Hjälp med elinstallation?

som icke elektriker får du INTE pilla med fasta installationer .. dvs. vägguttag och sladdar som sticker ur väggen!

Många som har full koll ser jag:P.

En installationselektriker som har gått ut skolan med minst G i alla ämnen kan när han är fullbetald ansöka om BB1.

BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 V. Behörigheten omfattar:
uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.

Har du ingen behörighet så får du byta ut exempelvis brytare och uttag om du har nödig kännedom. Men du får inte flytta, dra om eller dra nytt.

Brinner huset ner (But why???) så frågar dom efter kvitto. Åk till FB med en spann aska och be dom rota fram det.

Alla i sverige verkar så apocalyptiska. Snart får man väl madraserade gångbanor och skor med säkerhetslås och airbags i kläderna för att få resa sig ur sängen. Har ni varit utomlands? Visst sladdar finns löst hängande utanpå husen, fuktfläckar på väggar men folk dör inte som flygor för det och allt brinner inte ner. Vi börjar bli mer som USA "Duscha inte med hårtorken". Löjligt.

Alex fixar biffen via nätet. Killen kan minst lika mycket om sånna saker som en elektriker. På min tid krävdes 2.5 i betyg för att plugga el. Jag menar, det är inte rocket sciance precis och har jag fattat rätt så jobbar Alex med just elinstallationer på specialfordon.

Jag knullade tolv horor i Thailand utan att få AIDS. Jag fattar inte varför alla är så jävla rädda för det. Det är ju helt riskfritt:rolleyes:

Sen att Alex har koll på grejerna vet jag också. Men varför inte ta dit en kille med behörighet som jobbar med det varje dag och som har ordentliga verktyg och material och som kolla och mäta på plats så att allting blir 100% rätt?

Last edited:
Många som har full koll ser jag:P.

En installationselektriker som har gått ut skolan med minst G i alla ämnen kan när han är fullbetald ansöka om BB1.

BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 V. Behörigheten omfattar:
uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.
fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styrregler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.

Har du ingen behörighet så får du byta ut exempelvis brytare och uttag om du har nödig kännedom. Men du får inte flytta, dra om eller dra nytt.

var ett tag sen man gick skolan =) men tack för infon iaf :tummenupp
hade en talva där vi kopplade trappbrytare och uttag mm .. en mindre lyckad kille som senare slutade hade kört ihop fas och nolla, så när han skulle starta sin tavla slocknade 3 stora lektionsalar :)

bara 12 horor ?? det är inte ens lösaktigt :slicka

var ett tag sen man gick skolan =) men tack för infon iaf :tummenupp
hade en talva där vi kopplade trappbrytare och uttag mm .. en mindre lyckad kille som senare slutade hade kört ihop fas och nolla, så när han skulle starta sin tavla slocknade 3 stora lektionsalar :)

bara 12 horor ?? det är inte ens lösaktigt :slicka

Och då gick alla hem för dagen. Eller?:D

En polare till mig lyckades vända på trafon när han skulle koppla en ringklocka i skolan. När han tryckte på knappen så lät det typ riiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiiiiiiing, POFF! Sen kom det en del rök:D

Och då gick alla hem för dagen. Eller?:D

En polare till mig lyckades vända på trafon när han skulle koppla en ringklocka i skolan. När han tryckte på knappen så lät det typ riiiiiiiiiiIIIIIIIIIiiiiiiiing, POFF! Sen kom det en del rök:D

inte riktigt :) men alla förstod att han dabbat sig , sen när läraren
började koppla ner hans tavla startade ett stort asgarv .. :)

vi försökte trimma en dammsugare, men gav upp :) fan vilka minnen som kommer fram nu :):tummenupp

när vi hade teknik tröttnade vi på det och klippte ut karatestjärnor av plåt istället .. måttligt farligt :)

som icke elektriker får du INTE pilla med fasta installationer .. dvs. vägguttag och sladdar som sticker ur väggen!

el kan va riktigt drygt ibland =) men vill bara varna för att skulle det hända något så kan man verkligen sitta i skiten , försäkringsbolag är jävliga när det gäller sånt! dom lägger inte en spänn i onödan!

hoppas det löser sig :tummenupp

Nu är du lite fel på det... Man får inte göra nya installationer men man får med "erfoderlig" kunskap byta ut saker mot nya(motsvarande)

En behörig elektriker får göra jobb i sin egen fastighet, inte åt andra.
Att en kompis med elbehörighet gör jobbet utan en firma bakom sig, är ingen skillnad mot att göra det själv. För att FB skall vara nöjda så måste ett kvitto från en elfirma finnas om jag fattat rätt.

Byta ut saker med "nödig kännedom" gäller bara enfas vägguttag och strömbrytare etc. inte elradiatorer med fast anslutning och jordanslutning.

Men som sagts tidigare, gör rätt så brinner det inte och då är det ingen som bryr sig.

Lycka till!

En behörig elektriker får göra jobb i sin egen fastighet, inte åt andra.
Att en kompis med elbehörighet gör jobbet utan en firma bakom sig, är ingen skillnad mot att göra det själv. För att FB skall vara nöjda så måste ett kvitto från en elfirma finnas om jag fattat rätt.

Lycka till!

Om du läser mitt inlägg en bit upp så slipper du gissa.
Det kvittar var du befinner dig när du utför jobbet. Jag kan vara hos Tant Fetochful i Gävle eller hemma hos Snyggetim. Det spelar kvitta roll:D

Om du läser mitt inlägg en bit upp så slipper du gissa.
Det kvittar var du befinner dig när du utför jobbet. Jag kan vara hos Tant Fetochful i Gävle eller hemma hos Snyggetim. Det spelar kvitta roll:D

Hur mycket tar du för ett vanligt "handjobb"

Lånar tråden lite!

Om där är någon som är duktig på bilstereo så får ni väldigt gärna höra av er! Har en BMW 316i -95, vars bilstereo beter sig väldigt märkligt!

Det började med att stereon fungerar som den skall, men inget ljud kommer ut ur den. Så prövade jag att låna Swishs stereo och då fungerade allt kanon, införskaffade en ny stereo i tron att felet låg i den gamla stereon.
Sen efter ett par dagar så händer exakt samma sak med den nya!! :huvet I bilen påväg upp till Göteborg WCX-festen... Lyckligtvis lyckade Palle71 på något märkligt sätt få den att fungera genom att klicka på den :D
Fast nu är den död igen..

Har kollat glapp och dylikt runt omkring stereon utan resultat..

Någon idé hör gärna av er via PM eller dylikt!

PS: Stereon lyser och man ser/hör att den läser CD-skivan och fungerar att söka efter diverse radiostationer. Men där kommer helt enkelt inget ljud..

Har du kopplat in ngt mer än standardhögtalarna till den? Slutsteg eller liknande? Isf kan du börja med att kolla jordningar. Kan få en massa mysko fel om jordningarna är kassa.

Har du kopplat in ngt mer än standardhögtalarna till den? Slutsteg eller liknande? Isf kan du börja med att kolla jordningar. Kan få en massa mysko fel om jordningarna är kassa.

I den förra stereon så var där en CD-växlaren inkopplad, men den är inte längre ikopplad. Så nu är där enbart orginalhögtalarna..

Kan ju va jordningen i bilens orginalkablar. Räcker att där är ett litet spänningsfall för att stereon ska bryta de inbyggda slutsteget. Det är ju trots allt en BMW.:arsele

Edit: Mät med en multimeter på trådaran bakom stereon. Har du full spänning där så får du fortsätta söka dig inåt tills du hittar den dåliga anslutningen. Lätt som en plätt.:tummenupp

Last edited:
Kan ju va jordningen i bilens orginalkablar. Räcker att där är ett litet spänningsfall för att stereon ska bryta de inbyggda slutsteget. Det är ju trots allt en fin BMW.:Bugar

Edit: Mät med en multimeter på trådaran bakom stereon. Har du full spänning där så får du fortsätta söka dig inåt tills du hittar den dåliga anslutningen. Lätt som en plätt.:tummenupp

Får göra så! Tack för tipset :tummenupp

Nu har jag fått en genomgång av en polare på hur 220 resp 380v kopplas. Allt är nu uppmätt och jag har fattat hur det funkar :)
Det visade sig att jag har 380v - 2 fas kopplat på bef radiator.
Nu har jag kläm på hur jag kopplar fas/faser, nolla och jord så att jag kan få ut 2fas/3fas med 220 resp 380v.
Så kan jag jag köpa ny radiator och handdukstork och dessutom plugga in allt så att det fungerar.

Tackar alla som lagt in nyttig info i tråden :tummenupp
Tack Alex för erbjudandet om hjälp men nu tror jag att jag kan klara mig själv.

Multimetern som jag köpte på Biltema för 89 spänn har många användningsområden. Den mäter växelström, likström, amp och motstånd så den kan ju komma till nytta i vinter om/när något ska kopplas på hojen.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back