Hjälp med däckval!

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Hej

jag är ute efter bakdäck i 150 bredd och det jag hittat är Michelin power cup som är en uppdatering av power one competition. Det andra är Dunlop D253 sm som ska vara orginal monterat på en del Husqvarna modeller.

Lasse gav mig ett tips att prova ett Dunlop däck som satt orginal på ktm årsmodel runt 06 tror jag han sa. Är det D253 sm som satt på dom också?

Vad tror ni som kanske är lite mer kunniga än mig villket däck som kanske är bäst?
Eller har ni något förslag på annat märke?

Mvh/Johan

Last edited:
Det beror på vad du ska däcket till, för bana tycker jag inte du ska köpa ett gatdäck som det förmodligen handlar om. Byt fälgbana till 5" så du kan köra samma däck som alla andra.

Har funderat på det men dom har varit så dyra. Men nu hittade jag en i tyskland för 1500:- inklusive frakt med hjälp av bodoe. Så den är nu bestäld :)

Ny fråga. Får man in en 5" fälg i en KTM sx/sxs sving?

För i min exc sving får det bara plats om jag har hjulet längst bak och måste då ta bort kedjestyraren.

Då är det bara att köpa ny hoj också då.. ;) Hur illa är det? Sliter det inte in sig?

Då är det bara att köpa ny hoj också då.. ;) Hur illa är det? Sliter det inte in sig?
Ja då skulle man slippa alla problem men plånboken vill inte det. Skjuter jag fram fälgen lite så ligger däcket imot svingen på höger sida och skjuter man lite till ligger den imot på båda sidor.

Hittade en sxs sving på blocket i gävle som man skulle kuna köpa om den är bredare. bara det inte skilljer något på ramarna mellan sx och exc.

Annars får man köra så gott det går den här sesången och se om man kan skaffa ny hoj under vintern.

Köpa hoj var bara ett skämt. :) Det är rätt normalt att det tar i lite, det sliter snart in sig, men vet inte om din exc är värre än något annat, jag hade en 03 som funkade med 5" iaf, men har ett svagt minne av att de bytte sving till 04 kanske..?

Nu är en ny sving köpt. Väntar bara på att posten ska frakta hem den till mig.

Dags att börja byta fälgbna igen :)

Vill du ha Dunlop slicks så kan du köpa av mig.

Bästa däcken om man ser till livslängd.

Bästa / snällaste / mest lättkörda fästet (jämförbart med Michelin som släpper mjukt och fint).

Gatdäck är bara skit!

Du kan ju förresten köra med 160 slicks på 4,25 fälg.

Jag har gjort det min första säsong i Open. Funkade bra utan tvekan!

Aprilia-svingen är så bred att man kan kasta in däcket från 5 meter och det hoppar på plats.. :yoparty

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back