Octofinger
Tokfan
Jag har en Suzuki GS 750 X, 1982. Nu håller jag på och totalrenoverar det gamla vraket men jag har tokigt svårt att få tag på rätt reservdelar! Det är en 16-ventilers DOHC-motor med Suzukis Anti-Dive på framgaffeln.
Enligt den information jag hittat så finns inte 16-ventilers GS i Europa. All dokumentation jag hittat säger att sedan den fick 16 ventiler så började den kallas GSX i Europa, men behöll namnet GS i USA. Okej, men när jag börjar titta på olika ficher så blir jag än mer förvirrad. Just nu försöker jag få tag på komponenter till framgaffeln, och jag har tittat på ficher på CMS i Nederländerna (http://www.cmsnl.com).
Om jag kikar på gaffel-ficher för GS 750 -82, den amerikanska modellen så stämmer vissa saker. Själva dämpningsventilen i botten verkar stämma till utseendet, likväl att anti-dive-ventilen sitter med fyra bultar. Dock har alla ficher en delad fjäder (jag har en fjäder) och ett annat övre lock på innerbenet. Tittar jag sen på GSX 750 (ex) så stämmer övre locket och det är en fjäder i varje gaffel, men då sitter anti-dive-ventilen med två bultar och hela dämpningsinsatsen ser annorlunda ut...
Vidare har jag rund framlykta vilket stämmer för GS-modellernas ficher, medan GSX-modellerna har rektangulär framlykta...
Är det någon som KAN dessa hojar som kan hjälpa mig lite att ta reda på vad i hela friden jag har för hoj och hur jag kan hitta RÄTT reservdelar?
Enligt den information jag hittat så finns inte 16-ventilers GS i Europa. All dokumentation jag hittat säger att sedan den fick 16 ventiler så började den kallas GSX i Europa, men behöll namnet GS i USA. Okej, men när jag börjar titta på olika ficher så blir jag än mer förvirrad. Just nu försöker jag få tag på komponenter till framgaffeln, och jag har tittat på ficher på CMS i Nederländerna (http://www.cmsnl.com).
Om jag kikar på gaffel-ficher för GS 750 -82, den amerikanska modellen så stämmer vissa saker. Själva dämpningsventilen i botten verkar stämma till utseendet, likväl att anti-dive-ventilen sitter med fyra bultar. Dock har alla ficher en delad fjäder (jag har en fjäder) och ett annat övre lock på innerbenet. Tittar jag sen på GSX 750 (ex) så stämmer övre locket och det är en fjäder i varje gaffel, men då sitter anti-dive-ventilen med två bultar och hela dämpningsinsatsen ser annorlunda ut...
Vidare har jag rund framlykta vilket stämmer för GS-modellernas ficher, medan GSX-modellerna har rektangulär framlykta...

Är det någon som KAN dessa hojar som kan hjälpa mig lite att ta reda på vad i hela friden jag har för hoj och hur jag kan hitta RÄTT reservdelar?