[Tim]
Fotogenic.
- Gick med
- 3 Nov 2004
- Hoj
- Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
som icke elektriker får du INTE pilla med fasta installationer .. dvs. vägguttag och sladdar som sticker ur väggen!
Många som har full koll ser jag

En installationselektriker som har gått ut skolan med minst G i alla ämnen kan när han är fullbetald ansöka om BB1.
BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 V. Behörigheten omfattar:
uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.
Har du ingen behörighet så får du byta ut exempelvis brytare och uttag om du har nödig kännedom. Men du får inte flytta, dra om eller dra nytt.
Brinner huset ner (But why???) så frågar dom efter kvitto. Åk till FB med en spann aska och be dom rota fram det.
Alla i sverige verkar så apocalyptiska. Snart får man väl madraserade gångbanor och skor med säkerhetslås och airbags i kläderna för att få resa sig ur sängen. Har ni varit utomlands? Visst sladdar finns löst hängande utanpå husen, fuktfläckar på väggar men folk dör inte som flygor för det och allt brinner inte ner. Vi börjar bli mer som USA "Duscha inte med hårtorken". Löjligt.
Alex fixar biffen via nätet. Killen kan minst lika mycket om sånna saker som en elektriker. På min tid krävdes 2.5 i betyg för att plugga el. Jag menar, det är inte rocket sciance precis och har jag fattat rätt så jobbar Alex med just elinstallationer på specialfordon.
Jag knullade tolv horor i Thailand utan att få AIDS. Jag fattar inte varför alla är så jävla rädda för det. Det är ju helt riskfritt

Sen att Alex har koll på grejerna vet jag också. Men varför inte ta dit en kille med behörighet som jobbar med det varje dag och som har ordentliga verktyg och material och som kolla och mäta på plats så att allting blir 100% rätt?
Last edited: