Hjälp med Excel (export från databas)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Försöker göra en export från en SQL-databas till excel där jag kan beräkna lite statistikinfo.

Stötte nu snabbt på ett problem då jag får en hel del info i en och samma kolumn. Skulle behöva dela upp denna info i fler kolumner.
Texten kommer inte i samma följd på alla raderna men följer alltid ett mönster.

Det jag skulle vilja göra är t.ex
1. Hitta alla "Abonnemang*" och klista in de i en ny kolumn där jag får info "Abonnemang 12mån" eller "Abonemang 24mån" beroende på vad som stod i kolumn C.

2. Nästa viktiga info är abonnemagsform (AP Max, Mobilsurf Max mm). Allt som jag skulle vilja dela upp i kolumner är egentligen alltid inom <b>viktig info< /b> så det kanske går att skriva om det som seperationstecken?

orderexport.jpg

Last edited:
Provat att använda : som separationstecken? Sen blir det lite uppstädning, men det görs enkelt med search & replace.

Ingen chans du kan välja annat format från databasen? Tab delimited vore önskvärt.

Kan du VB? Läs in allt som rådata i egen flik eller fil och jobba sedan därifrån med varje rad som en string och "left" och "right" som kommandon. Lite labb i början men när koden är på plats går det på 5 sek.

Om du orkar bygga många delsteg klarar du dig utan VB. Läs på om left och right direkt i excel.

Provat att använda : som separationstecken? Sen blir det lite uppstädning, men det görs enkelt med search & replace.

Ingen chans du kan välja annat format från databasen? Tab delimited vore önskvärt.

Jag kan exportera med : ; och TAB som separationstecken. Dock så är det så att endast Datum, ID-nummer, Produkt osv blir separerade. All extra info ligger tyvärr inne tillsammans med produkten och listas därför som en cell.

Om du orkar bygga många delsteg klarar du dig utan VB. Läs på om left och right direkt i excel.

Får kolla närmare på vad det är du menar. Besitter inte speciellt goda kunskaper i Excel. Ge mig gärna ett exempel.

Pruduktcellen är formaterad med HTML-tag <b> (Bold) mellan varje attribut som jag skulle vilja separera.
Kan man inte utnyttja detta? Mellan varje önskade cell finns nämligen strängen: <br /><b>

ex: <b>cell1< /b><b>cell2< /b><b>cell3< /b><b>cell4< /b>

Om jag hade använt Search&Replace på strängen < /b><b>
och ersatt den med något som delade upp det i celler, t.ex ;

<b>cell1;cell2;cell3;cell4< /b>

Kan man då få de att dela upp sig på något sätt?

Tror att jag hittat något vettigt. Jag ersätter <b>< /b> med t.ex : och använder det sedan som separation i Text till kolumn under Data.

Återkommer om hur det blir något vettigt av det...
Namnlös.jpg

aha, du har mao en sodomerad databas med textblobbar? Och du vill dela upp blobbarna?

aha, du har mao en sodomerad databas med textblobbar? Och du vill dela upp blobbarna?

Japp, så skulle man kunna säga. En av cellerna som innehåller all produktinfo är HTML-formaterad.
Jag lyckades lösa det nu i alla fall med hjälp av att först Söka&Ersätta visa fraser och taggar med ; och sedan använda ; för att separera till olika celler.

Läs på om kommandona LEN, LEFT och RIGHT. Med detta kan du t.ex räkna antalet tecken till första brytpunkt <b> och klippa ut dessa till en ny kolumn. Skapar du formelarket kan du sedan återanvända det utan problem. Det tar 10 min innan man fattar logiken men sedan är det enkelt.

Läs på om kommandona LEN, LEFT och RIGHT. Med detta kan du t.ex räkna antalet tecken till första brytpunkt <b> och klippa ut dessa till en ny kolumn. Skapar du formelarket kan du sedan återanvända det utan problem. Det tar 10 min innan man fattar logiken men sedan är det enkelt.

Verkar vara ett par mycket kapabla kommandon (tillsammans med FIND). Nu löste jag det på ett mycket enklare sätt men dessa kommer garanterat behövas i framtiden, tack!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet