Hjälp med elen till org.-lyset tack! =(

• Thread starter Thread starter craffe
  • Start date Start date

craffe

Guest
Misstänker att något inte står rätt till.
Skall båda trådarna i glödlampan (hel och halv) lysa när man kör på helljus? Känns inte riktigt som strömmen räcker till det, för det lyser bara lite halvdant.

Alltså, det finns en grön kabel (som jag antar är jord eftersom all annan jord är på gröna kablar)
O så finns det en vit och en blå som jag antar är till hel- resp. halvljus. På lampar jag har vit, brun och blå vilket gör att det hela inte är helt uppenbart, sitter en H4-lampa i (den med en kontakt som ser ut typ så här: | _ | ) och "_"-sitftet ska väl va jord såvitt jag förstår...

Problemet är att om jag kopplar in alla tre kablar så lyser helljusindikatorlampan (den lilla blå i hastighetsmätarhuset) hela tiden. Den lyser lite mindre om jag slår om till helljus (antgligen eftersom inte strömmen räcker riktigt)
Bakljuset slocknar nästan helt när jag slår på helljus.
Om jag dock drar ur den ena kabeln så funkar indikatorlampan och bakljuset som det ska.
Kan det va lampan som "läcker" ström tillbaka genom den andra kabeln? Helljusindikatorlampan ska väl ändå inte lysa oavsett om jag har omkopplaren på styret på hel eller halv?

Nån som har koll på detta? Jordfel? ÄR den gröna jord?
Jag ska tillägga att allt är original och de e originallyset som jag fipplar med (ska besiktiga) och hojen är en XR650R -00

Skulle va väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig, det börjar bli lite tajt om tid.

Last edited:
I normalfallet lyser inte båda trådarna vid helljus om du har en vanlig H4-lampa. Jag föreslår att du mäter med ett instrument mellan de tre trådarna så ser du vilken som är till hel/halv respektive jord. Du har rätt i att den kontakt på lampan som är tvärställd i mitten brukar vara den som jorden ska sitta på. Förmodligen är det inte den gröna som är jord i ditt fall.

Hoppas det löser sig...

Jo, tänkte ta min Fluke under armen o mäta lite på det sen.
Men det knepiga är att det slutar lysa helt om jag drar ur den gröna kabeln, därför jag antog att den va jord.

Nu har det löst sig med elen.
Det va inget som va felkopplat. Däremot funkar det inte med en H4-lampa 60/55W som satt i, lånade en annan lampa av oXydex, då funkade allt.

vet inteom de e för högt motstånd i en större H4 eller nåt.
Den som han hade va inte H4.
Testade även med en ny, det gick inte heller..

Så nu vet ni; H4-lampa 60/55W funkar inte på XR650R -00 :/

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...