Hjälp med en matematikuppgift

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Vid havsytans nivå kokar vatten då temperaturen är 100 grader celsius. På höjden 4,8 km är kokpunkten 84 grader.

Kokpunkten Y i grader celsius avtar exponentiellt med höjden x km. Bestäm en exponentalfuktion y=C gånger a upphöjt i x. X är höjden över havsytan.

C måste vara 100, eftersom 100=C gånger a upphöjt i 0 (vid havsytan)

Därför får vi fram: 84=100 gånger a upphöjt i 4,8. Hur ska man nu lösa detta? Så långt har jag kommit fram, hur ska jag få fram a? I facit står det att a= 0,84 upphöjt i 1/4,8 och jag fick fram att a upphöjt i 4,8 = 84/100?

Aja, lite svårt att förstå eftersom jag vet inte hur man skriver upphöjt i, och grejer, men hoppas att ni förstår.

H4 skrev:
Därför får vi fram: 84=100 gånger a upphöjt i 4,8. Hur ska man nu lösa detta? Så långt har jag kommit fram, hur ska jag få fram a? I facit står det att a= 0,84 upphöjt i 1/4,8 och jag fick fram att a upphöjt i 4,8 = 84/100?
0.84^(1/4.8) är ju samma sak som 4.8 roten av 0.84
eller :va

H4 skrev:
Vid havsytans nivå kokar vatten då temperaturen är 100 grader celsius. På höjden 4,8 km är kokpunkten 84 grader.

Kokpunkten Y i grader celsius avtar exponentiellt med höjden x km. Bestäm en exponentalfuktion y=C gånger a upphöjt i x. X är höjden över havsytan.

C måste vara 100, eftersom 100=C gånger a upphöjt i 0 (vid havsytan)

Aja, lite svårt att förstå eftersom jag vet inte hur man skriver upphöjt i, och grejer, men hoppas att ni förstår.
100*a^4,8=84
a^4,8=0,84
a=0,84^1/4,8=0,964328165
a=0,964328165

om det var det du ville ha.. är lite för trött för det här.

Alltså, om du inte får ett heltal så duger a = 0,84^1/4,8 som svar.

Last edited:
MattE. skrev:
100*a^4,8=84
a^4,8=0,84
a=0,84^1/4,8=0,964328165
a=0,964328165

Så lätt så lätt. Har inte hållt på med sådant här innan (matematik a) så jag visste inte, tackar :tummenupp

HALLÅ SOLID FEJK! Puss påre.

MattE. skrev:
100*a^4,8=84
a^4,8=0,84
a=0,84^1/4,8=0,964328165
a=0,964328165

Jag hade nog spontant dragit till med logaritmer, men det här blir ju åxå ganska smidigt.

Det är vid sånna här tillfällen jag tackar GUD i himmelen för att jag ALDRIG mer i mitt liv ska / måste / tänker öppna en mattebok!

PRAISE THE LORD HALLLEEELUUUJAAAAA!!!!!!! :Bugar

Fyfan har nationellt prov i matte C om två veckor och vi har fortfarande ett kapitel kvar i boken, det hjälper ju inte heller att jag ska vara borta nästa vecka på robotkurs på SCANIA. :mad: :4skrika :huvet :död :( :brinnerup :kocko

Stortryne skrev:
Jag hade nog spontant dragit till med logaritmer, men det här blir ju åxå ganska smidigt.

Hur skulle det sett ut med logaritmer?

Itacha, jag vet :kocko Ska sluta upp med det.

BTW: Vi har börjat med logaritmer, fast väldigt väldigt grundligt.

storcken89 skrev:
Fyfan har nationellt prov i matte C om två veckor och vi har fortfarande ett kapitel kvar i boken, det hjälper ju inte heller att jag ska vara borta nästa vecka på robotkurs på SCANIA. :mad: :4skrika :huvet :död :( :brinnerup :kocko

89:a?
Har du läst A,b och C kursen under en höst eller? :3freak

storcken89 skrev:
Äh, matte c är lätt. Tror jag inte hade ett enda fel på det slutprovet, men det var några år sedan.

Neanderthalaren skrev:
Äh, matte c är lätt. Tror jag inte hade ett enda fel på det slutprovet, men det var några år sedan.

Titta på mig... jag skryter :tuttar

:D

Hoppas att du inte tar illa upp.

AndersJohansson skrev:
89:a?
Har du läst A,b och C kursen under en höst eller? :3freak

Bott utomlands när jag var liten knodd, strängare skola. Sen hoppa till svensk till trean, var mycket längre fram än vad alla andra var så jag fick hoppa över fyran.
Alltså går jag i tvåan nu. Ganska jobbigt, jag är dessutom född sent på året så jag är 1,5 år yngre än dom flesta och 2,5 år yngre än vissa andra. :(
När jag tar studenten är jag bara 17.5 och får inte gå på krogen :död:

Jag tycker att matte C är svårt även om det gick ruggigt bra på A och B.
Har inte gått bra alls på proven i år, men det konstiga i min skola är att vanliga proven är svårare än nationella. Och våra mattelärare går så gott som bara efter nationella, så lite hopp finns det kvar :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT