Hjälp med el-uppvärmnings-frågor!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag bor i en 1a i ett hus som är ca 100 år gammalt, ca 35 kvM, första plan. Under min lägenhet är en källare med förråd och tvättstuga. Uppvärmingen sker med elradiatorer vilket inte är billigt, dels för att isoleringen är lika med noll (huset "renoverades" för 8 år sedan och killen som gjorde det snodde all isolering till sitt eget hus, rättssak som ej är klar ännu!) och dels för att jag bor på första plan, och dels så har jag varmvattenberedare till dusch och hushållsvattnet.

Förra vintern så betalade jag ca 1000 kr i månaden i elkostnad, då dushar jag nästan aldrig hemma för att jag tränar 4-5 dagar och dushar på gymmet, dels så snålade jag mycket och inomhustemperaturen låg på ca 17-18 grader.

Jag har golvvärme indraget i hallen och köket. Även den går på el. Jag har förstått att det ska vara billigare än vattenburen, men jag tror dock inte att det är så välisolerat under golvet heller. Golvvärmen använde jag inte förra året alls, men nu har jag haft igång den några dagar utan att använda radiatorerna. Golvvärmen värmer upp hela lägenheten utmärkt.

Jag har som elleverantör Alingsås Energi, med rörligt pris. Senaste räkningen så var priset 42 öre/kWh. Årsavgiften är 160:- (piss i havet)

Nåja, mina frågor är:

1: Vad tror ni är billigast, golvvärmen eller radiatorerna
2: Lär mig tyda och förstå el-priser och sådant!
3: Kan jag kräva att min hyresvärd fixar isoleringen, eller kan jag få hyresreducering? Är med i Hyresgästföreningen.
4: Ska jag satsa på rörligt eller fast el-pris?

Mvh Calle "dyr vinter" L...

CJ900RR skrev:
Nåja, mina frågor är:

1: Vad tror ni är billigast, golvvärmen eller radiatorerna
2: Lär mig tyda och förstå el-priser och sådant!
3: Kan jag kräva att min hyresvärd fixar isoleringen, eller kan jag få hyresreducering? Är med i Hyresgästföreningen.
4: Ska jag satsa på rörligt eller fast el-pris?

Mvh Calle "dyr vinter" L...

1: Golvvärmen.

2: Det ända du kan påverka är just den rörliga biten. Annars har leverantörerna i stort samma. 42 öre låter lite dyrt, betalar c:a 35. Men detta har ju ingen stort betydelse ändå....

3: Vet inte, men jag betalar ungefär som dig (1000 /mån), men då har jag ett HUS! Värmer 130m2 + hushållsel c:a 5000 kvh. Det blir ungefär 1000:- i månaden. Iofs i snitt på hela året. Har du väggar :va ?

4: rörligt brukar ju i långa loppet alltid vara billigast, men det e en smaksak.

Låter sanslöst dyrt för 35m2.....

Är källaren under uppvärmd?
Är fönsterna täta?
Köp en rulle tätlist och dra ett varv runt fönsterbågarna.

Lycka till, och köp en mössa inför vintern :tomten

/ Jeppa

Mitt svar

Är det direktverkande radiatorer eller är det oljefyllda?
Är det en hyreslägenhet eller en bostadsrätt du bor i?

Om du ska välja fast eller flytande pris är svårt att avgöra när det rör på sig så mycket som det gör över året.

I princip borde radiatorerna bli billigare om de är hyffasat nya eftersom golvvärmen även värmer upp neråt (!) i huset om man inte har isolerat bjälklag under. Men med golvvärmen kan man ofta sänka värmen några grader eftersom man håller fötterna varma och det känns skönare/varmare då.
Golvvärme är såå skönt, fråga bara min katt.

Sen tycker jag du verkar använda mycket el i ditt hushåll. Är du säker på att du inte betalar för alla i huset?
Har ni individuella mätare så hade jag krävt att din byttes ut.

Mitt hus är 150 år gammalt och jag använder ca 22000 kWh om året men då har jag mycket varmt inomhus (ca 22 grader) och har många elpryttlar som drar mycket ström.

Jeppa skrev:
1: Golvvärmen.

2: Det ända du kan påverka är just den rörliga biten. Annars har leverantörerna i stort samma. 42 öre låter lite dyrt, betalar c:a 35. Men detta har ju ingen stort betydelse ändå....
Ok jag har heller inte sett någon direkt anledning till att leta korvören...

Jeppa skrev:
3: Vet inte, men jag betalar ungefär som dig (1000 /mån), men då har jag ett HUS! Värmer 130m2 + hushållsel c:a 5000 kvh. Det blir ungefär 1000:- i månaden. Iofs i snitt på hela året. Har du väggar :va ?
Det är ju just det. Har knappt väggar sedan den där tomten snodde isoleringen. Det blåser rätt igenom och är dragit, speciellt kring fönstrena.

Jeppa skrev:
Är källaren under uppvärmd?
Nej det är den inte...
Jeppa skrev:
Är fönsterna täta?
Nej det skulle kunna vara bättre...
Jeppa skrev:
Köp en rulle tätlist och dra ett varv runt fönsterbågarna.
Ska pröva detta.

Jeppa skrev:
Lycka till, och köp en mössa inför vintern :tomten

/ Jeppa
Hehe tack så mycket. Och tack för svaren...

Kolla hur tätt det är först, sånna där jävla lister som man klistrar kan fan kosta massor.

Fluffig skrev:
Är det direktverkande radiatorer eller är det oljefyllda?
Är det en hyreslägenhet eller en bostadsrätt du bor i?
direktverkande radiatorer, hyreslägenhet...

Fluffig skrev:
I princip borde radiatorerna bli billigare om de är hyffasat nya eftersom golvvärmen även värmer upp neråt (!) i huset om man inte har isolerat bjälklag under.
dom är säkert 10 år gamla. och jag tror inte att bjälklagen är direkt välisolerade :tomten

Fluffig skrev:
Sen tycker jag du verkar använda mycket el i ditt hushåll. Är du säker på att du inte betalar för alla i huset?
Har ni individuella mätare så hade jag krävt att din byttes ut.
nja på sommarhalvåret så ligger jag på ca 300 kr i månaden, eller 900 i kvartalet, när uppvärmningen inte behövs. det är likvärdigt med mina vänner med lika stora lägenheter och med samma leverantör. visst så drar förstärkaren, plasman och datorn en del, men inte så överdrivet mycket...

Fluffig skrev:
Mitt hus är 150 år gammalt och jag använder ca 22000 kWh om året men då har jag mycket varmt inomhus (ca 22 grader) och har många elpryttlar som drar mycket ström.
har tyvärr inte i huvudet hur mycket jag drar på ett år, men ska kolla upp det sedan.

Tack för svaren!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back