Jag bor i en 1a i ett hus som är ca 100 år gammalt, ca 35 kvM, första plan. Under min lägenhet är en källare med förråd och tvättstuga. Uppvärmingen sker med elradiatorer vilket inte är billigt, dels för att isoleringen är lika med noll (huset "renoverades" för 8 år sedan och killen som gjorde det snodde all isolering till sitt eget hus, rättssak som ej är klar ännu!) och dels för att jag bor på första plan, och dels så har jag varmvattenberedare till dusch och hushållsvattnet.
Förra vintern så betalade jag ca 1000 kr i månaden i elkostnad, då dushar jag nästan aldrig hemma för att jag tränar 4-5 dagar och dushar på gymmet, dels så snålade jag mycket och inomhustemperaturen låg på ca 17-18 grader.
Jag har golvvärme indraget i hallen och köket. Även den går på el. Jag har förstått att det ska vara billigare än vattenburen, men jag tror dock inte att det är så välisolerat under golvet heller. Golvvärmen använde jag inte förra året alls, men nu har jag haft igång den några dagar utan att använda radiatorerna. Golvvärmen värmer upp hela lägenheten utmärkt.
Jag har som elleverantör Alingsås Energi, med rörligt pris. Senaste räkningen så var priset 42 öre/kWh. Årsavgiften är 160:- (piss i havet)
Nåja, mina frågor är:
1: Vad tror ni är billigast, golvvärmen eller radiatorerna
2: Lär mig tyda och förstå el-priser och sådant!
3: Kan jag kräva att min hyresvärd fixar isoleringen, eller kan jag få hyresreducering? Är med i Hyresgästföreningen.
4: Ska jag satsa på rörligt eller fast el-pris?
Mvh Calle "dyr vinter" L...
Förra vintern så betalade jag ca 1000 kr i månaden i elkostnad, då dushar jag nästan aldrig hemma för att jag tränar 4-5 dagar och dushar på gymmet, dels så snålade jag mycket och inomhustemperaturen låg på ca 17-18 grader.
Jag har golvvärme indraget i hallen och köket. Även den går på el. Jag har förstått att det ska vara billigare än vattenburen, men jag tror dock inte att det är så välisolerat under golvet heller. Golvvärmen använde jag inte förra året alls, men nu har jag haft igång den några dagar utan att använda radiatorerna. Golvvärmen värmer upp hela lägenheten utmärkt.
Jag har som elleverantör Alingsås Energi, med rörligt pris. Senaste räkningen så var priset 42 öre/kWh. Årsavgiften är 160:- (piss i havet)
Nåja, mina frågor är:
1: Vad tror ni är billigast, golvvärmen eller radiatorerna
2: Lär mig tyda och förstå el-priser och sådant!
3: Kan jag kräva att min hyresvärd fixar isoleringen, eller kan jag få hyresreducering? Är med i Hyresgästföreningen.
4: Ska jag satsa på rörligt eller fast el-pris?
Mvh Calle "dyr vinter" L...