Hjälp med delar till Husaberg!

jägar`n

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Ninja turbo och ktm 625
Hjälp med delar till Husaberg 650 -02!

Har kört totalras på min husaberg 650 årsmod 02, tänkte höra om det finns någon som har en vevstake över eller en kamaxel och/eller en kopplingskorg själva kransen (stort kugghjul) som sitter utanpå! Detta är de dyraste prylarna samt en ny kolv som också kommer att behövas.........

Det blir duktigt dyrt detta så det är lika bra man kollar över om det finns fina begagnade prylar att tillgå.

Om du/ni har grejer till salu så hör av er på mail eller telefon eller här på forumet.

h01tod@hotmail.com eller 073-8335920

// Tommy :banana

Last edited:
jägar`n skrev:
Har kört totalras på min husaberg 650, tänkte höra om det finns någon som har en vevstake över eller en kammaxel och/eller en kopplingskorg? Detta är de dyraste prylarna samt en ny kolv som också kommer att behövas.........

Det blir duktigt dyrt detta så det är lika bra man kollar över om det finns fina begagnade prylar att tillgå.

Om du/ni har grejer till salu så hör av er på mail eller telefon eller här på forumet.

Jag har ett komplett vevparti, vevstake samt kolvm ed kolvringar och oljeringar. Har suttit på en FS650 -05a.
Har kört med dom i 14h du kan få dom för halva nypriset. Hör av dig om du är intresserad. stefan tel 070 6181459

Last edited:
Motorhaveri husaberg -02

Stoffy skrev:
Jag har ett komplett vevparti, vevstake samt kolvm ed kolvringar och oljeringar. Har suttit på en FS650 -05a.
Har kört med dom i 14h du kan få dom för halva nypriset. Hör av dig om du är intresserad. stefan tel 070 6181459

Du verkar ju kunna detta lite bättre än mig i alla fall så jag passa på att fråga.. jag har en -02:a som tappade kompen helt när jag låg på bakhjulet sedan dess har den inte startat.. hela motorn e nerplockad jag har hittat mycket "järnfilsspån" i hela motorn men jag vet inte var det kommer ifrån..

Har du några tips om vad jag kan kolla noga på (har kollat om det var bensinstopp :rofl )

Snabbast e ju om jag kan få tag på en beg motor och renovera min under tiden.. vill ju så gärna köra NU. Vad kan en motor kosta på beg marknaden och vilka årsmodellers motorer passar till min -02:a, du råkar inte ha en över.. :tungan :galen

Unitedcolors skrev:
Du verkar ju kunna detta lite bättre än mig i alla fall så jag passa på att fråga.. jag har en -02:a som tappade kompen helt när jag låg på bakhjulet sedan dess har den inte startat.. hela motorn e nerplockad jag har hittat mycket "järnfilsspån" i hela motorn men jag vet inte var det kommer ifrån..

Har du några tips om vad jag kan kolla noga på (har kollat om det var bensinstopp :rofl )

Snabbast e ju om jag kan få tag på en beg motor och renovera min under tiden.. vill ju så gärna köra NU. Vad kan en motor kosta på beg marknaden och vilka årsmodellers motorer passar till min -02:a, du råkar inte ha en över.. :tungan :galen

Om du hittat så mkt spån borde det väl vara lätt att se var det saknas.. :va
Det där med extramotor blir nog inte riktigt ekonomiskt försvarbart. Brukar vara höga priser på 650-motorer, alltså 15papp o uppåt. Det finns många sporter som vill ha de motorerna...

/Dave, dags för :trött

jägar`n skrev:
Har kört totalras på min husaberg 650, tänkte höra om det finns någon som har en vevstake över eller en kammaxel och/eller en kopplingskorg? Detta är de dyraste prylarna samt en ny kolv som också kommer att behövas.........

Hej.
Har en kompl motor i delar, ca 15000kr ( ingår förg samt t-system)
Har även kamaxlar samt kolv/vevstake, samt även koppl korg till 2001/2002.
halva nypriset.
//Thomas.
thomas@enginehardware.se skicka mail direkt till mig om du är intresserad.

jägar`n skrev:

Jag har ett komplett vevparti till husa 650 -02:a

ring mig på 0705795733 om du är intreserad..

MVH: jimmy.

:D Tack för hjälpen som jag fått i dessa kris tider, jag ska kolla upp och bestämma mig vart jag ska handla bara, men fler tips är av värde.

Det här visar hur jäkla bra internet är............. och denna sida:yoparty

// T

Last edited:
Husa motorrenovering.

David P. skrev:
Om du hittat så mkt spån borde det väl vara lätt att se var det saknas.. :va
Det där med extramotor blir nog inte riktigt ekonomiskt försvarbart. Brukar vara höga priser på 650-motorer, alltså 15papp o uppåt. Det finns många sporter som vill ha de motorerna...

/Dave, dags för :trött

Jo det e ju mycket pengar det håller jag med om, men kan man inte göra så att man köper en motor sätter in den .. renoverar den tidigare och byter tillbaka efter man gått igenom den första.
Så säljer man den senaste investerade motorn igen för typ samma pris så man bra har "lånat den" under renoveringstiden om det nu e så lätt att sälja dem menar jag.

Fråga två var vilka årsmodeller som passar till min husaberg -02:a. Är det så att motorfästerna är likadana på senare modeller och i så fall upp till vilket årtal?

Det ser faktiskt inte ut som att järnfilspåna kommer från min motor, en av gissningarna :confused: leder faktiskt till SABOTAGE :( i form av att någon hällt i dem i min olja! Skulle det vara så e ju motorn hel, dock får jag byta alla lager då dessa inte mår så bra av allt spån. Går det föresten bra med standarlager från mekonomen/järnaffärn då eller har husaberg några högbelastnings lager som e special?

Nu blev det många frågor. Ursäkta. men hoppas jag kan få lite hjälp e ju så kul att åka båge trots allt... :tummenupp

PS. jägar`n sorry att jag nallar din tråd, men har ju ett liknande problem du har dock första tjing på grunkorna. DS.

Last edited:
Lånar tråden lite då jag inte inkräktar med min 600:a hoppas jag...
Tänkte höra om någon sitter på stake och kolv i nyskick eller mkt bra skick till en 600cc, 00:a. Sista årsmodellen med den motorn har jag för mig :va

Har du kollat cylinderfodret, så inte spånerna kommer ifrån nikasilen som har släppt ifrån fodret? Med tanke på att du har dåligt komp. Har vevstakslagret gått ner så lär kolven ha nött ner nikasilen i fodret eller nått sånt.

Enginehardware skrev:
2037622 Hej.
Har en kompl motor i delar, ca 15000kr ( ingår förg samt t-system)
Har även kamaxlar samt kolv/vevstake, samt även koppl korg till 2001/2002.
halva nypriset.
//Thomas.
thomas@enginehardware.se skicka mail direkt till mig om du är intresserad.

Har mailat dig utan att fått svar, men finns prylarna kvar så är jag mkt sugen på dom.

// Tommy h01tod@hotmail.com

Nickepicken skrev:
2040634 Har du kollat cylinderfodret, så inte spånerna kommer ifrån nikasilen som har släppt ifrån fodret? Med tanke på att du har dåligt komp. Har vevstakslagret gått ner så lär kolven ha nött ner nikasilen i fodret eller nått sånt.

Jag ha för mig att jag körde med ganska högt varvtal då jag var ute och körde med en R1:a och en CBR 1000RR (övade bakhjul). De försökte skaka av mig och det är 6km mellan de punkterna vi skulle, dock slog jag av på takten, men det gick ju ganska fort mot vad det brukar då det var landsväg och inte grusbus.

Min gissning var att kolven hade blivit så varm att den satt sig i fodret och att den senare släppt när den svalnat, men detta har jag inte några belägg för. Det är nämligen inte några repor i fodret/nikasilen så det räcker nog att horna ur den. Samt nya kolvringar.. sen e det som nytt.
Vevstakslagret har ju skurit så det måste bytas.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman