Hjälp med datorköp

Carro

Carolinski
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu...
Sålde min dator precis, så jag måste köpa mig en ny omgående!!

Hade tänkt att bygga ihop en själv från datorbutiken.com men känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om chassin, nätagg och moderkort. Senaste datorn jag byggde ihop var en P1 90 mhz.. alltså inte igår.

Det jag ska ha datorn till e att surfa, ladda hem en massa och bränna en hel del.

Det jag vet att jag vill ha e: Moderkort med sata, sata disk (250 gig bör det väl vara) och en massa ram (finns det nån anledning att inte köra på 2 gig?). Grafikkort bryr jag mig inte så mkt om just nu.. kanske köper till något värre i senare skede (hur bra funkar dom som sitter på vissa moderkort? eller ska man iaf köpa till något annat för ca 1kkr?). DVD-brännare har jag redan en Nec ND-3520, och jag har två st pata diskar som ska i 250+200 gig. Sen en viktigt sak till.. jag vill inte att den ska låta allt för mkt.

Så, vad ska man ha för chassi, processor, modoerkort osv? Maxbudget e 8000kr

Edit: Detta e ett system som jag satt ihop.. synpunkter?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=143994

Last edited:
Carro skrev:
Så, vad ska man ha för chassi, processor, modoerkort osv? Maxbudget e 8000kr

Edit: Detta e ett system som jag satt ihop.. synpunkter?

Ser skitbra ut tycker jag. Beroende på vad du tänkt göra med burken och om du vill spara ett par kronor kanske du kan gå ner i processorhastighet till en 3200+ istället, prestandaskillnaden är liten (speciellt om du inte spelar mycket) och den kostar 400 spänn mindre. Å andra sidan, ska du skaffa värre grafikkort senare är 3500+ bättre.

Vill du jaga decibel är kanske en disk från Seagate ett bättre val, de brukar vara tystare än övriga och har bra rykte. Skillnaden är nog inte jättestor längre, och DiamondMax 10-serien lär vara väldigt tyst också. Jag hade kört på Seagate ändå, mest av principskäl. :tummenupp

Jag skulle nog köpt ett moderkort med pci-e istället för agp så att man inte är helt off den dagen man ska byta upp sig i grafikkort :)

Sen så kommer man mycket långt idag med 1GB ram men eftersom jag gillar att tänka framåt så skulle jag köpt ett stycke 1024 istället för 2st 512, lite dyrare men man slipper stå med något viktigt i brevlådan då man inte får plats med fler minnen och måste plocka ut något för att få dit mer :)

Roughack skrev:
Jag skulle nog köpt ett moderkort med pci-e istället för agp så att man inte är helt off den dagen man ska byta upp sig i grafikkort :)

Sen så kommer man mycket långt idag med 1GB ram men eftersom jag gillar att tänka framåt så skulle jag köpt ett stycke 1024 istället för 2st 512, lite dyrare men man slipper stå med något viktigt i brevlådan då man inte får plats med fler minnen och måste plocka ut något för att få dit mer :)

känns detta okej? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=144006 bättre el sämre än förra?

Carro skrev:

om jag skulle bygga ny burk skulle det bli något sånt :tummenupp
6600GT är bra mycket kraftfullare än ett 9800pro och du kommer inte ha minsta problem att spela spel om du vill :)

även diskarna är trevliga då jag kör i huvudsak bara med barracudor då dom är tysta och driftsäkra (mina erfarenheter)

processorn som är tillverkad i 90nm-teknik istället för 130nm som den andra borde innebära lägre effektförbrukning och därigenom mindre värme som även det är bra :)
eller har jag fel här? :va

moderkortet ska vara skapligt, har det man behöver 7.1-ljud, usb2 och Gblan.
Firewire saknas iof men om man nu behöver det kostar ett firewire-kort inte så farligt mycket.

Carro skrev:

Ser bra ut, dock skulle jag antingen köpa en ny kylare till grafikkortet, för de har en tendens att låta mycket. Stör ljudet dig har Zalman ett passivt kylningsalternativ, alltså utan fläkt, ZM80D-HP.
Funkar säkerligen kanon i ditt system och borde kyla mer än nog.
Vet inte om du själv är pigg på att byta kylare på ditt kort, men någon kanske kan hjälpa dig.

Ditt paket ser bra ut annars, bara att köpa hem och kolla om ljudet stör dig.
Ett annat tips om ljudnivån är hög är att byta ut processorkylaren mot en tyst Zalman eller motsvarande. :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon