Hjälp med Diesel (Peugeot)

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
just nu skiter jag fullständigt i att det är ett mc fora

mjo jag har problem o få igång min bil ( 1,9 pegga 206 )

är ny inom området diesel , men iaf bilen startades för ca 1,5 mån sen utan bekymmer ,stått en längre tid pga läckage .. ( aldrig haft bekymmer o starta )

men nu har man fått för sig att man ska göra iordning den ,,

bilen tänder till ngn gång o sedan kan man tugga i oändlighet ,,
'misstänker att antingen är är det pumpen som ändrat inställning ( pga klantighet )
eller osså är det remmen som kuggat över ?

hur kan man utesluta div fel ? med pump osv
antar man ställer förtändning genom o vrida pumpen ?
hur kollar man att den får sås , luftning mm ?

mvh mugge
 
Jag skulle börja med att blåsa rent bränslelinan och peta in ett nytt filter.

Men har du haft loss pumpen menar du?
 
har inte haft loss den än ,, men kan ha lossat på justeringen så pumpen vridit sig ,, igår hann man bara lossa kamremskåporna
 
Sätt en genomskinlig slang mellan filter och pump och kolla så den inte suger luft.
Ifall den stått still länge pga av läckage så har den säkert tappat suget fram till pump och oftast orkar inte pumparna suga fram diesel själva utan man får förfylla filter och slangar så pumpen inte suger luft samt lufta spridarna.

Kolla även så att glödstiften fungerar, det kan räcka med att ett är trasigt för att det ska bli start svårigheter.

Lycka till! :yoparty
 
tack för tipsen :)

har beställt en haynes , slipper man gissa sig till saker
glödstiften bytte jag i måndags , idag blir det mcskruva
men imorgon fortsätter helvetet igen :)
 
tack för tipsen :)

har beställt en haynes , slipper man gissa sig till saker
glödstiften bytte jag i måndags , idag blir det mcskruva
men imorgon fortsätter helvetet igen :)

När Du bytte glödstiften, kollade Du så att de blev varma. Finns ett "glödrelä" som kan säga upp sig..
 
som tidigare sagt så kolla glödstiften. dock så är det tyvärr väldigt vanligt att ventilspelet ändrar på 1,9 dieselmotorerna. vilket gör när att när motorn är kall så finns det ingen komp i motorn och man får köra lääääänge på starmotor innan den går igång. dock när motorn är varm så ökar ventilspelet och motorn startar lätt. så passa på att kolla ventilspelet med.....
 
antagligen luft .. pumpa så det stod härliga till , öppna 1:ans rör till pumpen ,
men det var inte det första man tänkte på ..

men det var lärorikt ,, nu blir det mer diesellära :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top