craffe
Guest
Misstänker att något inte står rätt till.
Skall båda trådarna i glödlampan (hel och halv) lysa när man kör på helljus? Känns inte riktigt som strömmen räcker till det, för det lyser bara lite halvdant.
Alltså, det finns en grön kabel (som jag antar är jord eftersom all annan jord är på gröna kablar)
O så finns det en vit och en blå som jag antar är till hel- resp. halvljus. På lampar jag har vit, brun och blå vilket gör att det hela inte är helt uppenbart, sitter en H4-lampa i (den med en kontakt som ser ut typ så här: | _ | ) och "_"-sitftet ska väl va jord såvitt jag förstår...
Problemet är att om jag kopplar in alla tre kablar så lyser helljusindikatorlampan (den lilla blå i hastighetsmätarhuset) hela tiden. Den lyser lite mindre om jag slår om till helljus (antgligen eftersom inte strömmen räcker riktigt)
Bakljuset slocknar nästan helt när jag slår på helljus.
Om jag dock drar ur den ena kabeln så funkar indikatorlampan och bakljuset som det ska.
Kan det va lampan som "läcker" ström tillbaka genom den andra kabeln? Helljusindikatorlampan ska väl ändå inte lysa oavsett om jag har omkopplaren på styret på hel eller halv?
Nån som har koll på detta? Jordfel? ÄR den gröna jord?
Jag ska tillägga att allt är original och de e originallyset som jag fipplar med (ska besiktiga) och hojen är en XR650R -00
Skulle va väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig, det börjar bli lite tajt om tid.
Skall båda trådarna i glödlampan (hel och halv) lysa när man kör på helljus? Känns inte riktigt som strömmen räcker till det, för det lyser bara lite halvdant.
Alltså, det finns en grön kabel (som jag antar är jord eftersom all annan jord är på gröna kablar)
O så finns det en vit och en blå som jag antar är till hel- resp. halvljus. På lampar jag har vit, brun och blå vilket gör att det hela inte är helt uppenbart, sitter en H4-lampa i (den med en kontakt som ser ut typ så här: | _ | ) och "_"-sitftet ska väl va jord såvitt jag förstår...
Problemet är att om jag kopplar in alla tre kablar så lyser helljusindikatorlampan (den lilla blå i hastighetsmätarhuset) hela tiden. Den lyser lite mindre om jag slår om till helljus (antgligen eftersom inte strömmen räcker riktigt)
Bakljuset slocknar nästan helt när jag slår på helljus.
Om jag dock drar ur den ena kabeln så funkar indikatorlampan och bakljuset som det ska.
Kan det va lampan som "läcker" ström tillbaka genom den andra kabeln? Helljusindikatorlampan ska väl ändå inte lysa oavsett om jag har omkopplaren på styret på hel eller halv?
Nån som har koll på detta? Jordfel? ÄR den gröna jord?
Jag ska tillägga att allt är original och de e originallyset som jag fipplar med (ska besiktiga) och hojen är en XR650R -00
Skulle va väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig, det börjar bli lite tajt om tid.
Last edited: