Hjälp med elen Suzuki GSXR750 -91a tack!

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Kom över en till fin gixxer billigt, dock lite strul med elen till mätarna.

Mätarhuset består av hastighetsmätare och varvräknare med varsin belysningslampa.
En separat lite display med 4 lampor för:
- helljus
- oljetryck
- blinkers
- neutral

Hastighetsmätaren har vajer så den fungerar.

Det som inte fungerar är alltså de 6 lamporna o varvräknaren :huvet

Det går en separat kabelhärva till allt detta och är skarvad strax bakom huset och där har jag mätt upp ström. Finns 9st kablar:

- Svart med vit rand, har konstant ström, går till helljuslampan, belysningslamporna (2st), samt varvräknaren.

- Gul, har konstant ström, går till helljuslampan.

- Grå, har ström med tändning på annars inte, går till belysningslamporna (2st).

- Orange med grön rand som efter kontaktstycket blir svart med orange rand av någon anledning, har ingen ström alls, går till oljetryckslampan och varvräknaren.

- Grön med gul rand, har konstant ström, går till oljetryckslampan.

- Ljusgrön, har konstant ström, går till blinkerslampan.

- Svart, har konstant ström, går till blinkerslampan.

- Svart med röd rand, har konstant ström, går till neutrallampan och varvräknaren.

- Svart med blå rand, har konstant ström, dock lite mindre ström än alla andra kablar av någon anledning, såg ut att bli blå efter kontaktstycket, går till neutrallampan.


Det jag inte förstår är varför det är så många kablar som är strömsatta, finns ju ingen jordkabel?!
Trodde först svart med vit rand som går till mest var jord men verkar inte så.

Någon som kan förklara detta?

Försökte ohm-mäta resistens mellan batteri- och stiften, men fick ~0 värde på nästan alla kablar, även med + bortkopplad från batteriet, vilket jag inte tycker det borde bli???

Söker också reparationshandbok och/eller elschema till GSXR750 -91.

Stort tack på förhand för hjälp! Mvh Patrik
 
Last edited:
Om svart med vit rand är minus, så skulle det isåfall kunna tända varvräknare o belysningslamporna, men det förklarar ju inte varför jag mätt upp +12V på den kabeln, eller varför det är ström på när tändnyckeln är av.
Då skulle ju allt stå o lysa hela tiden.

Frågan är om det inte varit härdsmälta någonstans i kabelhärvan o att nästan alla kablar ligger o kortsluter varandra? Jag vet inte, förstår inte hur jag kan få dessa mätvärden.
 
Sidan 6-23 i zipfilen:

Svart med vit rand: helljus+belysning+varvräknare = -minus

Gul: helljus = +plus

Grå: belysning = +plus

Orange med grön rand (Svart med orange rand): oljetryck, varvräknare, neutral, temp = +plus

Grön med gul rand: oljetryck = -minus

Ljusgrön: Blinkers höger = +plus

Svart: Blinkers vänster = +plus

Svart med röd rand: varvräknare = +plus


Svart med blå rand (Blå med svart rand)/(blå): neutral = -minus

(Svart med brun rand: temp = -minus)
(Svart med grön rand: temp = +plus)

Verkar ju inte stämma alls med hur jag har mätt, jag mätte med röd sticka på batteri +plus och med svart sticka i kontaktstycket.
Enda kabel som inte har ström är orange med grön rand, som enligt ovanstående ska ha ström??? :död
 
Tror inte det är kontakten det är fel på ser frisk o bra ut, det märkligaste av allt tycker jag är att jag har +12V fram på nästan alla kablar även med nyckel i off-läge, ska ju inte tända en enda mätare eller lampa när inte nyckeln är på. Bara det verkar ju ologiskt.
Sen med nyckel på ska ju bara möjligen belysning, varvräknare, neutral (om man har neutralen i), oljetryck om motorn är av? ha ström???
Har man helljus på och blinkar vänster/höger ska ju även de kablarna ha ström men inte hela tiden.
Dessutom har jag ju ingen kabel jordad, lite svårt att få något att lysa då.

Känns som jag helt enkelt får dra en ny kabelhärva från batteri till mätarhuset, känns ju dock rätt segt om man måste in i blinkersreglage, helljusreglage m.m. för att få det fungera men kanske kan använda mig av lite gamla kablar så länge inte allt är trasigt.
Känns ju dock som man inte gör det på en kvart.......
 
Nu har jag hittat en Haynes reparationshandbok med rätt elschema!

Svart+vit = minus- batteri säkring 10A, går till helljuslampa, varvräknare och belysning.

Gul = plus+ från ljusreglage.

Blå+svart = minus- från neutalgivare.

Orange+grön = plus+ säkring 10A, går till neutrallampa, oljetryckslampa, varvräknare.

Grön+gul = minus- oljegivare.

Svart = plus+ blinkers vänster.

Ljusgrön = plus+ blinkers höger.

Svart+röd = ignitor/tändbox?

Grå = plus+ tändning.

Jag förstår inte riktigt hur blinkerslamporna fungerar, eftersom det är två pluskablar, blir den högra jordad när man blinkar vänster o tvärt om??

Stämmer iaf rätt bra med min hoj förutom att svart+röd även går till neutrallampan på min, eller så har jag sett fel.

Verkar ju dock som att de största felen ligger i:
Svart+vit som ska vara jordad och avsäkrad?! 10A.
Samt orange+grön som ska gå till batteri+ säkring 10A.

Borde "bara" vara att se till så svart-vit blir jordad om den nu ligger emot plus någon stans.
Samt troligen byta säkring till orange+grön eftersom det var den enda jag inte hade ström på. :va
 
Nu tack vare elschema från verkstadshandboken samt översikt över mätarhuset o tabell för hur man ska mäta upp ström mellan stiften har jag äntligen hittat att felet är brott i orange-gröna kabeln.
Har prövat koppla på ström via säkring o allt fungerade utom belysningen.
Efter ytterligare lite pillande visade sig en lampa vara trasig och den andra dålig kontakt, så nu fungerar ena.
Ska försöka få tag i fler lampor imorgon o sedan blir det att dra en ny strömkabel med separat säkring direkt från batteriet tänkte jag.

Någon som vet om det är oljepluggen som sitter precis bredvid/innanför fästet till stödet? Ganska stor skalle?

Har aldrig haft uppe en hoj på bakgaffelstöd, men har ett från Biltema.
Behöver ta loss bakhjulet och byta drev och kedja.
Något speciellt man ska tänka på då?


Mvh!
 
Även tips på var man köper original oljefilter billigt till:
Suzuki Gsx-R1100 -92 motor ska det vara
Suzuki Gsx-R750 -91
Är det likadana till dessa två? Tack!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top