Hjälp med Datorkommunikation!!

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Fått denna fråga:
Hur fungerar adresseringen när ett IP-paket skickas mellan datorer på ett lokalt nätverk?

Lite luddig fråga...

Menar du att paketen inte lämnar LANet de är anslutna på? Isf används inte hela ip-adressen utan paketen maskas med 255.255.255.0 via DNS-servern och endast de sista 8 bitarna i adressen används för lokal adressering så att säga.

Inte 100% på att jag kommer ihåg rätt men nått i den stilen iaf. Var det detta du tänkte på?

Zee skrev:
Menar du att paketen inte lämnar LANet de är anslutna på? Isf används inte hela ip-adressen utan paketen maskas med 255.255.255.0 via DNS-servern och endast de sista 8 bitarna i adressen används för lokal adressering så att säga.

Inte 100% på att jag kommer ihåg rätt men nått i den stilen iaf. Var det detta du tänkte på?
Nått åt det hållet. Men byt ut DNS-servern mot router eller gateway.

Sen kan man ha lite olika nätmasker beroende på vilken adressrymd man ska köra med.

Zormin skrev:
Nått åt det hållet. Men byt ut DNS-servern mot router eller gateway.

Sen kan man ha lite olika nätmasker beroende på vilken adressrymd man ska köra med.

I stand corrected. Gateway skare ju va. :tummenupp

Behöver ju inte va en router väl, men om det är en router i LANet så ligger la gatewayen i den s.a.s.?

Last edited:
var nog inte riktigt det svaret jag ville ha men har ett svar nu iaf..tro jag =)

Om datorn med IP1 vill skicka ett paket till datorn med IP2 så ser IP-hanteringen att den finns på samma LAN men det hjälper föga på Ethernet där det är Mac-adressen om är av betydelse. Paketet börjar ramla ned genom protokollstacken och när hårdvaran ska skicka iväg ett Ethernet-paket så frågar den lagret ovanför efter IP2s Ethernet-adress (Mac-adressen). Om lagret ovanför känner till det (om det finns i cachen) så skickas det ned till kortet. Om så inte är fallet så kastar den bort paketinnehållet och sedan skickas det en ARP-förfrågan för att få reda på information vilken Ethernet-adress som har IP-adressen IP2. Datorn med IP2 skickar då förhoppningsvis ett ARP-svar som innehåller dess adresser, d.v.s. IP-adress och Ethernet-adress. Nästa gång nätverkslagret försöker skicka paketet så vet ARP-cachen vilken Ethernet-adress paketet ska till (Mac-adressen) och skickar iväg det till datorn med IP2.

Vad är en Proxy och hur fungerar den?
har bara läst lite om proxy men...sammanfattnigsvis:

Spec. programvara som sköter trafiken genom brandväggen.
Varje proxy består av 2 delar.
Catche för internetsidor.

Ingen som vet av nån bra länk om datorkommunikation?
Även bra om jag fick redan på nått smidigt sätt att översätta engelska till svenska,alltså en hel text! :pannkyss

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...