Hjälp med dåligt målat

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej.

Ville prova måla för första gången i mitt liv, vilket resulterade i näst intill katastrof.

Målade med Fiat vattenbaserad gul målning. Målade delarna 4 gånger, med ca 15min paus mellan målningar.

Svårt kanske att förstå hur reslutatet blev utan bilder, men kan försöka förklara.
En del så var ytan liksom gropig/ojämn, fick inte en rak yta på det. För snabba rörelser? För lite färg per målning?

En annan del hade fullt med små gropar i sig, ca 1mm i diameter. Vad kan leda till detta?

Sen spottade sprutan också fläckar emellanåt, dethär såg ja när jag började måla, gult på svart grund så syntes ganska bra. Kan detta bero på för högt tryck, eller är det helt enkelt så att biltemas 150kr spruta inte duger till nåt?

Känner någon till biltemas "pro" modeller, om de är bra?

Vill inte ge upp med målandet och föra till verkstaden breve...:(

Fel blandning av färg/förtunning/härdare, färgen är helt enkelt för tjockt blandad, späd mera. Fenomenet kallas även apelsinskal då färgen är för tjock för att flyta ut ordentligt.:tummenupp

Fel blandning av färg/förtunning/härdare, färgen är helt enkelt för tjockt blandad, späd mera. Fenomenet kallas även apelsinskal då färgen är för tjock för att flyta ut ordentligt.:tummenupp

Dethär är en färdig blandning, som bilmålaren gav åt mig färdigblandad, så kan inte tänka mig att det är där som felet ligger. Jag tror han köper den färdigblandad också.
Men tack för tipset ändå.:)

Om färgen är rätt blandad, har du fegat och lagt på för lite färg helt enkelt. Det finns inte tillräckligt med färg för att det ska flyta ut.

Om färgen är rätt blandad, har du fegat och lagt på för lite färg helt enkelt. Det finns inte tillräckligt med färg för att det ska flyta ut.

OK kan nog stämma, man måste alltså lägga tjöckre lager?

Hur är det med trycket? Står på sprutan att det skall vara ca 4 bar, men har ingen aning vad jag jobbar med för tryck, kan bra vara upp till 7?

OK kan nog stämma, man måste alltså lägga tjöckre lager?

Hur är det med trycket? Står på sprutan att det skall vara ca 4 bar, men har ingen aning vad jag jobbar med för tryck, kan bra vara upp till 7?

Japp exakt.

Du måste ha en tryckregulator för att få rätt tryck. Och det är bra med en vatten/oljeavskiljare.

:popcorn - Första felet du gjorde var att inte provmåla på något annat för att kunna se hur resultatet blir :brinnerup

Sen spottade sprutan också fläckar emellanåt, dethär såg ja när jag började måla, gult på svart grund så syntes ganska bra.
Var med och lackade med vattenbaserad klarlack förut. Lacken var tjock och resulterade i att sprutan ibland spottade klumpar av färg.
Späddes den med mer vatten och silades så blev det bra.
Silade du lacken?

Tänk på att när det är en vattenbaseradfärg måste du lägga klarlack (ej vattenbaserad klarlack, den är skit) inom ett dygn...

Var med och lackade med vattenbaserad klarlack förut. Lacken var tjock och resulterade i att sprutan ibland spottade klumpar av färg.
Späddes den med mer vatten och silades så blev det bra.
Silade du lacken?

Nope :S det sade bilmålaren inget om...

Tänk på att när det är en vattenbaseradfärg måste du lägga klarlack (ej vattenbaserad klarlack, den är skit) inom ett dygn...

det sa han inte heller nåt om, utan at ja kan lacka sen när jag tycker. och ingen nytta att lacka när målningen är åt skogen.

Last edited:
Du måste även ha rätt temperatur på både färgen och delarna för att det skall bli bra.
Hellre för varmt än för kallt.

Jag har aldrig använt vattenbaserad lackfärg.
Men antar att det är som med allt annat.
Noggrant underarbete.
Ordentligt utsug så att färgpartiklarna som "dammar" inte landar på den färdiga ytan.
Ta god tid på dig.
Tunn färg - Tunna lager.
Vänta tills färgen är NÄSTAN torr innan nästa lager.
Låt lacken härda ordentligt innan montering.

Som det sagts tidigare, du har för tjock färg. Måste tunna ut med thinner eller vatten beroende på färgtyp. Kan även vara som du säger om sprutan, kan vara skit och det gör om nål och munstycke inte är ok att färgen inte slås sönder som den ska. Kan var några anledningar som har med det att göra alltså. Men lacka är inte så lätt som många vill tro, lackar dagligen i jobbet så vet! Sen angående temperatur, rumstemp i sånt fall. För varmt och färgen torkar på en gång och då kommer du definitivt inte få ett bra resultat.

Som det sagts tidigare, du har för tjock färg. Måste tunna ut med thinner eller vatten beroende på färgtyp. Kan även vara som du säger om sprutan, kan vara skit och det gör om nål och munstycke inte är ok att färgen inte slås sönder som den ska. Kan var några anledningar som har med det att göra alltså. Men lacka är inte så lätt som många vill tro, lackar dagligen i jobbet så vet! Sen angående temperatur, rumstemp i sånt fall. För varmt och färgen torkar på en gång och då kommer du definitivt inte få ett bra resultat.

Prova!
Flyter ut bättre utan att rinna.

du hade fått små gropar 1mm i diameter skrev du ?
Om dessa gropar är som små kratrar utan färg (så man nästan kan se ytan inunder färgen) så kan det vara silicon som kontaminerat grejorna du målar.
Svårt att ordning på det i så fall, kommer inte ihåg hur jag gjorde med en gammal framskärm till bilen som hade detta fenomen, har för mig att jag renslipade in till ren metall och började om...

För övrigt håller jag med föregående talare, tunna ut färgen.

För tjock färg,för lågt tryck eller för tunt skickt.

Lägg ett lager tunnt så du får apelsinskalet,vänta, lägg ett tjockare lager tills att du ser att det blir jämt,då funkar det första lagret som "lim" så du kan hänga det andra i det.

Känn på det som hamnat utanför biten när du la första lagret när det är dax för nästa lager.

tack för svaren!
Ska prova pånytt när jag ger mig tid. nu måste iaf delarna på för att man ska komma ut och köra.:)
Ska snacka med bilmålaren och se hur han kommenterar, så kan jag återkomma med hans åsikter.
En märkbar sak var också att han sa att 0.3L borde räcka, ja tog 0.5L för att vara på säkra sidan, och det gick allt åt!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra