Hjälp med dämparinställning!

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hjälp! (lite OT i racingforumet kanske)
Jag har inte råd att köra omkring och sladda bort mina däck. jag kör långsamt (är rookie) så det beror inte på att jag kör för agressivt eller så... Jag vet igentligen inte om man kan få ett däck att se ut så här om det är rätt inställningar på hojen.

Jag har en R6:a med originaldämparen kvar bak, och den äter upp mina däck...
Är det nån som är vass på sånt här som kan ge mig ett litet tips?
Det allra bästa skulle vara om någon förklara varför det blir så här och hur fjäder, dämp och returen jobbar med/mot varandra så att man lär sig nåt...

Jättetacksam om någon ger mig ett tips... Däck till bra pris är också intressant...

dack.jpg
 
Fohlin skrev:
Hjälp! (lite OT i racingforumet kanske)
Jag har inte råd att köra omkring och sladda bort mina däck. jag kör långsamt (är rookie) så det beror inte på att jag kör för agressivt eller så... Jag vet igentligen inte om man kan få ett däck att se ut så här om det är rätt inställningar på hojen.

Jag har en R6:a med originaldämparen kvar bak, och den äter upp mina däck...
Är det nån som är vass på sånt här som kan ge mig ett litet tips?
Det allra bästa skulle vara om någon förklara varför det blir så här och hur fjäder, dämp och returen jobbar med/mot varandra så att man lär sig nåt...

Jättetacksam om någon ger mig ett tips... Däck till bra pris är också intressant...

dack.jpg

mina däck gick också sönder så där när jag började köra pga. dels för att jag gasa på för mycke på kall asfallt innan däcket hade fått upp rätt arbets temp.
och dells för att jag körde för sakta genom svängen så jag låg på en växel för lågt och tok varva sönder däcket ut ur svängarna.

sen fjädringen vete fan vad man ska göra.....mina paja inte sen när jag körde ordentligt..
 
Last edited:
Hmm, kan det vara så? Det stämmer garanterat att jag kör lite långsamt i svängarna... men jag brukar köra ganska många varv innan jag står på, och skall inte däcken tåla att det spinner(eller sladdar) lite? och väljer jag en högre växel känns det inte som det finns nåt pulver alls när man skall vrida på...
Fler idéer, eller åsikter?

//Fohlin
 
Last edited:
mät häng och ställ sedan dina dämpare efter din vikt (förspänningen) ställ sedan resten på orginal och börja där. däck ska gå sönder, ditt var ju snyggt!! :fakta :öl
 
mät häng och ställ sedan dina dämpare efter din vikt (förspänningen) ställ sedan resten på orginal och börja där. däck ska gå sönder, ditt var ju snyggt!!

Hmm, jag har allt väldigt nära original, och har ställt förspänningen. Men jag håller inte med om att däcken skall se ut så där... och jag har inte RÅD att tycka att det är snyggt...

//Fohlin
 
vad kör du med för lufttryck??

Hård het på däcket??...soft lr supersoft
 
vad kör du med för lufttryck??
Hård het på däcket??...soft lr supersoft

Hårdhet: Soft
Lufttryck: Jag började på 2k men ökade succesivt till 2,2 när jag försökte förändra åt nåt håll...

Jag körde innan på ett rennsport, och det blev inte alls så här illa...

//Fohlin
 
Det är troligen för mycket returdämpning som orsakar problemet eftersom dämparen "packar ihop" i kurvorna. Den för hårda returdämpningen tillåter inte däcket att fjädra ut ordentligt mellan kompressionerna och fjäder/dämpare klarar då inet av det på egen hand utan däcket får hjälpa till med dämpningen.

Prova att ställa ut returdämpningen ganska ordentligt nästa gång. 4 - 6 klick kanske?
 
Håller med Gubbstuff. Lätta ordentligt på returen till att börja med.
2kg är det lufttryck som jag tycker funkar allra bäst. Se till att INTE hamna för lågt. Jag landade på 1.8 en gång med kass mätare och slakta däcket totalt på 2 pass.
Däck ska INTE se så ut!


Hur ser däcken ut när du börjar köra? Köper du nya, bra begagnat eller begagnad skit?? Kan vara värt att tänka på...
 
Chrille skrev:
Håller med Gubbstuff. Lätta ordentligt på returen till att börja med.
2kg är det lufttryck som jag tycker funkar allra bäst. Se till att INTE hamna för lågt. Jag landade på 1.8 en gång med kass mätare och slakta däcket totalt på 2 pass.
Däck ska INTE se så ut!


Hur ser däcken ut när du börjar köra? Köper du nya, bra begagnat eller begagnad skit?? Kan vara värt att tänka på...

Eller åsså är det för lite förspänning/för mjuk fjådor.. (bottnar kanske, kolla med ett buntband på kolvstången) 1,9 bar bak funkar fint, går snabbare än Chrilles 2 bar..

/B
 
Tack för alla svar!
Jag skall testa att släppa på returdämpningen så får vi se om det blir bättre.

//Fohlin
 
Sådär blev mina däck också tidigare! Sedan fick jag tipset att ställa på förspänningen bak, att så lite kan göra så mycket. Nu är problemet ett minne blott, jag och min plånbok är mycket nöjd.
 
En liten tanke...
Borde inte mer förspänning på fjädern och mindre returdämpning ge ungefär samma resultat när det gäller däckets följsamhet mot asfalten... Tänker jag rätt eller kan någon förklara?

//Fohlin
 
Om du ökar förspänningen och minskar returdämpningen så kommer däcket att vilja trycka sig hårdare mot asfalten samt vilja fjädra ut snabbare när du viker upp cykeln ur kurvorna, det ger hårdare tryck och bättre friktion.

Det tipset fick jag av Öhlins, minska på returdämpningen. Fjäderförspänningen på duccen har jag ställt till 15mm statiskt sag och 30-35 mm sag med mig på hojen. Det funkar rätt bra både på bana och gata.

Sen har jag 12 klick ut på retur och komp i fram (showa 43mm) och 14 på båda ibak (Öhlins med 19 fjäder).

Motsvarande på R6 har jag ingen aning om, men förspänningen är väldigt viktig, så kolla den först. Öppna returen 3-4 klick och kompen kan du lämna orörd så länge.

mina 0,02$
 
För det första, så tror jag nog att du kör på Michelin? De har en tendens att bli sådär bara man är lite fel i inställningarna. Skitdäck för en rookie helt enkelt. Kör på Metzeler/Pirelli istället, då behöver du inte vara expert på fjäderinställningarna förrens du vet vad som händer med hojen.

Sen tror jag att du har alldeles för mjuk fjädring. Sätt ett buntband på kolvstången bak, och ställ in fjädern så att du bara använder ca 2/3 av slaget (bak är lite annorlunda mot fram. Fram ska man ju använda så gott som hela slaget pga bromskrafterna). Förmodligen hamnar du på bara några få mm på "saget" bak. Kommer du till noll-sag och utnyttjar mer än 2/3 av slaget, så måste du byta till en hårdare fjäder.
Ställ sedan kompressionen ganska mjukt och returen så att du precis känner att den segar lite vid uppfjädring (släpp den helt först, sedan ställer du på den med 1-2 klick åt gången tills du precis känner att du har returdämpning på väg upp. Den ska inte vara seg, bara så att du känner av en tendens till tröghet).
Då har du förmodligen en bra början och kan börja köra hojen och se ifall fjädringen jobbar rätt. Är det störrre ojämnheter på banan, så ska hojen kännas lite lös och gungig över de värsta groparna...
 
För det första, så tror jag nog att du kör på Michelin? De har en tendens att bli sådär bara man är lite fel i inställningarna. Skitdäck för en rookie helt enkelt. Kör på Metzeler/Pirelli istället, då behöver du inte vara expert på fjäderinställningarna förrens du vet vad som händer med hojen.
Så sant, så sant... däcket på bilden är ett Michelin och jag körde med ett Rennsport innan som inte alls blev lika illa, men jag visste inte att det var så skillnad, jag tänkte i min enfaldhet att jag blivit lite snabbare och det krävdes lite mer av hojen helt enkelt...

Sen tror jag att du har alldeles för mjuk fjädring. Sätt ett buntband på kolvstången bak, och ställ in fjädern så att du bara använder ca 2/3 av slaget (bak är lite annorlunda mot fram. Fram ska man ju använda så gott som hela slaget pga bromskrafterna). Förmodligen hamnar du på bara några få mm på "saget" bak. Kommer du till noll-sag och utnyttjar mer än 2/3 av slaget, så måste du byta till en hårdare fjäder.
Ställ sedan kompressionen ganska mjukt och returen så att du precis känner att den segar lite vid uppfjädring (släpp den helt först, sedan ställer du på den med 1-2 klick åt gången tills du precis känner att du har returdämpning på väg upp. Den ska inte vara seg, bara så att du känner av en tendens till tröghet).
Då har du förmodligen en bra början och kan börja köra hojen och se ifall fjädringen jobbar rätt. Är det störrre ojämnheter på banan, så ska hojen kännas lite lös och gungig över de värsta groparna...

Hmm, jag är redan nu i prinsip utan sag... och jag använder helt klart mer än 2/3 av slaget...
Nej jag beställer en ny dämpare idag, jag skall bara hitta ett bra alternativ. Det är ju fortfarande original som sitter på och jag har hört flera säga att de inte pallar trycket...

Tack för all hjälp!
//Fredric
 
Fohlin skrev:
Så sant, så sant... däcket på bilden är ett Michelin och jag körde med ett Rennsport innan som inte alls blev lika illa, men jag visste inte att det var så skillnad, jag tänkte i min enfaldhet att jag blivit lite snabbare och det krävdes lite mer av hojen helt enkelt...



Hmm, jag är redan nu i prinsip utan sag... och jag använder helt klart mer än 2/3 av slaget...
Nej jag beställer en ny dämpare idag, jag skall bara hitta ett bra alternativ. Det är ju fortfarande original som sitter på och jag har hört flera säga att de inte pallar trycket...

Tack för all hjälp!
//Fredric
Kolla med Palte här på forumet, kan tänka mig att han säljer sin Öhlins-dämpare :rolleyes:
 
Fohlin skrev:
Hmm, jag är redan nu i prinsip utan sag... och jag använder helt klart mer än 2/3 av slaget...
Nej jag beställer en ny dämpare idag, jag skall bara hitta ett bra alternativ. Det är ju fortfarande original som sitter på och jag har hört flera säga att de inte pallar trycket...

Tack för all hjälp!
//Fredric


www.wemi.nu :rock
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top