1 dämpare så bra, däremot finns det en del zx10r och gsxr dämpare som passar utmärkt, kanske är det likadant för din hoj.
Kolla Yamaha forumet för lite info: http://www.yamaha-forum.net/forum/forumdisplay.php?f=1

Tackar så mycket för tipset! Det var något sånt jag hade tänkt mig. Ska kolla runt på Yamahaforumet :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka