Hjälp med däckval

Jag köpte Dunlop 207RR till Bladen. (fram och bak)

Enligt Johan på Påarps MC Service skulle det bara en bra kompromiss när det gäller grepp vs livslängd

Glenning skrev:
Följ med Wondervisard (Henke) till Thunderace (Johan) imorgon så kan han säker hjälpa dig också. :tummenupp

Jag har snackat med Wonderwizard. Så jag ska följa med han ut :)
Får se bara om där är något kvar i plånboken efter Honda-center besöket idag. Det blev en del pengar spenderat. Men säkert en billig livförsäkring.

Iaf tack allihoppa för hjälpen om däck. Men jag tror jag väljer ett långlivat däck då jag känner mig lite för grön för att köra fort i kurvor. Har iof hafft kort i 10 år men inte kört mer än 1 år av dom med en moped (cb400n) :D
Så jag vill ju nog bli lite varmare i kläderna innan man ger sig på puckskrap :banana

heretique skrev:
körde med road på förra hojen jag hade, körde typ 700 mil på det innan det var allt för platt.... :)

har ett sport på nu, borde väl inte skilja så mycke mot power på livslängd, kört ca 250 mil med det o typ 2 mm kvar :huvet

så svaret på din fråga.....ne....

Tackar :Bugar

Jag har ju som mål att däcket åtminstone skall klara 500 mil. Då kanske jag klarar resten av säsongen på 2 bakdäck.

Jag antar att du även var nöjd med det greppet du hade i Road däcket. Att det var sämre än sport är jag övertygad om, men tillräckligt bra grepp för att köra på gata.

Henke skrev:
Jag köpte Dunlop 207RR till Bladen. (fram och bak)

Enligt Johan på Påarps MC Service skulle det bara en bra kompromiss när det gäller grepp vs livslängd

KBrr kör också med det däcket och han är nöjd med egenskaperna. Kör runt 500 mil på ett däck.

Vi får se vad Thunderace har att komma med. Det är ju roligare att gynna någon som man (snart) känner och kommer att köra tillsammans med än en däckfirma som bara vill lura mig på pengar.

Glenning skrev:

Jag har ju som mål att däcket åtminstone skall klara 500 mil. Då kanske jag klarar resten av säsongen på 2 bakdäck.

Jag antar att du även var nöjd med det greppet du hade i Road däcket. Att det var sämre än sport är jag övertygad om, men tillräckligt bra grepp för att köra på gata.

Jag kör också med ROAD. Mitt bakdäck är slut nu. Det höll 700-750 mil. Lång livslängd samt att det verkar räcka för det bantempo jag presterat hittills. (kommentarer undanbedes vänligen :tungan )
Original satt det något Metzler på hojen. Ungefär samma livslängd men framdäcket gav mig bruna spår i kallingarna en gång på Sturup.

Fy fan vad svårt med rätt däck...men jag håller på att jobba på det..jag kör metz 4 bak nu och det funkar kanon,rennsport funkar ännu bättre men livslängd på 50 mil suger.Nya mich power har fått väldigt bra kritik.Jag körde pireeli dragon förra året,var ganska hyffsat med mycket mil men vissa tendenser till bakhjulssläpp,dock inte obehagligt släpp utan ganska kontrollerbart. Men jag kollar vad jag får för pris på mets nu på morgonen och återkommer. Utgår ifrån att ni på lillcyklar (600) också har 120 fram?

Last edited:
Trodde jag skulle få bättre priser än jag fick. Men detta är svensk import som kommer direkt från agent och inte vandrat omvägen runt holland...I allafall:

Mich Power 160-60-17 1570:-
180-55-17 1676:-
120-70-17 1243:-

Bridgest bt010b 120-70-17 1152,50
160-60-17 1594,00
180-55-17 1625,00
Dessa priser är ink mont/balansering och endats till roh,ok.

Låter väl som hyffsade priser.
Jag betalade 3100 för fram o bak , Dunlop 207RR.
Kom med hoj ink.rubbet.

Fick rätt bra, "trogen kund" rabbat.

Henke skrev:
Låter väl som hyffsade priser.
Jag betalade 3100 för fram o bak , Dunlop 207RR.
Kom med hoj ink.rubbet.

Fick rätt bra, "trogen kund" rabbat.

Det är det jag inte fattar,ovan är mina inpris utan 1 spänn i pålägg,och jag har ca 38-40% i rabatt som däckfirma från generalagenten.Förstår inte var dem får tag i sina däck,men i och för sig så är väl dunlop billigare från början..ja ja..

thundrace skrev:
Fy fan vad svårt med rätt däck...men jag håller på att jobba på det..jag kör metz 4 bak nu och det funkar kanon,rennsport funkar ännu bättre men livslängd på 50 mil suger.Nya mich power har fått väldigt bra kritik.Jag körde pireeli dragon förra året,var ganska hyffsat med mycket mil men vissa tendenser till bakhjulssläpp,dock inte obehagligt släpp utan ganska kontrollerbart. Men jag kollar vad jag får för pris på mets nu på morgonen och återkommer. Utgår ifrån att ni på lillcyklar (600) också har 120 fram?

Japp 120-60-17

thundrace skrev:
Trodde jag skulle få bättre priser än jag fick. Men detta är svensk import som kommer direkt från agent och inte vandrat omvägen runt holland...I allafall:

160-60-17 1594,00
180-55-17 1625,00

Vi snackar vidare vid TT.

Mange_H skrev:
Jag kör också med ROAD. Mitt bakdäck är slut nu. Det höll 700-750 mil. Lång livslängd samt att det verkar räcka för det bantempo jag presterat hittills. (kommentarer undanbedes vänligen :tungan )
Original satt det något Metzler på hojen. Ungefär samma livslängd men framdäcket gav mig bruna spår i kallingarna en gång på Sturup.

Det låter som om det är ett Road eller liknande som jag skall ha. Iallafall bak. Du har högre tempo än mig, så min logik säger att om du klara dig bra bör även jag göra det.

thundrace skrev:
Det är det jag inte fattar,ovan är mina inpris utan 1 spänn i pålägg,och jag har ca 38-40% i rabatt som däckfirma från generalagenten.Förstår inte var dem får tag i sina däck,men i och för sig så är väl dunlop billigare från början..ja ja..

Beror kanske på vilka volymer man säljer. När jag pratade med Autopara så verkade det som om priserna är förhandlingsbara när man beställer fler.

thundrace skrev:

160-60-17 1594,00
180-55-17 1625,00

Goa priser!! :tummenupp :)

Blir nog ett Mich Power 160/60 på min XR när det nuvaradne Pirelli Diablo är slut (tidpunkt är ju lite beroende på hur fort jag får i hop XRen ohc Tillern, får jag igång TL så lär ju inte XRen rulla så mkt i sommar... :p )

Glenning skrev:
Jag tror att det är lätt att förköpa sig. Tror inte att jag behöver ett värstingdäck.

OBS Jag kan också ha fel och jag blir förbannad för att jag har för dåligt fäste bak. iof så har jag lärt mig lite mer om var gräserna går och kan kanske så småningom hitta rätt däck för mig.

Jag köper min SuperCorsa för 1500 paret så det gör inget för min del att de bara håller 300 mil...
(kortare dock om man bara kör motorväg)

Glenning skrev:
Jag har tolkat det som om Sport var för gatsnubbar med lite bankörning, därför trodde jag att även Power var ett sådant däck. Jag har inga banintensioner i år iallafall, så jag borde klara mig med ett rent gatdäck.

Trodde du skulle vara med och köra Kuntstorp...
Men visst har du rätt.

Glenning skrev:
Gällade däckstemp så har jag inga erfarenheter själv. Du har ju kört lite mer än mig så jag antar att du har rätt.

Verkar som om däcksfrågor är svåra. Alla har sina egna teorier och jag håller på att bygga upp mina.

Det med däckstemp är svårt att generalisera.
Olika däck blir vama olika fort och olika lätt. Man får lära sig "sitt" däck, och anpassa körstilen, eller byta däck.
Ljumna SuperCorsa har till räckligt med fäste för att prestera bättre än som behövs för normal gatåkning. Börjar man köra på hårdare är de uppe i bättre temp relativt fort ändå.
Nu har dock även SuperCorsa fått en efterföljare, men hur de är har jag noll koll på.

Däckval är väll nastan lite som Oljeval (Religion) - 1001 teorier, svårt att bevisa vilket som är bäst samtidigt som det flesta är "tillräkligt och blir över" för gatåkning.

thundrace skrev:

160-60-17 1594,00
180-55-17 1625,00

Tackar o bugar för din hjälp.
Vilken tid sa vi att jag skulle komma ut på måndag. Jag tror även att Henrik/wonderwizard skulle hänga på.

YappE skrev:
Tackar o bugar för din hjälp.
Vilken tid sa vi att jag skulle komma ut på måndag. Jag tror även att Henrik/wonderwizard skulle hänga på.

Tänkte va bakis till typ 10,sen är jag i verkstan och försöker bli av med lite jobb som har blivit ståendes,så kom bara,tack för kaffet!! Glöm inte,"kaka bra".... :tummenupp

Glenning skrev:

jorå, det dög allt, va ju den hojen jag började lära mig köra på så det blev inte
allt för vågade övning.....enda släppen jag hade var ett par misslycka stoppieförsök.... :3freak

däremot har jag ett power fram nu....håller fortfarande på att "lära" mig köra men har redan hunnit med 2 släpp med det.....är nog inge gummi jag kommer kränga på igen.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär