Hjälp med datorn som drabbats av virus!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Min brors laptop har blivit drabbad av det där jävla polisdatamyndighetenviruset.

Följde denna guide (http://www.deletevirus.net/polisen-enheten-for-databrott-ransomware-removal) för att få bort skiten, men jag kommer bara till punkten när jag ska starta aktivitetshanteraren efter jag ändrat "Shell" i regedit. Men datorn vägrar starta aktivitetshanteraren, så jag kommer inte längre.

Då tänkte jag ändra tillbaka "Shell" till vad det var innan, men nu kan jag inte ens starta regedit längre innan OS:et startat.
Får meddelandet "Redigering av Registret har inaktiverats av din administratör".

Hur gör jag?

Mvh J

Starta upp på en Bit Defender Rescue CD och kör en offline-skanning. Sen startar du datorn i felsäkert läge via F8 och kör Malwarebytes Antimalware. Sen startar du datorn normalt och kör en sväng med SuperAntiSpyware. Avinstallera ditt befintliga antivirus och installera Microsoft Security Essentials - som är bra att hantera aktiva och semi-aktiva kända virus. Orkar du, kör sen en sväng med antingen Combofix och/eller GMER. Lägg sen på alla viktiga Windows Updates via Internet Explorer (dvs om du kör XP). Avinstallera nuvarande java och installera sen nya java 7.4. Avinstallera flash och installera sen om med nya flash.

Starta upp på en Bit Defender Rescue CD och kör en offline-skanning. Sen startar du datorn i felsäkert läge via F8 och kör Malwarebytes Antimalware. Sen startar du datorn normalt och kör en sväng med SuperAntiSpyware. Avinstallera ditt befintliga antivirus och installera Microsoft Security Essentials - som är bra att hantera aktiva och semi-aktiva kända virus. Orkar du, kör sen en sväng med antingen Combofix och/eller GMER. Lägg sen på alla viktiga Windows Updates via Internet Explorer (dvs om du kör XP). Avinstallera nuvarande java och installera sen nya java 7.4. Avinstallera flash och installera sen om med nya flash.

Efter å ha läst en hel del inlägg från dej så får ja känslan av att du har stenkoll :tummenupp... Men me min begränsade kompetens innom området känns de som en formatering å fräsch install både e lättare å går fortare? Förutsätter ju att man kan spara allt man vill ha kvar isf...

Tack Brinken!

Jag lyckades på något sätt göra en systemåterställning, och efter det skanna av burken direkt efteråt med Avast. Den hittade en infekterad fil som jag valde att ta bort.

Men är detta nog eller bör jag göra de steg du beskrivit och installera om program ändå om det finns risk att det kommer tillbaka?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park